جمعی از اولیای دانش‌آموزان ملارد:

انجمن اولیا و مربیان مهم‌ترین عامل پیوند مدرسه و خانواده در راستای بهبود عملکرد مدارس است

ملارد (پانا) - جمعی از اولیای دانش‌آموزان مدارس شهرستان ملارد، انجمن اولیا و مربیان را مهم‌ترین عامل پیوند مدرسه و خانواده در راستای بهبود عملکرد مدارس، توسعه و پیشرفت فضای آموزشی در زمینه گسترش 2 اصل مهم «آموزش» و «پرورش» دانستند.

کد مطلب: ۱۵۱۰۴۲۴
لینک کوتاه کپی شد
انجمن اولیا و مربیان مهم‌ترین عامل پیوند مدرسه و خانواده در راستای بهبود عملکرد مدارس است

خانواده، اولین نهاد اجتماعی است که دانش‌آموزان ابتدا در آن با آداب معاشرت، صحبت با دیگران، نحوه صحیح برقراری ارتباط با افراد جامعه و آداب و رسوم مختلف جامعه آشنا می‌شوند. این نهاد، اصلی‌ترین نقش را در پرورش افکار دانش‌آموزان ایفا می‌کند؛ چراکه آن‌ها در محیط خانواده، آموزش اولیه را می‌بینند و بعد از گذراندن دوره‌ای مشخص وارد محیط گسترده مدرسه می‌شوند. در محیط مدرسه با افراد بیشتری ارتباط برقرار می‌کنند و با بسیاری از چالش‌های زندگی خود روبه‌رو می‌شوند و سپس در کنار آموزش و تعلیم دروس مختلف، شخصیت و باورهای خود را پرورش می‌دهند. 2 عامل بسیار مهمی که موجب شناخت دانش‌آموزان از زندگی در خانه دوم خود می‌شود، پیوند 2 ریشه اصلی «خانواده» و «مدرسه» است که برای تحقق بخشیدن به شعار «آموزش در کنار پرورش» اولیا و مربیان مدرسه به یاری یکدیگر می‌آیند و با در نظر گرفتن تمام جوانب برای پیشرفت و توسعه فضای آموزشی به یکدیگر کمک می‌کنند.

آن‌ها انجمنی با عنوان انجمن اولیا و مربیان تشکیل می‌دهند که در آن چالش‌ها، موانع، مشکلات و سختی‌هایی وجود دارد اما این 2 نهاد با پیوند با یکدیگر همه آن‌ها را کنار می‌زنند و با مشورت، ارائه پیشنهادات و نظرات خود بستری برای آموزش‌ و پرورش دانش‌آموزان فراهم می‌سازند. در راستای شناخت چالش‌هایی که انجمن‌های اولیا و مربیان طی سال تحصیلی با آن‌ها روبه‌رو می‌شوند، گفت‌و‌گویی با جمعی از والدینی که یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌هایشان پیشرفت دانش‌آموزان در سال تحصیلی است، داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

فاطمه ماله‌میر، مادر ستایش زندیه، دانش‌آموز پایه هفتم مدرسه همت ضمن اشاره به اهمیت همکاری اولیا با مربیان مدرسه در راستای پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان عنوان کرد: «امروزه والدین و مربیان مدارس باید برای رسیدگی به مشکلات مدرسه با یکدیگر همکاری کنند تا فضایی سالم و با آرامش را برای دانش‌آموزان فراهم سازند. دانش‌آموزان در خانه نیازمند درک، آرامش و فضایی سالم هستند تا در مدرسه، ذهنی مشغول نداشته باشند و تمام تمرکز خود را برای یادگیری دروس حفظ کنند. اگر در خانه، بستر تعلیم و آموزش‌های اولیه به کمک اولیا فراهم شود در مدرسه نیز مربیان به خوبی به آموزش می‌پردازند و بی‌شک پیوند اولیا و مربیان، نقش تاثیرگذاری در  زندگی دانش‌آموزان دارد.»

محمد زارعی، پدر علیرضا زارعی، دانش‌آموز پایه سوم مدرسه ستایش گفت: «والدین باید با درک مسائل فکری دانش‌آموزان، خود آن‌ها را در سلامت روان کامل پرورش دهند. این موضوع، چالشی بزرگ برای والدین نسل گذشته است و درک نسل جدید کمی برای آن‌ها دشوار است و همین موضوع مانع برقراری ارتباط آن‌ها با فضای مدرسه می‌شود. دانش‌آموز، نیمی از روز خود را در مدرسه سپری می‌کند و بهتر است برای رسیدگی به مسائل فکری آن‌ها این چالش را کنار بگذاریم و با آن‌ها هم‌صحبت شویم و بعد از فهمیدن موضوعاتی که موجب درگیری افکار دانش‌آموز می‌شود با مربیان مدرسه برای رفع و حل آن همفکری کنیم تا در مدرسه فقط به پرورش و تحصیل بپردازند و فکرشان مشغول حواشی نباشد. همین کار موجب می‌شود مربیان و کادر آموزشی مدارس به اصل مطلب یعنی آموزش به راحتی بپردازند.»

وی افزود: «اولیا با کمک مربیان می‌توانند بستری برای آموزش‌ و پرورش دانش‌آموزان فراهم کنند. این بستر مانند درختی است که شاخه‌های آن را آرامش، سلامت روان دانش‌آموزان، تحصیل، دوستی، درک متقابل هر 2 نهاد خانواده و مدرسه، یاری، همدلی، همفکری، آموزش‌ و پرورش تشکیل می‌دهند و مثلث اولیا، مربیان و دانش‌آموزان با همکاری یکدیگر این درخت را آبیاری می‌کنند و با رسیدگی و مدیریت آن میوه‌هایی خوشمزه با طعم موفقیت دانش‌آموزان و خوشحالی اولیا و مربیان را برداشت می‌کنند.»

لیلا قادری، مادر محمدعلی فتحی، دانش‌آموز پایه نهم مدرسه مصطفی خمینی نیز گفت: «بنده عضوی از انجمن اولیا و مربیان مدرسه فرزندم هستم و به شخصه این مسئولیت را قبول کرده‌ام تا با همکاری با کادر آموزشی و پرورشی، مقداری از زحمات آن‌ها را کم کنم و با درک آن‌ها به بهبود عملکرد فضای آموزشی فرزندم و دیگر دانش‌آموزان کمک کنم. از نظر بنده هر اولیا یک مربی برای فرزند خود است که باید با افزایش حس مسئولیت‌پذیری به امور فرزندش در خانه و مدرسه رسیدگی کند و اگر هر والد با این طرز فکر، سال تحصیلی فرزند خود را مدیریت کند، همه باهم یک فضای تعلیمی و تربیتی سالم و شاد برای آن‌ها فراهم می‌کنیم.»

خبرنگار : دانش‌آموز: نرگس زندیه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار