در گفتوگو با پانا مطرح شد
«زیر سایه سرو»، حاصل سالها تلاش است
«زیر سایه سرو» اسکار را به ایران آورد
تهران (پانا) - انیمیشن ایرانی «زیر سایه سرو» موفق شد جایزه اسکار را از آن خود کند؛ افتخاری که برای نخستین بار در تاریخ انیمیشن ایران رقم خورد. این اثر که به تهیهکنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شده، مسیری طولانی را طی کرده تا به این نقطه برسد.

درخشش کانون و کسب جایزه جهانی اسکار، باعث شد با محمدرضا کریمی صارمی، معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به گفتوگو بپر دازیم تا نظر او را درباره روند ساخت، چالشها و تأثیرات این موفقیت بزرگ بر آینده انیمیشن ایران و دلایل پیشرفت کانون در زمینه ساخت فیلمهای سینمایی و پویانمایی چویا شویم.
با کسب جایزه اسکار برای «زیر سایه سرو»، انیمیشن ایران به نقطه عطفی مهم رسیده است. روند ساخت این اثر چگونه شکل گرفت؟
ما همیشه در جشنواره پویانمایی، استعدادهای برتر را شناسایی و برای تولید اثر از آنها حمایت میکنیم. در سال ۱۳۹۵ خانم سوهانی را دعوت کردیم تا اگر فیلمنامهای دارد، به کانون ارائه دهد. در ۸ اسفند ۱۳۹۵ قرارداد این پروژه بسته شد و برای ساخت، دو سال و نیم زمان در نظر گرفته شد. اما به دلیل برخی مشکلات از جمله بیماری آقای حسین ملایمی و همچنین دوران کرونا، این فرآیند به چهار سال افزایش یافت. در نهایت، فیلمی که در ابتدا ۱۰ دقیقهای در نظر گرفته شده بود، به ۱۹ دقیقه رسید و با یک اثر قوی از نظر تکنیک و روایت روبهرو شدیم.
آیا از ابتدا پیشبینی میکردید که «زیر سایه سرو» تا این حد درخشان ظاهر شود؟
قطعا این انتظار را داشتیم. حسین ملایمی کارگردان بسیار توانمندی است و پیش از این، با فیلمهای موفقی مثل «دویدم و دویدم» و «رستم و دیو»، بیش از ۶۰ تا ۷۰ جایزه بینالمللی کسب کرده بود. وقتی او و خانم سوهانی کنار هم قرار گرفتند، میدانستیم که یک اثر جاودانه در حال خلق شدن است. فیلم در جشنوارههای داخلی از جمله فیلم کوتاه، رشد و اصفهان جوایز متعددی گرفت و سپس وارد عرصه بینالمللی شد.
چگونه این انیمیشن توانست به اسکار راه پیدا کند؟
در سالهای اخیر، کانون پرورش فکری شرایط را برای فیلمسازانش تسهیل کرده تا بتوانند به صورت مستقل آثارشان را به جشنوارههای جهانی ارسال کنند. پیشتر، فقط بخش بینالملل کانون این وظیفه را بر عهده داشت که به دلیل فرآیندهای پیچیده و هزینههای بالای ارسال فیزیکی فیلمها، کار سختتر بود. اما حالا فیلمسازان با لینکهای دیجیتال به راحتی در جشنوارههای مختلف حضور پیدا میکنند. «زیر سایه سرو» موفق شد در ۳۰ جشنواره جهانی درجه یک جایزه بگیرد و از طریق ۵ فستیوال الف، به اسکار معرفی شود. در نهایت، به بخش مسابقه راه یافت، به فینال رسید و امروز شاهد این افتخار بزرگ هستیم.
کانون پرورش فکری در سالهای اخیر با تحولات جدی روبهرو شده و به یک قطب مهم در سینمای ایران تبدیل شده است. دلیل این پیشرفت چیست؟
کانون از گذشته جایگاه ویژهای در سینمای ایران داشته، اما امروز نگاه حرفهایتر و آیندهنگرانهتری در آن حاکم است. مثلا برای فیلم «زیبا صدایم کن» که امسال در جشنواره فجر دیده شد، چهار سال فقط روی فیلمنامه زمان گذاشتیم. وقتی اثری با این دقت و وسواس ساخته میشود، طبیعتا نتیجهای متفاوت خواهد داشت. در مورد «زیر سایه سرو» هم همین نگاه باعث شد که با وجود افزایش هزینهها، حمایتهای لازم انجام شود. قرار بود فیلم با ۱۰۰ میلیون تومان ساخته شود، اما در نهایت نزدیک به یک میلیارد تومان هزینه داشت که کانون ۵۰ درصد آن را تقبل کرد تا فیلمسازان متضرر نشوند.
حضور انیمیشن ایرانی در اسکار، چه پیامی برای سینمای جهان دارد؟
این اتفاق نشان داد که انیمیشن ایران میتواند در سطح بینالمللی بدرخشد. وقتی چندین هزار فیلم برای رقابت در اسکار ارسال میشود، این که یک انیمیشن ایرانی از بین آنها انتخاب شده و برنده شده، کار بسیار بزرگی است. باید در نظر بگیریم که امروز، جمهوری اسلامی ایران در دل آمریکا جایزهای معتبر را کسب کرده است؛ این یک افتخار ملی است. به امید روزی که این موفقیتها ادامهدار باشد و انیمیشن ایران سهم بیشتری در سینمای جهان پیدا کند.
ارسال دیدگاه