رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبرداد:

انجام اولین پیوند قلب مصنوعی در شمال شرق ایران

شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر در جهان ، نارسایی قلبی است

مشهد(پانا) - رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اولین عمل پیوند قلب مصنوعی در مشهد که به همت تیم پیوند قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بیمارستان امام رضا(ع) انجام شده خبرداد.

کد مطلب: ۱۴۹۹۸۱۵
لینک کوتاه کپی شد
انجام اولین پیوند قلب مصنوعی در شمال شرق ایران

دکتر محمدعباسی  در نشست‌خبری که بر اساس همین محور در بیمارستان امام‌رضا(ع) مشهد برگزار شده بود، اظهار کرد:عمل قلب‌ مصنوعی برای اولین‌بار در مشهد و سومین بار درکشور انجام شد.

عضو هیئت‌رئیسه و رئیس‌تیم پیوندقلب دانشگاه علوم‌پزشکی‌مشهد افزود: از سال ۱۳۹۰ به ما دستور دادند، تیمی را در زمینه پیوندقلب تشکیل دهیم؛ پس از  دو سال کار علمی  تواانستیم یک تیم  قوی را جمع کنیم.

وی افزود: اعضای این تیم دوره‌هایی را در آمریکا و هندوستان دیدند و تیم‌منسجمی تشکیل شد که سال ۱۳۹۲ اولین پیوند را انجام دادند. از آن زمان بیش از 130 پیوندقلب انجام شده که نتایج بسیارخوبی داشته و موجب شده این تیم قطب پیوندقلب در شرق کشور شود.

عباسی اضافه کرد: مشکلی که در حوزه پیوند قلب‌مصنوعی وجود دارد هزینه سنگین آن است چون  همه افراد جامعه نمی‌توانند ۴۵۰ میلیون تومان را پرداخت کنند اما این عمل انجام شده اولین عمل قلب بود که رایگان شد.

وی تصریح نمود: این هفته دو عمل دیگر هم داریم که با هزینه کمتر انجام خواهیم داد. این عمل‌ها برای تیم پیوند ما هیچ بُعد مالی ندارد و بیشتر جنبه بشردوستانه دارد.

در ادامه این نشست خبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود : عمل پیوندقلب را به صورت «اکمو» روی فرد دیگری انجام دادیم که به زودی روی این بیمار هم عمل قلب مصنوعی انجام خواهد شد. همچنین یک بیمار دیگر هم داریم که در حال حاضر در بخش ICU بستری است و به زودی روی این بیمار نیز عمل قلب مصنوعی انجام خواهد شد. 

محمود محمدزاده شبستری در خصوص حمایت دولت از جامعه پرستاران و پزشکان گفت: با توجه به اینکه در عمل‌های مشابه سنوات گذشته دولت حمایت خوبی در زمینه دارو و درمان داشته تقاضا داریم که در این نوع عمل‌ها باحمایت بیمه پایه و تکمیلی شامل حال بیماران شود‌ که امیدواریم با حمایت‌های دولت چهاردهم هر ماه یک الی سه عمل قلب مصنوعی در مشهد خواهیم داشت.

رئیس تیم پیوند قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه افزود : بیماران از قبل عمل و بعد عمل باید تحت کنترل باشند و اگر مراقبت کافی نداشته باشند عملکرد مثبت‌عمل‌ کاهش می‌یابد.

رئیس تیم پیوندقلب دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با اشاره به اینکه شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر در تمام دنیا نارسایی‌قلبی است که روزبه‌روز هم بیشتر می‌شود، تاکید کرد: در کشور ۴هزار نفر بیمار نارسایی‌قلبی در صف انتظارپیوند داریم که ۲هزارنفر پیوند و۲هزار نفرجان خود ازدست می‌دهند که این مشکل از عدم‌تجهیزات کافی مراکز بهداشت‌و‌درمان‌ است و ما از دولت‌چهاردهم‌ توقع رسیدگی‌ را داریم.

رئیس تیم پیوند قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: در سال گذشته با کمک تیمی که از تهران اعزام شده‌بود توانستیم اولین پیوندقلب‌مصنوعی را روی بیماری که ۱۵ سال پیش عمل شده بود، انجام دهیم.

وی تشریح کرد: این بیمار از دو سال پیش دچار نارسایی قلبی شده و به دلیل اینکه سن وی بالای ۶۵ سال بود، برای پیوند قلب مناسب نبود، به همین دلیل تصمیم گرفتیم از قلب‌مصنوعی استفاده کنیم که خوشبختانه با موفقیت انجام شد.

وی اظهار کرد : وزن قلب مصنوعی حدودا ۳۰۰ گرم است که بیمار آن را در سینه حس نمی‌کند. این تنها عملی بوده که در شرق کشور انجام شده است، زیرا هیچ مرکز دیگری توانایی انجام این عمل را ندارد.

در ادامه دکتر سارا امینی اظهار کرد: برای اولین بار دستگاه پیوند قلب‌مصنوعی را در دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد استفاده کردیم و دومین‌شهر بعد از تهران در زمینه پیوند قلب مصنوعی هستیم.

فلوشیپ نارسایی‌و پیوندقلب دانشگاه علوم‌پزشکی‌ مشهد خاطرنشان کرد: در حال‌حاضر این درمان بروزترین درمان در تمام دنیا استو مفتخریم که این هفته برای دومین بار پیوندقلب‌مصنوعی را انجام خواهیم داد.

وی افزود: ما به طور متوسط هر یک یا دو هفته یک عمل انجام خواهیم داد. هزینه این دستگاه بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان تخمین‌زده می‌شود که درخواست داریم تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.

خبرنگار : محدثه رمضانی ، شایلین حدادی ، زهرا زراعت‌کار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار