گزارش پانا از وعده‌های عجیب انتخاباتی؛

از ارسال گوشت و طلا به درب منازل تا رایگان‌کردن بنزین؛ وعده‌ها عملی می‌شوند؟

تهران (پانا) - اعلام وعده‌های عجیب و غریب اقتصادی از سوی نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری نسبت به دوره‌های قبل بی‌سابقه است. این پرسش مطرح است که این وعده‌ها جنبه اجرایی دارند یا شعارهایی هستند که جنبه تبلیغات امیدوارکننده دارند.

کد مطلب: ۱۴۸۲۶۹۹
لینک کوتاه کپی شد
از ارسال گوشت و طلا به درب منازل تا رایگان‌کردن بنزین؛ وعده‌ها عملی می‌شوند؟

وعده‌های عجیب و غریب در حدی است که به گفته کارشناسان جنبه اجرایی ندارد و حتی اگر برخی از آنها اجرایی شود آثار زیان‌بارتر اقتصادی دارند.

وعده 20 گرم طلا توسط زاکانی

علیرضا زاکانی، شهردار تهران، وعده داده است به هر خانوار ایرانی 20 گرم طلا به عنوان یارانه بدهد. او این موضوع را با هدف دور زدن تورم مطرح کرده و گفته است اعتبار طلا دیگر از گزند تورم مصون است. البته او مشخص نکرده که این میزان از ذخایر طلا که پشتوانه پول ملی است در کشور وجود دارد که بتواند جایگزین یارانه به مردم شود.

زاکانی همچنین وعده رایگان کردن بیمه برای کودکان زیر هفت سال، زنان باردار و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را داده است؛ وعده‌ای که بار سنگین مالی دارد و محل آن یا آثار تورمی‌اش باید به‌طور دقیق معین باشد.

سعید جلیلی نیز از برنامه‌اش برای اعطای اعتبار یک میلیارد تومانی به هر جوان برای تشکیل خانواده گفته است. این اعتبار به گفته‌ وی قرض‌الحسنه خواهد بود.

جلیلی همچنین وعده داده است به هر خانوار ایرانی سه روز سفر رایگان در اقامتگاه‌های دولتی خواهد داد و وعده عجیب‌تر او حل مشکلات 100 ساله اقتصادی ایران طی سال است.

طرحی برای توزیع رایگان بنزین توسط پورمحمدی

مصطفی پورمحمدی نیز در این انتخابات طرحی عجیب را مطرح کرده است. او طرحی درباره توزیع رایگان بنزین داده است.

وعده افزایش حقوق‌ها متناسب با تورم سالانه توسط قالیباف

محمدباقر قالیباف، رئیس کنونی مجلس نیز وعده داد که در صورت پیروزی احتمالی در انتخابات حقوق کارکنان، بازنشستگان و حداقل دستمزد کارگران به میزان تورم سالانه به علاوه رشد اقتصادی افزایش خواهد یافت.

وی در این باره نوشت عقب افتادن افزایش حداقل دستمزد از میزان تورم یعنی کوچک شدن سفرهٔ مردم و ناامنی روانی خانوارها.

قالیباف: کاری می‌کنیم کارگر با درآمد بیش از 7 سال بتواند خانه بخرد

قالیباف که نام دولتش را دولت خدمت و پیشرفت نامگذاری کرده است وعده داده است که حقوق کارکنان دولت، بازنشستگان و حداقل دستمزد کارگران و مستمری افراد مشمول نهادهای حمایتی به میزان تورم سالانه به علاوه رشد اقتصادی افزایش خواهد داد. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد: کاری می کنیم تا یک کارگر با درآمد 7.5 سال خود بتواند خانه بخرد.

محمدتقی نقدعلی: وعده‌های عجیب اقتصادی قابل اجرا نیست

محمدتقی نقدعلی، نماینده مجلس دوازهم شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره وعده‌های عجیب برخی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری مانند رایگان کردن بنزین، ارایه 20 گرم طلا به خانوارها، ارسال گوشت به درب منازل و غیره، خاطرنشان کرد:‌ «کلیه وعده‌های ارایه شده باید زمینه اجرا داشته باشند اما برخی از این وعده‌های عجیب به دلیل محدودیت‌‌های بودجه‌ای و وضعیت درآمدی کشور شدنی نیست و بیشتر به یک شعار تبلیغاتی امیدوارکننده شبیه‌ است تا برنامه عملی.»

طرح وعده‌هایی که در بوته نقد و آزمایش قرار نگرفته‌اند

وی عنوان کرد:‌ «بخشی از برنامه‌های ارایه‌شده نیز برنامه‌های خامی است که هنوز در بوته آزمایش قرار نگرفته است. برخی از نامزدها آنقدر مورد آزمون قرار گرفته‌اند و در ارتباط با دولت‌های مختلف همسو یا غیرهمسو برنامه‌های آنها مورد سنجش و نقد و نظر کارشناسی قرار گرفته و زمینه اجرایی دارد.»

برخی وعده‌ها از اصل برآورد غلط دارد

وی تاکید کرد:‌ «برخی وعده‌های انتخاباتی که اشاره می‌شود یا از اصل برآورد غلط دارد یا پیشنهاد خامی است که تحقق آن مورد تردید جدی است و محقق‌شدنی نیست.»

براساس این گزارش وعده‌های عجیب کاندیداها در شرایطی است که آنها قول اجرای برنامه هفتم، رشد هشت درصدی اقتصاد، تک رقمی شدن تورم، مهار نقدینگی، بهبود بازار کار، رفع مشکلات تحریم و غیره را مطرح کرده‌اند و توضیح معینی نیز درباره چگونگی اجرای این وعده‌ها اعلام نکرد‌ه‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار