عضو تخصصی هسته مشاوره منطقه ۱۳ در گفت و گو با پانا:

جشنواره نوجوان سالم، نماد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است

تهران (پانا) - یازدهمین دوره جشنواره "نوجوان سالم" با رشد و افزایش کمی و کیفی آثار ارسالی توسط دانش‌آموزان و همکاران آموزش و پرورش همراه بوده است.

کد مطلب: ۱۲۶۲۵۶۶
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره نوجوان سالم، نماد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است

منیر ایزدی مهر، عضو تخصصی هسته مشاوره آموزش و پرورش منطقه ۱۳ تهران با بیان مطلب به پانا اظهار کرد: «هدف از برگزاری این جشنواره گسترش نهضت فرهنگی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است که در این زمینه از ابتکارات مدرسه‌ای، خلاقیت‌های دانش‌آموزی و ابتکارات جامعه‌محور به عنوان سه بخش اصلی جشنواره استفاده می‌شود؛ چرا که همه اینها به نوعی به دنبال پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی هستند.»
مشاور منطقه ۱۳ افزود: «استقبال دانش‌آموزان منطقه ۱۳ تهران و همکاران ما در آموزش و پرورش از جشنواره نوجوان سالم در سال ۱۴۰۰ نسبت به دوره قبل رشد خوبی داشته است و شاهد افزایش کمی و کیفی آثار ارسالی هستیم. البته والدین هیچ اثری به جشنواره ارائه ندادند.»
ایزدی مهر درباره تعداد آثار ارسالی و منتخب دانش‌آموزی در یازدهمین دوره جشنواره گفت: «امسال حدود ۸۸۰ اثر توسط دانش‌آموزان و همکاران به مدارس تحویل شد و با توجه به اینکه از مدارس خواسته بودیم که آثار منتخب‌شان را برای ما ارسال کنند، حدود ۲۵۰ اثر به دستمان رسید.»
وی ادامه داد: «در نهایت بعد از انجام مراحل داوری، ۳۶ اثر در بخش خلاقیت‌های دانش‌آموزی و ۸ اثر در بخش ابتکارات جامعه‌محور یعنی مجموعا ۴۴ اثر به عنوان آثار برتر دانش‌آموزان انتخاب و به اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران ارسال شد.»
عضو تخصصی هسته مشاوره منطقه ۱۳ آموزش و پرورش تهران با اشاره به آثار ارسال شده توسط همکاران آموزش و پرورش اظهار کرد: «همکاران منطقه در بخش‌های ایده‌پردازی، مقاله و روایت، آثاری را برای جشنواره نوجوان سالم ارسال کرده بودند که یک روایت، ۴ مقاله و یک ایده‌پردازی توسط هیات داوران انتخاب شد.»
ایزدی مهر با اعلام این مطلب که ۵۱ نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر منطقه ۱۳ تهران توانستند در مرحله داوری منطقه‌ای مقام‌های اول تا سوم را کسب کنند، تصریح کرد: «آثار این دانش‌آموزان در زمینه‌های مختلفی بود که از جمله آنها می‌توان به این موارد اشاره داشت؛ نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای، روزنامه دیواری، مقاله، اجرا و مستندسازی پروژه‌های کوچک یاریگران زندگی، فیلم کوتاه، نقاشی، گرافیک، عکاسی و موشن گرافی.»

وی درباره ترکیب هیات داوران یازدهمین جشنواره نوجوان سالم گفت: «افرادی که برای داوری آثار انتخاب شدند، در زمینه مربوطه دارای تخصص کافی بودند. به طور مثال آثار نقاشی و گرافیک توسط همکارانی داوری شد که در این زمینه دارای تحصیلات یا مدرک آموزشی معتبر هستند. همچنین مقالات ارسالی به جشنواره توسط افرادی که دکترای تخصصی در زمینه علوم انسانی بویژه رشته روانشناسی دارند، داوری شد.»
وی با اشاره به ملاک‌های هیأت داوران در انتخاب آثار برتر اظهار کرد: «همان طور که از عناوین بخش‌های جشنواره مشخص است، ابتکار، ایده‌پردازی و خلاقیت شرکت‌کنندگان در جشنواره از اهمیت خاصی برای هیات داوران برخوردار است. بنابراین شاید برخی ایده‌ها از اینترنت و فضای مجازی گرفته شده باشد اما چنانچه عینا مشابه آثار موجود در اینترنت یا کپی شده از آثار دیگران باشد، از حیطه داوری خارج می‌شود.»
ایزدی مهر در پاسخ به این سوال که آیا آثار برتر برای استفاده عموم دانش‌آموزان، والدین و همکاران آموزش و پرورش به اشتراک گذاشته می‌شود یا خیر، گفت: «ما در جشنواره سال گذشته آثار دانش‌آموزان در زمینه‌های متعدد بویژه نقاشی، عکس، پوستر و روزنامه دیواری را در قالب پاورپوینت و در گروه‌هایی که کارشناسان، والدین، همکاران و دانش‌آموزان حضور داشتند به اشتراک گذاشتیم و منتشر کردیم.»
عضو تخصصی هسته مشاوره منطقه ۱۳ آموزش و پرورش تهران تاکید کرد: «در جشنواره امسال نیز آثار منتخب در زمینه‌های مقاله، انشا، موشن گرافی، نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای، کلیپ، نقاشی و عکس را در مناسبت‌ها و ایام خاص با نام خود دانش‌آموزان یا همکاران در گروه‌های هدف منتشر می‌کنیم.»

زهرا جابری؛ دانش‌آموز خبرنگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار