روانشناس البرزی:

موفقیت یک خانواده در گرو باهم بودن اعضای آن است

کرج (پانا) - یک روانشناس گفت: داشتن یک خانواده شاد و سالم باعث می‌شود سلامت روانی اعضای آن بهتر شود و در نتیجه آینده‌ موفق‌تری داشته باشند.

کد مطلب: ۱۴۸۴۸۷۸
لینک کوتاه کپی شد
موفقیت یک خانواده در گرو باهم بودن اعضای آن است

سونیا رضوانی‌ به مناسبت روزخانواده و تکریم بازنشستگان در گفت‌وگو با پانا درخصوص خانواده موفق عنوان کرد: «برای داشتن یک کانون گرم و موفق باید قدم اول را درست برداریم و آن انتخاب همسر با ملاک‌های اسلامی و خوب است که مهم‌ترین آن‌ها ایمان و باورهای صحیح، حسن خُلق، تقوا و سلامت جسمی و روانی است و در این صورت است که می‌توان به داشتن خانواده‌ای موفق امیدوار بود.»

وی با بیان اینکه خانواده، محلی است که فرد را برای زندگی آینده و گسترش روابط اجتماعی آماده می‌کند، افزود: «بنابراین اگر در خانواده‌ای آرامش نباشد، طبیعی است در تربیت فرزندان و شکوفایی استعدادهایشان نیز موفق نخواهند بود. در خانواده‌های موفق، نیازهای اساسی شامل حمایت‌های عاطفی، عشق و امنیت تامین می‌شود و به نوعی می‌توان گفت داشتن خانواده موفق، تضمینی برای سلامت و آرامش افراد آن خانواده محسوب می‌شود.»

رضوانی درخصوص ویژگی‌های خانواده موفق بیان کرد: «یک خانواده‌ موفق به‌گونه‌ای است که تمام اعضای آن با وجود داشتن مشکلات و مشغله‌های گوناگون برای یکدیگر ارزش قائل هستند و وقتی را برای باهم بودن اختصاص می‌دهند. اعضای یک خانواده موفق، احساسات خود را با یکدیگر در میان گذاشته و در مورد مسائل روزمره به راحتی با یکدیگر صحبت می‌کنند و نگرش و دیدگاه‌های خود را بیان می‌کنند اما هرگز با الفاظ ناپسند و توهین‌آمیز با یکدیگر سخن نمی‌گویند که باعث دعوا و اختلاف بین آنان شود.»

وی ادامه داد: «همچنین در یک خانواده موفق هرگز افراد مقایسه نمی‌شوند و مشکلات را با همکاری و مشورت با یکدیگر حل می‌کنند. درک کردن یکدیگر، همکاری در کارها، مسئولیت‌پذیری، شاد بودن و اختصاص زمانی برای باهم بودن از جمله ویژگی‌های یک خانواده موفق است.»

این روانشناس گفت: «برای اینکه خانواده‌ موفقی داشته باشیم، بهتر است زمانی را برای صحبت و تفریح با یکدیگر اختصاص دهیم بدون اینکه حواستان به فضای مجازی یا چیزهای دیگر مشغول شود. همچنین فرزندانتان را با دیگران مقایسه نکنید و اجازه دهید با شکست مواجه شوند و شکست را وسیله‌ای برای پیروزی و راه رسیدن به موفقیت بدانند.»

وی خطاب به خانواده‌ها اظهار کرد: «استرس را در خانواده به حداقل برسانید. زیرا استرس، ذهن را درگیر کرده و نمی‌گذارد فرد هنگام مواجهه با مشکلات، تصمیم درستی بگیرد. به یکدیگر اعتماد کرده و در هنگام مسائل و موفقیت‌ها همانند یک دوست، حامی و پشت هم باشید.»

رضوانی خاطرنشان کرد: «خانواده‌ای که هر یک از اعضای آن سرش به کار خودش باشد و به‌طور مثال؛ اگر برای فرزندان به‌خصوص فرزند نوجوان در این خانواده اتفاقی پیش آید، نمی‌داند مشکل خود را با چه کسی در میان گذاشته و به کدام یک اعتماد کند و از کدام یک نترسد یا از چه کسی کمک بخواهد. در نتیجه در این شرایط، راه‌هایی را برای حل مشکل خود انتخاب می‌کند که خارج از حیطه خانه و خانواده است و این در زندگی یک نوجوان، فاجعه است.»

وی گفت: «اگر در خانواده‌ای مشکلاتی از قبیل دخالت دوستان، خیانت، دعوا و مشاجره‌های طولانی، لجبازی و پرخاشگری فرزندان و... وجود دارد، بهتر است با یک روانشناس خانواده مشورت کرده و راه حلی منطقی برای مقابله با آن موضوع انجام دهند تا در آیند با چالش‌ها و مسائل مختلف روبه‌رو نشوند.»

خبرنگار: آیلار فیضی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار