مدیر اداره توسعه و تدوین مقررات نظام‌های پرداخت بانک مرکزی خبر داد:

ارائه خدمت چک دیجیتال در ۱۵ بانک

تهران (پانا) - مدیر اداره توسعه و تدوین مقررات نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه شمار بانک‌های صادرکننده دسته‌چک دیجیتال به ۱۵ بانک رسیده است، گفت تاکنون بیش از ۳۹۱ هزار فقره چک دیجیتال صادر شده است که کمتر از یک درصد آنها برگشت خورده و ۸۵ درصد این چک ها تاکنون نقد شده است. همچنین مابقی این چک ها نیز در دست اشخاص در حال تبادل است.

کد مطلب: ۱۴۹۲۱۱۴
لینک کوتاه کپی شد
ارائه خدمت چک دیجیتال در ۱۵ بانک

به گزارش بانک مرکزی، «آمنه نادعلی‌زاده» با بیان اینکه بانک‌ها می توانند برای اشخاص حقوقی، حقیقی و دارندگان حساب مشترک دسته چک دیجیتال صادر کنند، عنوان‌کرد: هم اکنون همه بانک‌ها امکان پذیرش و پردازش چک دیجیتال به صورت بین بانکی در سامانه «چکاوک» را دارند.

به گفته این مقام مسئول بانک مرکزی، در حال حاضر ۱۵ بانک صادرات، تجارت، پارسیان، رفاه، کشاورزی، پاسارگاد، رسالت، ملت، گردشگری، توسعه صادرات، توسعه تعاون، ملی، سینا، شهر و اقتصادنوین این خدمت را ارائه می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه گیرنده چک پیش از اعلام تأیید چک در سامانه یا پذیرش آن باید سوابق اعتباری صادرکننده چک را بررسی کند، تصریح کرد: در حال حاضر سرویس استعلامی سوابق صادرکننده چک به سرشماره ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱ با کد دستوری *۱*۴ در دسترس عموم است و این خدمت در اپلیکیشن های بانکی در حال ارائه است. گیرنده چک با استفاده از این خدمت می تواند اطلاعاتی را درباره مجموع مبالغ چک های برگشتی صادرکننده، مجموع مبالغ چک های برگشتی رفع سوء اثر شده صادرکننده و همچنین مجموع مبالغ چک های در راه صادرکننده کسب کند و با کسب این اطلاعات درباره پذیرش چک تصمیم گیری کند.

نادعلی‌زاده با اشاره به اینکه به‌تازگی سامانه «صیاد» بانک مرکزی به سرویس استعلامی املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی متصل شده است، عنوان‌کرد: بر اساس قانون مالیات های مستقیم افراد ملزم هستند محل سکونت خود را در سامانه املاک و اسکان اظهار کنند. در صورتی که این اظهار از سوی فرد انجام نشود، برخی سخت گیری ها متوجه آنها خواهد شد.

وی ادامه داد: در گام نخست، مقرر است سامانه صیاد به سامانه املاک و اسکان متصل شود و اظهار یا عدم اظهار محل سکونت فرد متقاضی دسته چک در زمان صدور دسته در سامانه یاد شده بررسی شود. براین اساس اگر فرد محل سکونت خود را اظهار نکرده باشد، اطلاع رسانی لازم به وی انجام خواهد شد و بعد از گذشت دوره پایلوت و مقدماتی، در صورتی که اطلاعات خود را در سامانه مذکور ثبت نکرده باشد، دسته چک به وی تحویل داده نمی شود.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار