آیا آه دریاچه ارومیه دامن پایتخت را می‌گیرد

تهران (پانا) - شاید زمانی که بحران دریاچه ارومیه جدی شد و حجم دریاچه به کمترین حد ممکن رسید و کارشناسان از احتمال بروز باد و طوفان نمکی در مناطق اطراف دریاچه خبر دادند، کسی فکرش را هم نمی‌کرد که این بحران روزی دامنگیر پایتخت شود.

کد مطلب: ۸۴۲۴۴۱
لینک کوتاه کپی شد
آیا آه دریاچه ارومیه دامن پایتخت را می‌گیرد

اگرچه بادهای نمکی دریاچه ارومیه هنوز نتوانسته فاصله 700 کیلومتری تا تهران را طی کنند و بسیاری این احتمال را بعید می‌دانند، اما دست طبیعت در حال رقم زدن بحرانی مشابه، این بار بیخ گوش تهران است.

دریاچه نمک در 62 کیلومتری شهر قم را همه می‌شناسند و شوری بسیار زیاد آب دریاچه، علت این نامگذاری است. موقعیت این دریاچه بین سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار دارد. شکلی مثلثی داشته و وسعت آن در حدود 3 هزار کیلومتر است.
اما آنچه این دریاچه را امروز پراهمیت‌تر از گذشته کرده و در کانون توجه قرار داده، انتشار تصاویری است که گویای خشک شدن دریاچه نمک است.
سید رضا موسوی، مدیرکل محیط زیست استان قم در مورد آخرین وضعیت دریاچه نمک به ایرناپلاس می‌گوید: خشک شدن دریاچه بحث امروز نیست و در سال‌های گذشته نیز مطرح شده است. مشکلات دریاچه نمک هم جدی به نظر می‌رسد. مساحت دریاچه نمک نزدیک به 200 هزار هکتار است و قابل چشم‌پوشی نیست.
در درجه بعد هم آورده آبی دریاچه است که سال‌به‌سال کم و کمتر شده است و در کنار آن کاهش میزان بارش‌ها در حوزه آبخیز دریاچه است که در سال جاری کاهش چشمگیری داشته است.همه این عوامل روند خشک شدن دریاچه را سرعت بخشیده است. اگرچه سطح آبی دریاچه بالاست اما اگر این ورود آب به دریاچه کاهش یابد سطح آب روز‌به‌روز پایین و پایین‌تر رفته و سطح دریاچه خشک‌تر می‌شود. این در حالی ا‌ست که در سال‌های گذشته در بخش‌هایی از دریاچه آب جمع می‌شد، اما این روزها خبری از چنین اتفاقاتی نیست.

** احتمال تکرار فاجعه دریاچه ارومیه
به گفته وی با خشک شدن سطح دریاچه، شرایط برای رخداد پدیده گرد و غبار مستعد می‌شود و با توجه به فضای کویری اطراف دریاچه، زمینه برای بروز بادهایی حاوی نمک مساعد است و از بد ماجرا متأسفانه جهت وزش باد نیز در برخی فصول به‌ویژه فصل‌های گرم به سمت قم و تهران است.
این دریاچه چون راه‌های دسترسی مناسبی ندارد و در کویر واقع شده، دیده نشده است و همین کار را سخت کرده است. نکته دیگر اینکه این دریاچه در محدوده سه استان قم، سمنان و اصفهان واقع شده و بنابراین مدیریت زیست‌محیطی آن یکپارچه نبوده است و حتی در بهره‌برداری از آن نیز هر کس به سلیقه خود عمل کرده است.
پیشنهاد مدیرکل محیط زیست استان قم در درجه نخست اعمال مدیریت یک‌پارچه زیست‌محیطی بر دریاچه و در درجه بعد اطلاع‌رسانی است تا این مشکل دیده شده و مسئولان بدانند در صورت عدم چاره‌اندیشی، این دریاچه می‌تواند به یک بحران زیست‌محیطی منجر شود و این اتفاق می‌تواند زندگی چندین میلیون نفر را تحت‌تأثیر قرار دهد. از این روز هر اقدامی که انجام می‌شود باید ملاحظات زیست‌محیطی آن در نظر گرفته شود تا شاهد بروز یک دریاچه ارومیه دیگر نباشیم.
هشدار مدیرکل محیط زیست استان قم نسبت به احتمال بروز بحرانی مشابه ارومیه در دریاچه قم در حالی ا‌ست که به گفته کارشناسان بیماری‌های صعب‌العلاج، افزایش مهاجرت به‌علت از بین رفتن فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی، ایجاد مشکلات تنفسی و بروز سرطان از نتایج آغاز انتشار ریزگردهاست.
گفته می‌شود در صورت خشک شدن دریاچه ارومیه، 14 میلیون نفر با مخاطرات جدی روبه‌رو خواهند شد. با یک حساب سرانگشتی می‌توان تصور کرد در صورت خشک شدن دریاچه نمک قم با وجود شهرهای همجوار آن همچون قم، تهران، سمنان و حتی اصفهان، چند میلیون نفر تحت‌تأثیر قرار خواهند گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار