سرپرست گروه پژوهشی آمایش سرزمین سازمان برنامه‌وبودجه در گفت‌وگو با پانا

پتانسیل صنعت و کشاورزی نقاط مختلف کشور در آمایش سرزمین برآورد شده است

تهران (پانا) - سرپرست گروه پژوهشی آمایش سرزمین سازمان برنامه‌وبودجه با اشاره به اینکه سند آمایش سرزمین منجر به انسجام فضایی از سطح ملی تا سطح محلی می‌شود، عنوان کرد که آمایش سرزمین نشان می‌دهد کجای این سرزمین صنعت، کشاورزی و گردشگری پتانسیل دارند.

کد مطلب: ۱۳۱۰۶۷۷
لینک کوتاه کپی شد
پتانسیل صنعت و کشاورزی نقاط مختلف کشور در آمایش سرزمین برآورد شده است

مهرداد کاشف، سرپرست گروه پژوهشی آمایش سرزمین، توسعه و توازن منطقه‌ای سازمان برنامه‌وبودجه در گفت‌وگو با پانا درباره جایگاه سند آمایش سرزمین در برنامه‌های توسعه‌ای گفت: «باید نقش و جایگاه استان‌ها را در انسجام فضای سرزمینی پیدا کنیم و آمایش کمک می‌کند که این نقش و جایگاه از بعد کلان در برنامه‌های توسعه‌ای مشخص شود.»

وی افزود: «این مهم کمک می‌کند تا انسجام فضایی از سطح ملی تا سطح محلی ایجاد شود. اگر بخواهیم برنامه توسعه‌ای تدوین شود باید به‌نوعی جایگاه هرکدام از بخش‌ها و استان‌ها را برای استقرار فعالیت‌های مطلوب جمعیت احصا کنیم. به‌نوعی سند آمایش سرزمین، استقلال مطلوب فعالیت جمعیت را به‌عنوان سازمان فضایی مطلوب ترسیم می‌کند.»

توزیع مناسب جمعیت بر اساس آمایش سرزمین

سرپرست گروه پژوهشی آمایش سرزمین سازمان برنامه‌وبودجه گفت: «باید دید در چه جاهایی شبکه‌های همکاری از بعد مطلوب داشته باشیم تا بتوانیم برنامه‌های آتی را بر اساس آن تنظیم کنیم و بر اساس قابلیت‌ها و مزیت‌ها و پتانسیل سرزمین، توزیع مناسبی از فعالیت‌ها را داشته باشیم و به دنبال آن جمعیت هم در آن فضاها مستقر شود.»

در چالش آب باید عرضه و تقاضا مشخص شود

وی با اشاره به مهم‌ترین چالش کشور موضوع آب است، گفت: «مهم‌ترین موضوع این است که بتوانیم نسبت عرضه و تقاضای آب را احصا کنیم و ببینیم کجاها کسری یا مازاد داریم. اگر این را بتوانیم بسنجیم توسعه سایر فعالیت‌های مان هم بر اساس این مهم انجام می‌شود. به‌نوعی تمام پارامترهای ما از نوع ارزیابی توانایی نشان می‌دهد که یکی از ظرفیت‌های اصلی آب است که در کنار سایر پارامترهای فیزیکی و غیر فیزیکی قرار می‌گیرد.»

آمایش سرزمین نشان می‌دهد کجای این سرزمین صنعت، کشاورزی و گردشگری پتانسیل دارند

کاشف گفت: «آمایش سرزمین نشان می‌دهد کجای این سرزمین برای توسعه کاربری‌های مشخص مانند صنعت و کشاورزی و گردشگری پتانسیل دارند. درواقع بر اساس ارزیابی، توان مناطق مشخص شود و اگر توسعه را به سمتی که سند آمایش سرزمین مشخص کرده ببریم، خیالمان راحت است که حساسیت‌های اکولوژیکی را در نظر گرفته‌ایم و هر اقدامی که می‌خواهیم انجام دهیم چه پیامدهایی دارد. اگر درگذشته این مهم لحاظ شده بود قطعاً توسعه‌هایی که تا الان انجام شده است به این بن‌بست نمی‌خورد. چهارمحال و خوزستان را در نظر بگیرید آب در را از یک حوزه‌ای می‌آوریم و در حوزه دیگر مصرف می‌کنیم درحالی‌که این انتقال بین‌حوزه‌ای عرضه و تقاضا را به هم می‌زند.»

وی افزود: «استان لرستان سرچشمه آبی است که در خوزستان مصرف می‌شود و آمایش سرزمین وقتی می‌گوید مطلوب فعالیت و جمعیت یعنی باید به جمیع جهات زیرساخت‌ها و قلمروهای حساس دیده شود و بتوان قلمروهای مستعد را دید. جاهاییکه امکان توسعه دارد، در نظر گرفته شود و سند آمایش سرزمین چراغ راه است و در سطوح ملی راهبردی این اقدام را انجام می‌دهد. در دنیا در سطح منطقه‌ای و محلی این مهم مورد توجه قرار می‌گیرد اینکه مثلاً گفته فولاد در پهنه جنوب چه فعالیتی باید انجام دهد دو نکته است یعنی هم جانمایی کلانش را گفته است و هم شبکه همکار را عنوان کرده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار