معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران در جمع مدیران منطقه ۱۳ گفت:

فعالیت‌های فوق برنامه و پرورشی در شکل گیری شخصیت دانش آموزان موثر است

تهران(پانا)- گفتگوی تخصصی هفته با موضوع تبیین برنامه های تربیتی و فوق برنامه ها با حضور مجتبی ولی پوری معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران در گروه مدیران مدارس منطقه ۱۳ به صورت پخش زنده در بستر شاد برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۵۷۸۶۵
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت‌های فوق برنامه و پرورشی در شکل گیری شخصیت دانش آموزان موثر است

به گزارش پانا، مجتبی ولی پوری با اشاره به تعاریف متعدد در مورد تربیت گفت: تربیت یعنی معرفت مهارت ها و ارزش هایی که یک نوجوان همانند دوران کودکی خویش یاد می گیرد و برای حل مسائل از آنها استفاده می کند. تربیت مشخصه‌هایی دارد و تربیت صحیح باید بتواند سازگاری دانش آموز را با محیط بیشتر کند و در هر مرحله از تکامل باید این ویژگی را داشته باشد. تربیت جامعه هیچگاه به عهده شانس یا اتفاق نیست برای تربیت باید برنامه داشت و از روی احتمال، یک جامعه به رشد و بالندگی نمی رسد؛ دنیای امروزی دنیای جدیدی است که مستلزم تربیت است با روشهای قدیمی و گذشته نمی توان بچه های امروزی را برای نسل آینده تربیت کرد.
وی افزود: فعالیت های تربیتی دو هدف دارد فعالیت رسمی و فعالیت غیر رسمی. فعالیت های رسمی همان برنامه های تحصیلی حضوری و غیرحضوری محدود به کلاس درس است و دارای چارچوب مشخص است که در این روش دانش آموز آزادی و ابتکار عمل ندارد؛ اما در فعالیت های غیر رسمی که همان فعالیت های فوق برنامه است محدود به کلاس درس نمی شوند عواملی مانند میزان علاقه، تجربه، قدرت ابتکار دانش آموز و معلم در این فعالیت ها موثرند فعالیت های فوق برنامه هدفمند طراحی می شوند. برای مثال یکی از برنامه‌ها، معرفی الگو هاست. ما باید الگوی مطلوبی برای دانش آموزان باشیم یا الگوی مطلوبی را مانند سردار سلیمانی که دانش آموزان با عشق و علاقه فراوان از او تقلید می کند به آنها معرفی کنیم.
ولی پوری اظهار کرد: یادگیری فرآیند اجتماعی است و فعالیت های فوق برنامه و پرورشی تاثیر زیادی در شکل‌گیری شخصیت دانش آموزان دارد؛ به همین دلیل ساحت های شش گانه تربیتی در سند تحول بنیادین بسیار حائز اهمیت است، یکی از این ساحت ها مربوط به مسائل آموزشی و پنج ساحت دیگر تربیتی است، مدیران محترم لزوماً به همه این ساحت ها برای رسیدن به اهداف آموزش و پرورش اشراف کامل داشته باشند.
معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران با اشاره به نقش همه ارکان مدرسه در تربیت دانش آموزان چند مورد از ویژگی های فعالیت های فوق برنامه مطرح کرد:
۱- فعالیت فوق برنامه باید هدف داشته باشد و قابل وصول باشد. ۲- فعالیت های فوق برنامه گسترده است و بر اساس آن استعدادها نیازها و رغبت های دانش آموز در نظر گرفته می‌شود. ۳- هدف های رفتاری برای فعالیت های فوق برنامه تعیین شود تا بتوانیم برای میزان پیشرفت دانش آموزان ارزیابی انجام دهیم.
وی خاطر نشان کرد: فعالیت های غیر رسمی محدود به مدرسه نیست مدیران با همکاری ارگانهای مختلف می تواند فرصت تربیت را برای دانش آموزان فراهم کنند. فعالیت های فوق برنامه تربیتی باید مکمل برنامه های رسمی باشد و همزمان ارائه شود. فعالیت های پرورشی در این ایام کرونا نباید تعطیل شود بلکه باید تغییر کند، در حال حاضر فعالیت های تربیتی مختلف و متفاوتی در گروههای مختلف در شبکه شاد مشاهده می شود که قابل تقدیر است، مدیران محترم در این زمینه جدیت لازم را داشته باشند و از معاونین و مربیان پرورشی بخواهند که همکاری بیشتر و خلاقانه ای را برای رسیدن به اهداف تربیتی در فضای مجازی داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار