قائم مقام سازمان دانشآموزی در گفتوگو با پانا تشریح کرد:
جزئیات برگزاری دوره شناسایی و توانمندسازی تربیت مربی اردویی
تهران (پانا) - اردوی چهارروزه دوره توانمندسازی مربیان اردویی از تاریخ ۱ تا ۵ مرداد در اردوگاه باغرود نیشابور برگزار خواهد شد.
قائم مقام سازمان دانشآموزی، شیوهنامه «دومین دوره شناسایی و توانمندسازی تخصصی تربیت مربی اردویی» را به مدیران سازمان دانشآموزی استانهای سراسر کشور ابلاغ کرد.
علی فلاحتکار با بیان اینکه سفر و اردو دنیای جدیدی را پیش روی انسان میگشاید، اظهار کرد: «اسلام بارها و بارها توصیه فراوانی به سفر کردن و آشنایی انسان با همه نعمتهای خداوند و چگونگی آفرینش آنها کرده است. در سوره ملک آیه ۱۵ میفرمایند "در پستیها و بلندیهای زمین حرکت کنید و برای خود روزی و غذا بیابید" پیامبر اکرم (ص) نیز میفرمایند "مسافرت کنید تا سالم بمانید." اردوها میتوانند محیطی غنی برای رشد دانشآموزان و کسب اطلاعات و مهارتها به حساب آیند و در حوزههای اساسی تربیتی اثربخش باشند.»
وی با طرح این سوال که تعریف ما از اردو چیست؟، گفت: «اردو از طریق فراهم آوردن یک بافت رفتاری متفاوت و برنامه تقویت رفتاری ناآشنا و فراهم کردن موقعیتهای چالشبرانگیز جدید میتواند اثر شگرفی در پیشرفت دانشآموز در حیطه تحول مثبت داشته باشد.»
فلاحتکار با تاکید بر اینکه آموزش همواره اصلیترین و مهمترین بخش در انجام هر کاری است، ادامه داد: «ضروریترین بخش رویکرد برگزاری اردوهای دانشآموزی نیز همواره بخش آموزش است. از طرفی شکلگیری پایداری و توسعه اردوها در سطح کلان نیازمند امر آموزش میباشد اما آموزش شامل توجه دادن و باوراندن بسیاری از موارد فرهنگی اخلاقی، علمی و اجتماعی و اقتصادی مربوط به برگزارکردن یک اردو، قشر اصلی و درگیر با این امر است؛ در ابتدا مربیان تربیتی، مدیران و مجریان و در مرحله بعد دانشآموزان و استفادهکنندگان از اردوها. بنابراین سیستم آموزش در بخش مربیان، مدیران و مجریان شامل آموزههایی است که توسط سازمان دانشآموزی جمهوری اسلامی در چهارچوب موضوعات و میزان اختیارات و مسئولیتهای خود که منطبق با مسائل فرهنگی و اجتماعی اردوهاست، طراحی شده و در چهارچوب دورههای خاصی به مربیان اردویی آموزش داده میشود.»
اهداف برگزاری اردو
به گفته قائم مقام سازمان دانشآموزی؛ تشکیل سامانه جامع سرمایههای انسانی عرصه اردویی با شناسایی و توانمندسازی علاقهمندان به فعالیتهای اردویی؛ ارائه مشاوره و تسهیلگری در راستای توسعه فردی با هدف تقویت مربیان اردویی در سطح استانها و شهرستانها؛ فعالسازی ظرفیتهای گسترده سطح کشور جهت مشارکت حداکثری زیستبوم تعلیم و تربیت کشور در برنامههای متنوع و خلاقانه تربیتی مطابق با نیازها و اقتضائات بومی؛ ایجاد همافزایی و استفاده از رویکردها، تجربیات و توانمندیهای همکاران سطح کشور با شبکهسازی استانی در راستای اقدام مشترک و هدفمند جمعی؛ استفاده از برهم کنش جمعی مربیان حاضر در دوره و ثبت نظرات ایشان جهت تدوین سند ملی و جامع اردویی دانشآموزان کشور و برگزاری دورههای آموزشی و تخصصی برای مهارتافزایی مربیان متناسب با ماموریتها و اهداف سازمان از اهداف برگزاری «دومین دوره شناسایی و توانمندسازی تخصصی تربیت مربی اردویی» است.
خطمشی حاکم بر اردو
وی ادامه داد: «فرآیند آموزشی مبتنی بر انتقال تجربیات متنوع و حتى گاه متضاد؛ آشنایی با فناوریهای نوین تربیتی مثل بازیهای رومیزی، بازیهای تیمی و... با رویکرد به چالش کشیدن دانستههای پیشین و همفکری گروهی؛ تمرکز بر ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین و بیانیه گام دوم انقلاب و معارف اسلامی؛ پوشش نیازهای تربیتی و فرهنگی دانشآموزان از طریق فرهنگی، مهارتی و معرفتی؛ استفاده از قالبهای متنوع مجازی و حضوری؛ توجه به نگرشها، اولویتها و نیازمندیهای تربیتی روز و نگاه چندبعدی در تربیت مربیان و دوری از نگاه تکبعدی تربیتی (معرفتی، مهارتی و ...) جزو خطمشیهای حاکم بر این برنامه خواهد بود.»
شرایط عمومی و اختصاصی شرکتکنندگان
علی فلاحتکار اضافه کرد: «معرفیشدگان این طرح شامل مربیان تربیتی و معاونین پرورشی، مشاوران، مدیران و معاونین مدارس، آموزگاران و دبیران رسمی و حقالتدریس مدارس دولتی و غیردولتی و همچنین دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان است که در بازه سنی ۱۹ تا ۳۵ سال قرار دارند.»
دارابودن روابطعمومی خوب و قابلیت ارتباط مناسب با شرکتکنندگان و همراه آنها در مسیرها و برنامههای اردویی، داشتن آراستگی ظاهری، حسن اخلاق، سلامت جسمی و روحی با قابلیت شرکت در برنامههای جمعی چند روزه با شرایط ناپایدار؛ دارابودن خلاقیت و مدیریت بحران در شرایط پیشبینی نشده، علاقه و توانمندی در طراحی و پیادهسازی سناریوهای تربیتی متناسب با ویژگیهای مخاطبین هر برنامه، داشتن سعه صدر، تعهد کاری و باور به فعالیتهای جمعی با رویکرد دانشآموزمحوری در فعالیتهای تربیتی، آشنایی با فناوریهای روز (ICDL، فضای مجازی، شبکه اجتماعی، پیامرسانها و ...)، دارابودن مهارت خودارزیابی و بازخوردگیری از فعالیتهای تربیتی، آشنایی اجمالی با مبانی مهارتهای دهگانه زندگی (خودآگاهی، همدلی، حل مسئله، روابط بین فردی، تفکر خلاق، تصمیمگیری، ارتباط موثر، مقابله با استرس، مدیریت هیجان، تفکر نقادانه) و حضور مستمر در اجرای برنامه آموزشی، اردویی در تابستان ۱۴۰۳ و سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ از دیگر شرایط عمومی و اختصاصی است که فلاحتکار به آنها اشاره کرد و باید معرفیشوندگان طرح این شرایط را داشته باشند.
وی با بیان اینکه دارندگان مدارک معتبر دورههای مهارتی، امداد و نجات، مربیگری فرهنگی و ... برای شرکت در برنامه در اولویت هستند، بر اطلاعرسانی شایسته این طرح تاکید کرد و گفت: «باید استانها از طریق ظرفیتهای موجود در هر استان (سایت روابط عمومی اداره کل استان، صفحه خبرگزاری پانا استان، کانالهای شبکههای مجازی در شبکه شاد و...) به مربیان مناطق و شهرستانها، اطلاعرسانی شایسته داشته باشند.»
فلاحتکار با بیان اینکه فرآیند انتخاب و حضور در برنامه بهصورت متمرکز از طریق سامانه پرسلاین انجام خواهد شد، گفت: «معرفیشدگان استان لازم است اطلاعات خواسته شده، رزومه و نیز پاسخ به سوالات چالشها را در لینکی که برایشان ارسال شده است، از طریق پیامک با سرشماره سازمان دانشآموزی ۳۰۰۰۰۱۴۹۹، بارگذاری کنند و مرکز اردویی و گردشگری هم پس از بررسی اطلاعات و پاسخهای ارسالی، لیست نهایی شرکتکنندگان در اردو را به استانها اعلام خواهد کرد.»
اردوگاه شهیدباهنر میزبان مربیان
قائم مقام سازمان دانشآموزی از برگزاری اردوی چهارروزه دوره توانمندسازی مربیان اردویی از تاریخ ۱ تا ۵ مرداد در اردوگاه باغرود نیشابور خبر داد و گفت: «به تمامی شرکتکنندگان در دوره اردویی، گواهی حضور در دوره اهدا میشود.
اسامی نهایی مربیان شرکتکننده تا اردو بهزودی به استانها اعلام میشود
علی فلاحتکار با بیان اینکه بهزودی اسامی نهایی مربیان شرکتکننده در اردو به استانها اعلام خواهد شد، گفت: «پذیرش مربیان منتخب در اردوگاه از روز ۱ مرداد آغاز خواهد شد. دوره توانمندسازی مربیان در روزهای ۲ تا ۴ مرداد انجام و مربیان در روز ۵ مرداد به استانهای خود عزیمنت خواهند کرد.»
ارسال دیدگاه