ماموریت وزیر آموزش و پرورش به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی:

مغز متفکر و قلب نظام تعلیم و تربیت نیازمند باز مهندسی عمیق است

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مغز متفکر و قلب نظام تعلیم و تربیت نیازمند باز مهندسی عمیق است، عنوان کرد سازمان پژوهش از مجموعه‌های حساس و قلب وزارت آموزش و پرورش و حتی کشور است. زیرا نقش بسیاری در آینده فرزندان این سرزمین دارد.

کد مطلب: ۱۴۹۹۸۹۱
لینک کوتاه کپی شد
مغز متفکر و قلب نظام تعلیم و تربیت نیازمند باز مهندسی عمیق است

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در نشست و دیدار صمیمانه با کارکنان سازمان پژوهش و برنامه ریزی که در محل این سازمان برگزارشد با بیان روایتی از امام صادق(ع) گفت: آنچه که انسان را بالا می برد و ارتقا می دهد چیزی جز ذکر خداوند متعال نیست. بنابراین نباید از ذکر خداوند که نقطه اتصال است به خاطر امور مادی و دنیوی غافل شویم.

وی با اشاره به اینکه تربیت از سخت ترین کارهاست، ادامه داد: تربیت اجبار بردار نیست و مولفه های موثر در آن بی نهایت هستند.

کاظمی بیان کرد: سازمان پژوهش از مجموعه های حساس و قلب وزارت آموزش و پرورش و حتی کشور است. زیرا نقش بسیاری در آینده فرزندان این سرزمین دارد.

به گفته وی؛ امروز تمامی دستاوردهای کشور در سطوح و شکل های مختلف ریشه در آموزش و پرورش و نقش معلمان و فرهنگیان دارد .

وزیر آموزش و پرورش به دلایل ناکارآمدی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: اولین دلیل ناکارآمدی در مسایل اجرایی و روزمره آموزش و پرورش است. چراکه این امور از بودجه گرفته تا انتخابات وانتصابات همه را درگیر کرده است.

وی با بیان اینکه امروز نگرانم که حتما" روز اول مهر کتاب درسی به دست دانش آموزان برسد بیان کرد: من امروز نگران ثبت نام دانش آموزان هستم. نگران نقل و انتقالات هستم و همه این ها دغدغه های روزمره و جاری است که سرعت ما در رسیدن به نقطه غایی را آهسته می کند.

وی با طرح سوالی که چرا مسوولان نظام تعلیم و تربیت در ابتدایی ترین مسایل اجرایی آموزش و پرورش ناکارآمد هستند افزود: در برخی موارد ناکارآمدی ها آسیب جدی به نظام آموزش و پرورش می زند. مانند مشکلات هدایت تحصیلی در دوره ای نیز پرداخت مطالبات و حقوق معوق معلمان و بسیاری از مواردی که در جای خود نگران کننده بودند.

کاظمی ادامه داد: یکی دیگر از ناکارآمدی های نظام تعلیم و تربیت، ناکارآمدی در تحقق ماموریت است که بسیار قابل توجه است. زیرا ماموریت اصلی ما، تربیت است که از آن غفلت کرده ایم.

وی بیان کرد: باید از خودمان بپرسیم که مشکل کجاست و چرا نتوانستیم سند تحول را جلو ببریم  و چرا خروجی آن را مشاهده نمی کنیم. امروز  با دانش آموزانی مواجه هستیم که فاصله زیادی با انتظار سند تحول بنیادین دارند و این نشانه و مصداقی از ضعف در تحقق ماموریت است.

کاظمی با اشاره به اینکه معتقدم که مغز متفکر و قلب نظام تعلیم و تربیت نیازمند باز مهندسی عمیق است؛ گفت: نیازمند معماری و بازطراحی در این قسمت هستیم و اگر این کار را به سرانجام نرسانیم، سیکل معیوب ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در این خصوص، ماموریت به پژوهشگاه و شورای عالی آموزش و پرورش و سازمان پژوهش می‌دهم تا با معماری جدید، نظام تعلیم و تربیت را بازطراحی کنند.

وی به دلیل دیگر ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: دلیل دیگر که نتوانستیم به نتیجه مطلوب برسیم فاصله بسیار با توقعات مورد انتظار از برنامه هاست .

به گفته وی؛ برنامه درسی مدارس باید بازمهندسی شود.زیرا این برنامه های درسی خلاهای زیادی دارد. برنامه های درسی خشک، منفعل و استعدادکش هستند.

کاظمی با اشاره به اینکه مهمترین نیاز ما در برنامه های درسی، حوزه مهارتی است افزود: مهارت چیزی است که در برنامه درسی وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه بارها تاکید شده است تا هر دانش آموز حداقل یک مهارت داشته باشد؛ گفت: متاسفانه باهمه تاکیدات،اتفاق ویژه ای را شاهد نبودیم. زیرا همه برنامه های درسی دانش محور تدوین شده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به عدم فعالیت های فرهنگی مورد نیاز در مدارس، افزود: همه معلمان کار تربیتی می کنند اما فعالیت های فرهنگی جایی در برنامه درسی ندارد. امروز گسست بزرگی بین نیاز روز جامعه و برنامه های درسی وجود دارد. این نیاز باید در فضای درسی پر شود .

وی با اشاره به اینکه نباید جایگاه این سازمان را به تولید و توزیع منابع درسی تنزل دهیم؛ بیان کرد: البته محتواها مهم هستند ولی به شرط آنکه پیام به صورت درست به جامعه مخاطب، انتقال داده شود. واقعیت این است که تلاش های زیاد برای پر کردن خلاهای موجود صورت پذیرفته است اما تمامی موارد به درستی نتوانستند به نتیجه برسند .

وی ادامه داد: حوزه پرورشی به صورت جزیره ای کار خودش را می کند که در بسیاری از موارد هیچ نسبت و رابطه ای با برنامه های درسی و این سازمان که قلب آموزش و پرورش است، وجود ندارد.

کاظمی با اشاره به اینکه من انتظارم از این سازمان بالاست؛ بیان کرد: از ماموریت های این سازمان این است که باید به لایه های عمیق تر آموزش و پرورش ورود کند و  ناکارمدی ها را بررسی و مسئله یابی کرده و صورت بندی انجام دهد و در نهایت راه حل متقن ارایه کند. اگر اینگونه فکر نکنیم ما مسیر دیگران را فقط ادامه داده و بی ثمر بوده ایم.

در ابتدای جلسه علی لطیفی، رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی با گزارشی در خصوص برنامه ها و ماموریت های این سازمان توضیحاتی ارایه داد و برخی کارکنان این سازمان به بیان دغدغه ها و مسایل سازمان پرداختند

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار