قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی کشور:

هویت‌بخشی به دانش‌آموزان با عضویت در تشکل‌های دانش‌آموزی محقق می‌شود

ادبیات نوجوانان عدالت‌خواهی است

مشهد (پانا) - قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی کشور گفت: دانش‌آموزان با عضویت در تشکل‌های دانش‌آموزی نظیر خبرگزاری پانا هویت می‌گیرند و با ورود به فضای جامعه و درک مسئولیتی که به عهده آنان است از انجام هرگونه کار ناهنجار پرهیز می‌کنند‌.

کد مطلب: ۱۴۸۵۱۴۰
لینک کوتاه کپی شد
هویت‌بخشی به دانش‌آموزان با عضویت در تشکل‌های دانش‌آموزی محقق می‌شود

جلسه هم‌اندیشی اردوی مادر و دختری «حورا» با حضور علی فلاحتکار (قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی کشور)، علی مهدوی‌خواه (معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی)، حجت خسروی (رئیس اداره امور تربیتی و مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش خراسان رضوی)، سلمان حصاری (مدیر سازمان دانش‌آموزی خراسان‌رضوی) و دیگر مسئولان برگزار شد.

علی فلاحتکار، قائم‌مقام سازمان دانش‌اموزی کشور در این جلسه گفت: نسبت به مسائل باید پاسخ شفافی را پیدا کنیم. چون با مسائل متفاوتی از جمله آسیب‌های اجتماعی و نوجوانی مواجه هستیم و باید بدانیم نوجوانی، سن تهدید است یا فرصت؛ چرا که این موضوعی است که نظام و مبانی تربیتی غرب و دین نسبت به آن با یکدیگر در تعارض هستند.

وی با بیان اینکه اتفاقی که امروز در حوزه‌های آکادمیک در کشور رقم می‌خورد این است که از دیدگاه سن بحران به سن بلوغ و تکلیف نگاه می‌کنند، اظهار کرد: پرداخت ما به سن نوجوانی و ورود به سن بلوغ، پرداختی توام با تحقیر است در حالی‌ که دین، سن بلوغ و ورود به سن تکلیف را یک فرصت می‌داند و اگر این نگاه را اصلاح نکنیم این مشاجره‌ها همواره وجود دارد و منفعلانه باید درقبال نوجوانان ورود کنیم.

فلاحتکار افزود: نگاه ما به سن تکلیف، صرفاً آمادگی برای انجام عبادات است‌ در حالی که سن تکلیف، سن ورود به جامعه و جامعه‌پذیری دانش‌آموزان است و  زمانی که نگاهمان به مسئله نوجوانی و سن بلوغ را از نگاه منفعلانه به فعالانه تغییر وضعیت دهیم، دغدغه ما دیگر حل آسیب اجتماعی نیست.

قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی با بیان اینکه انقلاب اسلامی که در سال ۱۳۵۷ رخ داد، انقلابی نوجوانانه بود و با انسان‌های ۱۴ ساله به وجود آمده و طی آن ۳۶ هزار دانش‌آموز در جنگ به شهادت رسیده‌اند، تصریح کرد: فیلم سینمایی ۲۳ نفر نیز بیانگر این موضوع است ‌که آن‌ها از لذت‌ها در جهت حفظ اقتدار و عزت کشورشان می‌گریزند.

وی افزود: تصویری که امروز از نوجوانان ایران برای خود می‌سازیم و به تصویر می‌کشیم، تصویر کودک است و به همین دلیل نگاه ما به آن‌ها منفعلانه است و حل مساله با کمک آن‌ها برای ما امکان‌ناپذیر می‌شود.

قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی کشور گفت: انقلاب به دست نوجوانان به‌صورت فرهنگی و مبتنی بر گفت‌وگو شکل گرفت و آن‌ها اداره جنگ را بر عهده گرفته بودند.

وی با بیان اینکه پاسخ پرسش‌های حل آسیب‌های اجتماعی و مسائل جامعه، دانستن سن نوجوانی به عنوان فرصت است، اظهار کرد: دختران و پسران‌ وقت‌گذران، عافیت‌طلب و لذت‌جو هستند؛ زیرا وارد سن استقلال‌طلبی می‌شوند و زمانی که به آن‌ها توجه نمی‌کنیم و نسبت به حضور آنان بی‌تفاوت باشیم برای دیده شدن خودشان دست به هنجارسازی می‌برند.

فلاحتکار با بیان اینکه علت به وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی، احساس هویت نکردن دانش‌آموزان است، خاطرنشان کرد: در محیط‌های کوچک، آسیب‌های اجتماعی کمتری را مشاهده می‌کنیم؛ زیرا شناخت همدیگر به دلیل کوچک بودن محیط، مانعی در برابر ایجاد ناهنجاری‌ها است.

وی افزود: دانش‌آموزان با عضویت در تشکل‌های دانش‌آموزی از جمله خبرگزاری پانا هویت می‌گیرند و با ورود به فضای جامعه و درک مسئولیتی که به عهده آنان است از انجام هرگونه ناهنجاری پرهیز می‌کنند‌.

فلاحتکار تصریح کرد: کنترل‌گر ناهنجاری، یک امر فعالانه به نام مسئولیت است. اساساً دین، سن تکلیف را مکلف کردن نوجوان به مسئولیت می‌داند و ما در سازمان دانش‌آموزی با همکاری نوجوانان برای نوجوان کار می‌کنیم.

وی افزود: چالش‌های متفاوتی از جمله آموزشی و رفاهی در مدارس داریم و زمانی که حل مسائل به دانش‌آموزان واگذار می‌شود با بهترین راه‌حل‌ها و در کمترین بازه زمانی به نحو احسن اقدام به حل آن مساله می‌کنند.

قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی کشور تاکید کرد: سن نوجوانی نه تنها تهدید نیست بلکه فرصتی است که توجه به آن موجب می‌شود آن‌ها علاوه بر حل بحران‌ها، فرصت‌های جاری کشور را فعالانه، گره‌گشایی کنند.

وی با بیان اینکه عرصه نوجوانی را باید جدی گرفت و به مسئولیت‌پذیر شدن دانش‌آموزان کمک کرد، گفت: تمام شاخص‌های علمی، نشان‌دهنده این است که نوجوانی در ایران پس از انقلاب رشد داشته و سن پیشرانی و نوجوانی کاهش پیدا کرده است‌. سن نوجوانی در ایران در مقیاس جغرافیایی نسبت به همه دنیا بی‌نظیر است‌.

فلاحتکار افزود: ورود دانش‌آموزان به عرصه مشارکت مردم در انتخابات گره‌گشا است و موجب به میدان آمدن مردم و انتخاب فرد اصلح است؛ زیرا ادبیات نوجوانان، عدالت‌خواهی و فطرت‌گرایی است‌.

خبرنگار : دانش‌آموز: ستاره خزائی عکاس : هستی انسان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار