فناوری نانو دروازه ورود به دنیای پژوهش دانشآموزی
روایتی از موفقیت دانشآموزخبرنگارِ پژوهشگر کهگیلویه و بویراحمدی
کهگیلویه و بویراحمد (پانا) - دانشآموزخبرنگار پانا و پژوهشگر برتر استان کهگیلویه و بویراحمد از موفقیتهای خود در حوزه فناوری نانو و مسیر دستیابی به این موفقیتها روایت کرد.

نوجوانان در دنیای امروز به عنوان نیرویی پویا و مؤثر در جهان شناخته میشوند. این نسل با جستوجو و تحلیلگری خود در مسیرهای سخت و دشوار توانستهاند نقش مهمی ایفا کنند.
نوجوانان در سطوح ملی به عنوان پژوهشگران کوچک اما تأثیرگذار در زمینههای مختلف علمی، نهتنها در سطح جهانی بلکه در کشور خود نیز اثرگذاری قابل توجهی داشتهاند. این نسل از نوجوانان با انجام تحقیقات علمی در حوزههای مختلف همچون فناوری، رباتیک، هوش مصنوعی و پزشکی، ثابت کردهاند که محدودیت سنی نمیتواند مانعی برای پیشرفت در عرصه علم و دانش باشد. یکی از این نوجوانان پژوهشگر، پریا فریدونی (دانشآموزخبرنگار از استان کهگیلویه و بویراحمد) است که موفق شده طرحهای پژوهشی معتبر زیادی را در سطح کشور ارائه و در پژوهشسراها و بنیاد نخبگان به نمایش بگذارد. تلاشهای مستمر او در سالهای اخیر نشانگر هوش و تواناییهای بالای او در رشته فناوری نانو است که طی این سالها توانسته به بسیاری از سوالات علمی خود پاسخ دهد و به تحقیق در این زمینه بپردازد.
پریا فریدونی، دانشآموز پایه دهم رشته تجربی از مدرسه شهربانو یاسوج در گفتوگو با پانا در خصوص تحقیقات خود در این سالها توضیحاتی داد و گفت: «از سال ۱۳۹۹ به طور رسمی، فعالیتهای خود را در زمینههای مختلف علمی آغاز کردم و مهمترین رشتهای که با آن کار کردم، نانوتکنولوژی و فناوری نانو بود.»
وی افزود: «علاوه بر مطالعه دروس، بخشی از زمانم را در دانشگاهها و آزمایشگاهها سپری میکردم و این برای من بسیار لذتبخش بود.»
دانشآموز خبرنگار و پژوهشگر برتر استان با بیان اینکه اولین پروژهام ساخت یک قطعه گرافن نازک بود که پس از آن با استفاده از نانوتکنولوژی و حسگرهای مختلف، تصمیم گرفتم فعالیتهای خود را در سطح استان گسترش دهم، خاطرنشان کرد: «توانستم ۲ مقاله علمی در این زمینه تهیه کنم که آماده انتشار است.»
فریدونی، اولین جرقه ذهنی خود برای ورود به دنیای نویسندگی و پژوهش را گرافن عنوان کرد و گفت: «در پایه هشتم، مقالهای ۱۵ صفحهای از تحقیقات خود برای مسابقات کشوری نوشتم و ۱۴ آزمایش را بهطور رسمی ارائه دادم که از این ۱۴ آزمایش، تنها ۱۱ آزمایش تأیید و به مرحله استانی ارسال شد و این موفقیت باعث شد که بیشتر به مطالعه کتابهای علمی مرتبط با رشته خود پرداخته و تحقیقاتم را دقیقتر و معتبرتر انجام دهم.»
وی در خصوص تجربیات خود در پژوهشسراها بیان کرد: «در سال نهم با همکاری دبیر علوم خود، اولین تجربهام را در پژوهشسرای شهرستان بویراحمد از استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز کردم که این مسیر برای من چالشبرانگیز و سختتر از آنچه بود که انتظار داشتم.»
فریدونی با بیان اینکه در اولین دوره مسابقات نانوتکنولوژی پژوهشسراهای کشور توانستم با کسب نمره ۹۸ از ۱۰۰ به مرحله کشوری راه پیدا کنم، اظهار کرد: «در همین مسیر ۳ آزمایش دیگر که پیش از این تأیید نشده بودند را با کمک پارک علم و فناوری شهر خود به تایید رساندم و از نتایج آنها در مقالاتم استفاده کردم.»
این پژوهشگر برتر به دستاوردهای خود در پژوهشسرا اشاره کرد و افزود: «در سال ۱۴۰۲ به عنوان پژوهشگر برتر پژوهشسرای شهرستان بویراحمد شناخته شدم و کارت پژوهشی فعال خود را دریافت کردم.»
فریدونی به چالشهای دانشآموزان پژوهشگر نیز اشاره کرد و گفت: «یکی از بزرگترین مشکلاتی که دانشآموزان پژوهشگر با آن مواجه هستند، کمبود زمان و شرایط تحصیلی است که مانع از مشارکت بیشتر دانشآموزان در فعالیتهای خارج از مدرسه میشود و این مشکل باعث میشود که نتایج پژوهشی در استانها تفاوتهای زیادی داشته باشد.»
فریدونی از حمایتهای خانواده و معلمان خود نیز قدردانی کرد و افزود: «در این مسیر دشوار، خانواده و معلمان زیادی همیشه کنار من بودند و هیچگاه من را تنها نگذاشتند.»
ارسال دیدگاه