مدیر کل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:

ارتقای رتبه فناوری اطلاعات وزارت علوم از ۱۹ به ۲

تهران (پانا) - مدیر کل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه رتبه فناوری اطلاعات این وزارتخانه از نوزدهم به جایگاه دوم ارتقاء یافته است، گفت در ۳ سال گذشته سخت‌ترین حملات سایبری علیه این مجموعه به وقوع پیوست.

کد مطلب: ۱۴۸۴۹۴۱
لینک کوتاه کپی شد
ارتقای رتبه فناوری اطلاعات وزارت علوم از ۱۹ به ۲

محمدهادی زاهدی امروز در دومین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات و مراکز آپا که در دانشگاه الزهرا برگزار شد، گفت: در طول ۳سال که در وزارت علوم مشغول به کار شدم، سعی شد تا با تشریک مساعی در حوزه هوشمندسازی و تحول دیجیتال در آموزش عالی گام‌هایی برداریم و به قضاوت نهادهای بالا دستی، موفق عمل کردیم.

وی با اشاره به پروژه‌های اجرایی وزارت علوم در این حوزه، افزود: طراحی و پیاده‌سازی و استقرار سامانه پنجره واحد در راستای انجام تکالیف قانونی یکی از این پروژه‌ها است. این پنجره واحد یکپارچه‌سازی و تجمیع اطلاعات حوزه‌های وزارت علوم است.

مدیر کل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم گفت: تاکنون ۲۶۶ دانشگاه، پژوهشگاه، پارک و مؤسسه آموزشی عالی و در کنار آن ۵۱۵ سامانه به این پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی متصل شده‌اند. 

وی افزود: پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی مهم‌ترین پروژه بود که در یک سال و نیم گذشته استمرار یافت و تاکنون ۲۶۶ دانشگاه، پژوهشگاه، پارک و مؤسسه آموزشی عالی و در کنار آن ۵۱۵ سامانه به این پنجره واحد متصل شده‌اند. 

زاهدی خاطر نشان کرد: در گام بعدی، مؤسسات غیردولتی و غیر انتفاعی باید به پنجره خدمات هوشمند متصل می‌شدند که در حال حاضر بیشتر آنها این امر را محقق کرده‌اند و تاکنون بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، حداقل یکبار در این سامانه، ثبت اطلاعات کرده‌اند و ۵۸ میلیون بار خدمت مراجعه کنندگان به این پنجره واحد ارائه داده شده است. 

مدیر کل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم ادامه داد: پروژه پنجر واحد خدمات هوشمند دانشگاهی به عنوان ۵ پروژه برتر در رویداد جهانی جامعه اطلاعاتی انتخاب شده است که جای افتخار دارد. در این رویداد ۲۰ کشور پروژه‌های خود را معرفی کرده بودند و این پروژه جزء ۵ طرح اول بوده است. 

زاهدی گفت: یکی از مشکلات ما در نظام تصمیم‌گیری، نبود داده‌های به‌روز است و این می‌تواند ما را با چالش جدی مواجهه کند. سازمان امور دانشجویان و دانشگاه‌ها و مدارس هنوز آمار دقیقی از دانشجو و دانش‌آموز ندارند. 

وی اضافه کرد: باید سکوی هوشمند ایجاد شود، یعنی هر فردی هر خدماتی که می‌خواهد به صورت خودکار دریافت کند و لازم نباشد تا فرد به دنبال آن برود، مثلا فارغ‌التحصیل لازم نیست برای دریافت مدرک خود به تمام بخش‌های دانشگاه مراجعه کند، بلکه می‌تواند با انجام یک فرایند زودتر به هدف خود دست یابد و این فرایند را با طراحی معماری سکوی خدمات هوشمند تسهیل کردیم.

به گفته وی، این پروژه مستمر است و پیاده‌سازی آن حداقل ۳ سال زمان نیاز دارد.

زاهدی ادامه داد: در دی ۱۴۰۰ مسؤولیت این حوزه به من واگذار شد و هر ساله وزارت ارتباطات به صورت الکترونیکی نهادهای ذی ربط را نظارت می‌کند، طی ۳ سال گذشته رتبه ستاد وزارت علوم و تمام سازمان‌های تابع آن در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از جایگاه نوزدهم به جایگاه دوم رسیده است، در صورتی که سال گذشته این جایگاه ۶ بوده است که موفقیت در این حوزه مرهون ارتباطات و تعامل بین ستاد و صف وزارت علوم است. 

وی بیان کرد: طراحی و پیاده‌سازی سامانه شفافیت در مکاتبات اداری وزارت عتف را در دستور کار قرار دادیم تا بر اساس آن لازم نباشد هر فرد همزمان با نامه خود به اتاق‌های ادارات برود و پیگیر آن باشد، بلکه به صورت الکترونیکی تمام نامه‌های اداری سریع و فوری بررسی می‌شوند و تاخیر در آن باعث کاهش امتیاز ادارات می‌شود که همین موضوع کمک‌کننده همکاری‌های بیشتر بوده است. 

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در ۳ سال گذشته سخت‌ترین حملات سایبری را در زیر ساخت‌های وزارت علوم و دانشگاه‌ها داشتیم، به گونه‌ای که تلاش شد در مهر سال قبل اختلالی در برگزاری کلاس‌ها صورت گیرد که تنها سازمانی بودیم که هیچ سامانه‌ای آسیب ندید.

وی با اشاره به برگزاری این همایش، گفت: در این نشست ۱۸۰ دانشگاه حضور دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار