کارشناس مشاوره آموزش و پرورش منطقه ۱۳ در گفت‌وگو با پانا تشرح کرد

مهم‌ترین نکاتی که برای کاهش استرس ناشی از کنکور باید بدانید

تهران (پانا) - هر ساله تعداد زیادی از دانش‌آموزان پایه‌های دوره دوم متوسطه با مسئله کنکور و نگرانی‌هایش مواجه هستند. اما مورد مهمی که باید به آن توجه کنند، حفظ آرامش و سلامت روانی، مدیریت زمان و برنامه‌ریزی است.

کد مطلب: ۱۲۶۴۳۹۴
لینک کوتاه کپی شد
مهم‌ترین نکاتی که برای کاهش استرس ناشی از کنکور  باید بدانید

مژگان نظری، کارشناس مشاوره منطقه ۱۳ و مدیر مرکز مشاوره شرق در گفت و گو با پانا درباره عوامل ایجاد کننده استرس کنکور گفت: «در کنکور یک رقابت بزرگ بین دانش‌آموزان صورت می‌گیرد و این رقابت از زمانی شروع می شود که آنها وارد متوسطه دوم می شوند و انتخاب رشته تحصیلی را انجام می دهند. دانش آموزان وقتی بقیه هم سن و سالان خود را در حال تلاش می بینند، این رقابت بزرگ و مقایسه‌ای که بین خودشان دارند به تنهایی باعث استرس کنکور می شود. گاهی این استرس ناشی از عدم برنامه‌ریزی درست و نقصی است که دانش آموز در مدیریت زمان و برنامه‌ریزی دارد و مدیریت زمان را از دست می‌دهد.»
نظری در ادامه برای کاهش استرس کنکور بیان کرد: «توصیه من به دانش آموزان و کنکوری ها به عنوان یک مشاور، مدیریت زمان است. دانش آموز باید بداند چطور برنامه‌ریزی کند، چه ساعتی درس بخواند و چه ساعتی استراحت داشته باشد. این مهمترین نکته برای کاهش استرس است. تقویت نگرش مثبت، نکته بعدی است. دانش‌آموزان باید نگرششان را نسبت به کنکور و توانمندی‌های خودشان مثبت کنند تا بتوانند موفق باشند. تغذیه مناسب یکی دیگر از نکات بسیار مهم برای یک کنکوری است. ورزش، انرژی منفی را از دانش آموز دور می کند و می تواند سلامت جسم و روان را به او برگرداند. مورد بعدی این است که دانش‌آموزان نباید خودشان را با بقیه دوستانشان مقایسه کنند. چون این مقایسه موجب می شود ناخودآگاه دچار استرس شوند.»

نظری درباره‌ فعالیت های مرکز مشاوره شرق تهران در زمینه دانش آموزان کنکوری گفت: «ما در مرکز مشاوره شرق و مرکز دانش آموزی منطقه ۱۳، در سال تحصیلی جاری یک کانال کنکور در شاد تشکیل دادیم و تمام دانش‌آموزان پایه دوازدهم هنرستان‌ها و دبیرستان‌های رشته های نظری را در این کانال عضو کردیم. تعداد زیادی از همکاران از جمله تمام مدیران مدارس متوسطه دوم و مشاورین، عضو این کانال هستند. در این کانال اطلاع رسانی های لازم در زمان ثبت نام کنکور آغاز شد و بقیه اطلاعاتی که باید یک کنکوری بداند مانند مدیریت زمان را قرار دادیم. همچنین پیامهای انگیزشی را در این کانال بارگزاری می کنیم. جلسات لایو برای کنکوری ها با موضوعات مختلف و متناسب با نیازشان، از جمله مهارت های تست زنی، اینکه دانش‌آموزان هنرستان های کار و دانش و فنی حرفه ای چگونه در کنکور شرکت کنند و راه های ورود به دانشگاه برای این دانش آموزان چگونه است، تشکیل می شود. همچنین مرکز مشاوره شرق، خود پایگاه انتخاب رشته کنکور در مرداد ماه است و دانش‌آموزان، این مرکز را می‌شناسند و هر ساله تعداد زیادی از دانش آموزان پایه دوازدهم و کنکوری ها برای انتخاب رشته به مشاورین این مرکز مراجعه می‌کنند.»

کارشناس مشاوره منطقه ۱۳ و مدیر مرکز مشاوره شرق ضمن پر اهمیت دانستن ایام نوروز برای یک کنکوری بیان کرد: «نوروز، دوران طلایی است که برای دانش‌آموزان کنکوری پیش می‌آید و باید بتوانند از این دوران نهایت استفاده را کنند. فرصتی است برای جبران و عقب‌ماندگی‌هایی که دانش آموز در سال تحصیلی داشته است، بنابراین اگر دانش آموزان برنامه روزانه درستی داشته باشند و زمان را مدیریت کنند، می توانند بسیار خوب از ایام نوروز به نفع خود استفاده کنند.»

نظری نقش خانواده و مدرسه را در سلامت روان دانش آموزان کنکوری حائز اهمیت دانست و گفت: «خانواده به عنوان حامی دانش آموز نقش بسیار مهمی در آرامش او دارد. گفتمان هایی که در خانواده صورت می گیرد، انرژی مثبتی که به کنکوری ها می دهند و صحبت‌هایی که با آن ها دارند، می تواند کاملاً به آن آرامش مورد نظر کمک کند. دانش آموز ساعت هایی را در مدرسه می‌گذراند و در سال کنکورش می تواند با مشاورین خوبی که در مدرسه دارد، صحبت کند و خیلی از مشکلاتش مانند ترس ها و نگرانی هایش را کنترل کند. مشاورین نیز تا جایی که می توانند برای رفع مشکلات دانش آموز در ایام مطالعه برای کنکور کمک می کنند.»

مژگان نظری با اشاره به موضوع کرونا و اینکه کرونا یک موضوع همه گیر است و کنکوری ها باید آرامش خودشان را در ایام کرونا حفظ کنند و بدانند که این شرایط برای همه کنکوری ها وجود دارد و شرایط برای همه یکسان است گفت: «اگر دانش آموزان با این دید به مسئله کنکور نگاه کنند می توانند آرامش خود را حفظ کنند.»

مهسا عزتی؛ دانش آموز خبرنگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار