اجرای طرح جهادی تربیت اسلامی در آباده

مربیان مدارس باید به علوم تربیتی به روز مجهز باشند

آباده (پانا) - کارشناس مسول امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش فارس، اصلی‌ترین راه موفقیت در اجرای سند تحول بنیادین در مدارس را عمل به توصیه‌‌های مقام معظم رهبری و به‌روز بودن مربیان دانش‌‌آموزان، در زمینه علوم تربیتی و تببین درست واژه تربیت دانست.

کد مطلب: ۱۲۶۲۳۹۸
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح جهادی تربیت اسلامی در آباده

قاسم بانشی در جمع ائمه جماعات مدارس آباده، در جلسه‌‌ای که با عنوان تببین رسالت ائمه جماعات و طرح جهادی تربیت اسلامی برگزار شده بود، گفت: سند تحول بنیادین، به عنوان شاهراه رسیدن به حیات طیبه متربیان در مدارس، باید مورد توجه ویژه مربیان مدارس قرار گرفته و الزامی است تا برای رسیدن به اهداف این سند، نگرش و دیدگاه خود را نسبت به مقوله تربیت عوض کنیم.

بانشی، داشتن روحیه انعطاف‌پذیر، کل‌نگر، جامع پذیر و داشتن روحیه بالا در اخلاق نیک را لازمه کار یک معلم دانست و گفت: در سند تحول بنیادین به جای کلمه دانش‌آموز و معلم از کلمات متربی و مربی استفاده شده که بار تربیتی بهتر و جامع‌تری دارد.

در این سند تاکید بر مباحث تربیتی است و آموزش مقدمه‌ای برای تحقق اهداف تربیتی است. هدف تربیت انتقال ارزش‌هاست و دانش باید در خدمت ارزش باشد، پس لازم است تا دیدگاه و نگرش، نسبت به تربیت تغییر کرده و تعریف جدید، مبتنی بر علوم به روز تربیتی باشد.

وی کار مربیان تربیتی و ائمه جماعات مدارس را، کاری ظریف و دشوار دانست و افزود: در مباحث دینی کار یک مربی همان‌طور که از آیات قرآن استفاده می‌شود، فقط یادآوری کننده است، بنابراین مسائل دینی باید با ظرافت عنوان شود تا کمترین عکس‌العمل بیرونی داشته باشد.

ارتباط عاطفی با متربیان و رعایت اصل همدلی در تربیت، روی دیگر صحبت‌های بانشی بود که در این مورد گفت: در تربیت نباید به دنبال تغییر فرد باشیم، چرا که با نوع انسان سروکار داریم و تغییر برای صنعت به کار می‌رود. در تربیت جدید وظیفه هر مربی، همدلی با کودک و تلاش برای کشف استعدادهای نهفته او و در آخر استفاده از همین استعدادها برای بالا بردن روحیه دینی متربیان است که این امر جز با اخلاق نیک و درک شرایط متربی، امکان‌پذیر نیست.

مدیر آموزش و پرورش آباده، با ابراز خرسندی از حضور صاحب‌نظران و صاحبان قلم در آموزش وپرورش، پیوند میان حوزه و آموزش و پرورش را از اتفاقات خوبی دانست که با توجه به شرایط به وجودآمده ازدوران کرونا، می‌تواند به مربیان مدارس در اجرای بند بند سند تحول بنیادین کمک کند.

حمیدرضا خادمی با اشاره به اقدامات انجام شده برای استفاده بهتر از ظرفیت‌های حوزه در امر پرورش دانش‌آموزان، از ائمه جماعات مدارس خواست تا با شعار تسلط بر قلوب، تسلط بر افکار و در اقدامی جهادی، برای بالا بردن معنویت دانش‌آموزان و خانواده‌ها و رساندن جامعه به حیات طیبه تلاش کنند.

نماز به عنوان اولین اصل دینداری و تنها راه رسیدن به آرامش در دنیای پراضطراب کنونی و اهمیت به آن، صحبت معاون پرورشی و تربیت بدنی مدیریت آموزش و پرورش آباده بود که در جمع ائمه جماعات مدارس به آن پرداخت.

قاسم خلیفه، استفاه از ظرفیت مدارس کانون محله برای تقویت ارتباط مدارس و جامعه را امری بسیار خوب دانست و گفت: با استفاده از ظرفیت چنین مدارسی می‌توانیم با آگاهی بخشیدن به خانواده‌ها در مورد خطرات و آسیب‌های ماهواره و فضای مجازی و تقویت روحیه دینی خانواده‌ها، برای رسیدن به حیات طیبه تلاش کنیم.

خلیفه با توضیح طرح ابتکاری جهادی تربیت اسلامی و همکاری ائمه جماعات با آموزش و پرورش، از ائمه جماعات مدارس خواست، تا با مطالعه بند بند سند تحول بنیادین و به روز رسانی اطلاعات خود در زمینه تربیت و پرهیز از هرگونه جمود فکری در رابطه با کودکان و نوجوانان و استفاده از ظرفیت نمازخانه‌ها، مساجد، کانون‌های تربیتی و پرورش فکری، کتابخانه‌ها و جامعه را به سمت حیات طیبه که همان اصل مهم سند تحول بنیادین است، سوق دهند.

در پایان این مراسم، استفاده از فرصت تولید محتواهای جذاب مذهبی، به بحث و بررسی گذاشته شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار