قائممقام سازمان سینمای سوره:
مستندسازان باید دغدغهها و پرسشهای نوجوان امروز را بشناسند
تهران (پانا) _ محمدرضا امامقلی، قائممقام سازمان سینمای سوره در امور مستند، تأکید کرد که شناخت دغدغهها و پرسشهای نوجوانان، کلید موفقیت در تولید مستندهای جذاب برای این نسل است. وی با اشاره به تغییر نگرش و سوالات نوجوانان نسبت به گذشته، از برنامههای مرکز مستند برای آشنایی مستندسازان با ویژگیهای مخاطب نوجوان، حمایت از طرحهای خلاقانه و توسعه پروژه اکران مستند در مدارس خبر داد.

محمدرضا امامقلی قائم مقام سازمان سینمای سوره در امور مستند در گفتوگو با پانا عنوان کرد: «نوجوان امروز به دنبال مستندی است که بتواند پاسخ پرسشهایش را بیابد؛ دوره نوجوانی، دوره پرسشگری و شکلگیری انبوهی از سوالات در ذهن فرد است. اگر یک مستندساز این ویژگی مهم نوجوانی را درک کند و بفهمد که نوجوانان با چه دغدغهها و سوالاتی مواجهاند، بدون شک خواهد توانست مستندهای موفقی تولید کند که نوجوانان با آن ارتباط برقرار نمایند.»
وی ادامه داد: «جنس سوالات نوجوانان امروز با نوجوانان دیروز بسیار متفاوت شده است. باید توجه کنیم که اگر ما دیروز نوجوان بودیم و سوالاتی داشتیم، نمیتوانیم همان سوالات را بدون تغییر به نوجوانان امروز منتقل کنیم. شرایط، دغدغهها و محیط نوجوانان تغییر کرده و تولید فیلمهای مستند باید متناسب با این تغییرات صورت گیرد تا برای نسل جدید جذاب باشد.»
همچون افزود: «واقعیت این است که جریان سینمای مستند، کمتر به سمت تولید مستند ویژه نوجوانان حرکت کرده است و این یکی از نقدهایی است که ما نیز وارد میدانیم. در مرکز مستند همواره علاقهمند بودیم که قدمی در این مسیر برداریم. البته مسیر طولانی و پرچالشی در پیش داریم، اما مهم این است که با جدیت تلاش میکنیم.»
و در ادامه بیان کرد: «ما در وهله نخست در تلاش هستیم مستندسازان را با ویژگیهای مخاطب نوجوان آشنا کنیم. طبیعی است که پس از این آشنایی، امید بیشتری خواهیم داشت که آثارشان مورد توجه نوجوانان قرار گیرد.از سوی دیگر، فراخوانی به مستندسازان منتشر کردهایم و از آنها خواستهایم طرحهایی ارائه دهند که پاسخگوی سوالات و نیازهای نوجوانان باشد. در حال حاضر در حال بررسی این طرحها هستیم تا بهترینها را انتخاب کنیم.»
و در پایان اضافه کرد: «علاوه بر این، پروژه اکران مستند در مدارس را پیگیری میکنیم تا دانشآموزان بیشتر با مدیوم مستند آشنا شوند و خودشان مطالبهگر این گونه آثار شوند.کار دیگری که در دست اقدام داریم، تبدیل بخشهایی از محتوای کتابهای درسی، به ویژه بخشهای مرتبط با تاریخ، به فیلم مستند است تا آموزش برای نوجوانان جذابتر شود.»
ارسال دیدگاه