اعتصاب بی‌سابقه کارمندان فرودگاه‌های فرانسه

تهران(پانا)-کارمندان فرودگاه‌های فرانسه در روز پنجشنبه دست به یک اعتصاب بی‌سابقه زدند که به لغو هزاران پرواز در این کشور و اروپا منجر شد؛ اعتصابی که به گزارش رسانه‌های فرانسوی «روز سیاه» فرودگاه‌های این کشور لقب گرفت.

کد مطلب: ۱۴۷۰۳۵۳
لینک کوتاه کپی شد
اعتصاب بی‌سابقه کارمندان فرودگاه‌های فرانسه

به نقل از خبرگزاری فارس، رسانه‌های فرانسوی گزارش دادند هزاران پرواز در فرانسه و اروپا در اثر اعتصاب کارمندان فرودگاه‌های این کشور در اعتراض به دستمزد‌های دریافتی، که در چند دهه اخیر بی‌سابقه بوده، لغو شدند.

به نوشته روزنامه «لوموند» ، شرکت‌های هواپیمایی مجبور به لغو بیش از نیمی از پروازها در دو فرودگاه اصلی شهر پاریس، «اورلی» و «رواسی شارل دو گل» در نتیجه این اعتصابات شدند. در شهر مارسی در جنوب فرانسه نیز پروازهای بسیاری زمینگیر شدند.

بزرگترین اتحادیه صنفی کارمندان کنترل ترافیک هوایی فرودگاه‌های فرانسه موسوم به «اس.ان.سی.تی.ای» در اعتراض به تغییرات در خدمات کارمندان و وضعیت دستمزد‌های آنها فراخوان اعتصاب در روز پنجشنبه را داد.

این اتحادیه که بیش از ۶۰ درصد کارمندان کنترل ترافیک هوایی فرانسه را نمایندگی می‌کند پیش از آن اعلام کرده بود که انتظار «شرکت رکورد شکن» کارمندان در این اعتصاب را دارد.

مطبوعات ملی فرانسه اعتصاب در روز پنجشنبه را به عنوان «روز سیاه» برای فرودگاه‌های فرانسه توصیف کردند.

سخنگوی این اتحادیه به «خبرگزاری فرانسه» گفت: «مردم باید انتظار اختلال شدید و تاخیرهای طولانی در پروازها را داشته باشند.»

شرکت «رایان ایر» گزارش داد روز پنجشنبه دست کم ۳۰۰ پرواز این شرکت لغو شده‌اند و شرکت‌های «ایزی‌جت» و «ترانساویا» نیز هر کدام لغو دست کم ۲۰۰ پرواز این شرکت‌ها را اعلام کردند. در نتیجه اعتصاب بزرگ کارمندان فرودگاه‌های فرانسه، حدود ۲۰۰۰ پرواز دیگر در سراسر اروپا لغو شدند و ۱۰۰۰ پرواز دیگر نیز مجبور به تغییر مسیر به منظور اجتناب از عبور از حریم هوایی فرانسه شدند.

«آگوستین دورومانه» ، مدیر عامل شرکت «ای.دی.پی» ، اپراتور فرودگاه‌های پایتخت فرانسه، اعلام کرد تعداد پرواز‌های لغو شده در روز پنجشنبه در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

او روز چهارشنبه پیش از برگزاری اعتصاب هشدار داد: «با هر روز اعتصاب چند ده میلیون یورو خسارت به شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌های فرانسه وارد می‌شود.»

این اعتصاب به انگیزه اعتراض کارمندان فرودگاه‌ها به افزایش فشار کاری و پایین ماندن حقوق‌هایشان برگزار شد.

این اعتصاب در حالی برگزار شد که پیشتر رسانه‌های فرانسوی گزارش داده بودند اتحادیه‌های صنفی در تصمیمی که «آتش‌بس المپیک» لقب گرفت قبول کرده بودند تا پایان برگزاری بازی‌های المپیک تابستانی در این کشور اعتصابی برگزار نکنند.

پیشتر یک اتحادیه صنفی کارمندان حمل‌ونقل عمومی فرانسه نیز از برنامه اعتصابی در یک بازه هفت ماهه از پنجم فوریه تا ۹ سپتامبر که دوره برگزاری بازی‌های المپیک را نیز شامل می‌شود خبر داده بود.

سنای فرانسه روز ۹ آوریل با تصویب لایحه‌ای به منظور مقابله با این اعتصاب اعلام کرد دولت مجاوز به ممنوع کردن اعتصابات بخش حمل‌ونقل در دوره‌های تعیین شده در هر سال به منظور جلوگیری از اختلالات در زمان رخدادهای بزرگ همچون المپیک ۲۰۲۴ پاریس است.

این لایحه با مخالفت‌هایی مواجه شده و هنوز در مجلس سفلای پارلمان فرانسه موسوم به «مجلس ملی» تصویب نشده تا رسما تبدیل به قانون شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار