سازنده دکور «کوچه عاشقی» در گفت‌وگو با پانا:

حتی در حد زدن یک میخ به بافت تاریخی سعدآباد آسیب نزدیم

تهران (پانا) - سازنده دکور کنسرت نمایش «کوچه عاشقی» می گوید اولین و مهم‌ترین چالش فضایی بود که در اختیار داشته است زیرا به دلیل تاریخی بودن بافت ایوان عطار نمی‌توانستند چیزی را تغییر دهند و یا تخریب کنند. حتی در حد زدن یک میخ یا پیچ به دیوار. هرآنچه که الان به عنوان دکور و تمهیدات آن می‌بینید به صورت پرتابل و بدون آسیب به بافت تاریخی و اصلی سعدآباد طراحی و ساخته شده است.

کد مطلب: ۱۴۸۴۷۴۷
لینک کوتاه کپی شد
حتی در حد زدن یک میخ به بافت تاریخی سعدآباد آسیب نزدیم

نریمان نوریان سازنده دکور کنسرت نمایش «کوچه عاشقی» به کارگردانی سیدجلال‌الدین دری و تهیه‌کنندگی مشترک سیدمهدی جوادی و علیرضا حقیقی قریب، در گفت‌وگو با پانا درباره حضور در این پروژه گفت: «در ابتدا از طریق احسان نیلی، مجری طرح پروژه، برای ساخت دکور «کوچه عاشقی» به گروه معرفی و ملحق شدم. پس از آن کمی دایره وظایفی که پیدا کردم گسترده شد و جز طراحی و ساخت دکور، هماهنگی‌های دیگری نیز به عهده من قرار گرفت.»

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه «کوچه عاشقی» در فضای باز کاخ موزه سعدآباد روی صحنه می‌رود، چه پیش‌بینی‌ها و تمهیداتی برای حفظ دکور درنظر داشتند، بیان کرد:« دکوری که درحال حاضر در این نمایش شاهد آن هستید طراحی خوب سعید یزدانی است که درنهایت با همفکری یکدیگر برخی موارد تغییر کرد. همچنین باتوجه به فضایی باز کاخ موزه سعدآباد و همچنین فصل بارندگی، در فرصت‌هایی که در دسترس داشتیم تمام سعی خود را کردیم تا در برابر باد و باران به خوبی دکور را ایزوله کنیم تا آسیبی به آن در شب‌ها وارد نشود.»

نوریان در پاسخ به این پرسش که آیا بارندگی‌هایی که در این روزها شاهد آن بودیم، آسیبی به دکور وارد کرد یا خیر، عنوان کرد: «در حقیقت باید بگویم این شرایط برای دکور بدون آسیب نبود اما در زمان کمی که در اختیار داشتیم و همچنین کمک آقای دهقان به سرعت از آسیب‌های جدی جلوگیری کردیم چراکه از قبل پیش‌بینی چنین شرایطی را کرده بودیم، برای کف‌پوش‌ها و رنگ دکور تمهیداتی درنظر گرفتیم و آسیب‌های حداقلی نیز ترمیم شد.»

سازنده دکور «کوچه عاشقی» درباره چالش‌های ساخت دکور برای این پروژه گفت: «اولین چالش ما فضایی بود که در اختیار داشتیم چراکه به دلیل تاریخی بودن بافت ایوان عطار نمی‌توانستیم چیزی را تغییر دهیم و یا تخریب کنیم؛ حتی در حد زدن یک میخ یا پیچ به دیوار. هرآنچه که الان به عنوان دکور و تمهیدات آن می‌بینید به کمک سعید یزدانی به صورت پرتابل و بدون آسیب به بافت تاریخی و اصلی سعدآباد طراحی و ساخته شده است.»

وی افزود: «البته که وزارت میراث فرهنگی نیز نظارت کامل و دقیقی روی پروژه داشت و ما نیز نهایت همکاری را در این کار رقم زدیم. خوشبختانه و خدا را شکر نیز هیچ آسیبی به بافت تاریخی کاخ موزه سعدآباد وارد نشده است.»

نوریان در ادامه بیان کرد: «درنهایت باید بگویم اتفاق خاصی که در این پروژه ما را با چالش زیادی مواجه کرد، باران‌های بدون برنامه و ناگهانی بود چراکه دکور «کوچه عاشقی» در ۶ روز آماده شد و در نیمی از این ۶ روز به دلیل باران‌های پیش‌بینی نشده، کار متوقف شد و برای رساندن آن به زمانبندی‌های اجرا مجبور به فشرده سازی زمان ساخت شدیم.  همچنین از دیگر سختی‌های ساخت دکور، رئال و واقعی بودن آن بود چراکه کف‌پوش‌ها، تیرهای چراغ برق و... همگی برای همان دهه‌ای است که وقایع قصه در آن رقم می‌خورد.»

نوریان در پایان با اشاره به اینکه از گوشه به گوشه این دکور در زمان نمایش استفاده می‌شود، درباره حفظ امنیت بازیگران گفت: «زمانی که شروع به ساخت دکور کردیم، تمام مکان‌هایی که ممکن بود برای بازیگران حادثه ایجاد کند، بررسی شد و در طول ساخت دکور با اندازه‌گیری‌های دقیق و چک کردن وزن‌های مختلف همه چیز را چندین بار تغییر دادیم تا آسیبی به هیچ یک از افراد گروه وارد نشود. همانطور که می‌بینید این دکور استهلاک زیادی دارد چراکه در فضای باز است جدا از شرایط جوی، به دلیل تعداد زیاد بازیگران و ترددهای زیادی که در آن اتفاق می‌افتد، اولویت ما محکم بودن دکور بود تا نه تنها اتفاقی برای فردی رخ ندهد بلکه شکل دکور نیز تا پایان اجراها دفرمه نشود که خدا را شکر تا امروز همه چیز خوب پیش رفته است.»

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار