مدیرکل تبلیغات اسلامی قم:

۱۴ هزار دانش‌آموز در فعالیت‌های فرهنگی ۳۵۰ مسجد استان قم مشارکت دارند

قم (پانا) - مدیرکل تبلیغات اسلامی قم گفت ۱۴ هزار کودک‌ونوجوان در فعالیت‌های فرهنگی ۳۵۰ مسجد استان مشارکت دارند.

کد مطلب: ۱۴۷۰۳۴۷
لینک کوتاه کپی شد
۱۴ هزار دانش‌آموز در فعالیت‌های فرهنگی ۳۵۰ مسجد استان قم مشارکت دارند

حجت‌الاسلام مرتضی شعبان‌زاده، امروز پنجشنبه در گردهمایی ائمه جماعات مساجد شهر قم در سالن اجتماعات جامعه مدرسین، اظهار کرد: در مساجد با چند مساله مواجه هستیم که نوسازی و تعالی شبکه امامت همچنین جوان‌سازی مسجد از جمله این مسائل است.

وی اجتماعی‌سازی را به عنوان دیگر مسئله‌ مرتبط با مساجد مورد توجه قرار داد و بیان کرد: مسجد باید از درون به محیط پیرامونی‌اش متصل شود.

شعبان‌زاده تکمیل و تجهیز زیرساخت‌های مساجد مناطق غیربرخوردار و محروم را مورد اشاره قرار داد و گفت: در مناطقی که مردم و ساکنان، به هر دلیلی امکان کمک ندارند، باید از ظرفیت نهادهایی که متولی این امر هستند، استفاده شود.

وی با ذکر این مطلب که احیای واحد خواهران، از دیگر نکته‌های مهم در خصوص مساجد است خاطرنشان کرد: بانوان نه به این اعتقاد که ثواب دارد، بلکه به این اعتقاد که نیمی از جمعیت و مخاطبان جامعه را تشکیل می‌دهند، باید در مساجد حضور فعال داشته باشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی قم همچنین احیای نهاد معین‌الامام با هدف تربیت و پرورش امام جماعت در مسجد را نیز مورد توجه قرار داد و افزود: ۷۷۶ مسجد در استان وجود دارد، که در مجموع و برای هر سه وعده نماز، دارای هزار و ۵۰۰ امام جماعت هستند، هر کدام از این امامان جماعت از طلبه‌های همان محله‌ای که مسجد در آن است، باید معین جدید بیاورند.

شعبان‌زاده این اقدام را برای تحرک و پویایی مساجد ضروری خواند و گفت: اینکه از ۳۰۰ هزار دانش‌آموزان استان، فقط ۱۴هزار نفر با مساجد ارتباط دارند، یک ضعف است.

وی اضافه کرد: برای اینکه نهاد مساجد آماده پذیرش نوجوانان شود، بخشی از آن به فرهنگ و نحوه مواجه امامان جماعت، و بخشی دیگر نیز به تعامل با آموزش‌وپرورش و اراده این نهاد مربوط می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی قم با بیان اینکه سال قبل، روحانیون و نیروهای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد قم از بیش از ۶۰۰ مدرسه استان بازدید کردند یادآور شد: تثبیت و پایدارسازی این امر ضروری است، در روز جهانی مساجد، مدیران مدارس نیز به مسجد بیایند، از امسال این فرهنگ را پایه‌گذاری خواهیم کرد.

وی بیان داشت: برای حضور اقشار مختلف مردم و کسانی که حضورشان سبب تقویت نهاد مسجد می‌شود، تدبیر خواهد شد.

نظام تعلیم‌وتربیت در آینده امت اسلامی تاثیر شگرفی دارد

مدیرکل آموزش‌وپرورش قم نیز با بیان اینکه نظام تربیت جامعه در آینده اُمت اسلامی، تاثیر مستقیم و شگرف دارد گفت: نظام تعلیم و تربیت، بخش‌های مختلفی دارد، که نخستین و زیرساختی‌ترین آن، آموزش‌وپرورش، حوزه‌های علمیه‌ و دانشگاه است.

علیرضا رحیمی با یادآوری اینکه طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، گذر از گردنه‌های سخت پیشرفت، بدون کمک آموزش‌وپرورش میسر نیست گفت:آموزش‌وپرورش هر چه دقیق‌تر، عمیق‌تر و کارهای آن نیز مفیدتر باشد، حرکت آینده انقلاب اسلامی سهل‌تر انجام خواهد شد و سرعت آن هم یشتر خواهد بود.

وی  در ادامه افزود: اگر به دلیل نداشتن برنامه، تعلیم و تربیت تضعیف شود، قطعا در حرکت انقلاب اسلامی نیز کُندی‌هایی خواهد شد، اما هرگز توقفی را نخواهیم داشت.

وی  با بیان این مطلب که آموزش‌وپرورش از عناصر مختلفی تشکیل شده است گفت: مدرسه و امکانات آن از قبیل، نمازخانه، وضوخانه، کتابخانه، کلاس، آزمایشگاه و کارگاه یکی از عناصر مهم آموزش‌وپرورش است.

رحیمی در ادامه همچنین کتاب درسی و لوازم آموزشی و کمک آموزشی را نیز بسیار مهم توصیف کرد و گفت: یکی از عواملی که در مدرسه می‌تواند همه این موارد را پوشش دهد، معلم است.

وی تاکید کرد: در صورتی که معلم به معنای واقعی در تراز جمهوری اسلامی باشد، همه کاستی‌ها را برطرف می‌کند، باید به تقویت جایگاه، موقعیت و توان معلمی که در مدرسه است، کمک کنیم تا معلم احساس هویت بیشتری کند و به کار ارزشمندش معتقد باشد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش قم  همچنین با تاکید بر تقویت ارتباط میان مدرسه و مسجد بیان کرد: هر چه این ۲ نهاد با هم، هم‌افزایی بیشتری داشته باشند، حرکت‌های بعدی نظام‌اسلامی با قوت بیش‌تری انجام خواهد شد.

وی با بیان این مطلب که امروز جوانان ما مورد هجوم فرهنگی دشمن قرار دارند گفت: مسجد حصاری برای محافظت از نسل جدید در مقابل تهاجم دشمن است.

رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ۱۲ تا ۱۸ اردیبهشت‌ماه و هفته بزرگداشت مقام معلم و سالگرد شهید مطهری خاطرنشان کرد: در این هفته حضور روحانیان و فضلای حوزه در مدارس، برای گسترش مراودات علمی و برنامه‌ریزی فعالیت‌های مشترک، اهمیت زیادی دارد.

وی با بیان اینکه بامعضلی به نام حریم شکنی معلم و شاگرد روبه‌رو هستیم خاطرنشان کرد: این معضل به دلیل آگاهی نداشتن، معلمان و دانش‌آموزان از وظایف‌شان است، در هفته بزرگداشت مقام معلم، باید درسخنرانی‌های مساجد ارزش علم، معلم و عالم تبیین شود.

رحیمی همچنین برگزاری پویشی تحت نام «معلِمَم سلام» را مورد توجه قرار داد و گفت: هدف این پویش این است، افراد در سنین مختلف، معلم خود را مورد تکریم و احترام قرار دهند.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار