در گفت‌وگو با پانا بررسی شد:

پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت چگونه در برنامه هفتم محقق می‌شود؟

تهران (پانا) - کارشناس پژوهشی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه‌وبودجه با شرح چگونگی اجرای عدالت اقتصادی در سند آمایش سرزمین عنوان کرد که 12 شهرمنطقه سطح یک با تعاملات تعریف شده با شهر تهران زمینه‌ساز نقش‌آفرینی مناطق مرزی در سطح بین‌المللی می‌شوند.

کد مطلب: ۱۳۱۳۵۳۳
لینک کوتاه کپی شد
پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت چگونه در برنامه هفتم محقق می‌شود؟

در تاریخ 21 شهریورماه بود که رهبر انقلاب اسلامی در راستای اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاست‌های کلی برنامه هفتم را ابلاغ کردند. در این ابلاغیه اولویت، پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت تعیین‌شده است.

مفهوم عدالت اقتصادی در برنامه توسعه هفتم

مهدی رازپور، کارشناس گروه آمایش سرزمین، توسعه و توازن منطقه­ای مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه‌وبودجه کشور در گفت‌وگو با پانا درباره هدف کلی و اولویت اصلی برنامه هفتم که پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت با نرخ رشد اقتصادی متوسط ۸ درصد در طول برنامه تعیین شده، گفت: «مفهوم عدالت اقتصادی یک مفهوم کلی است که در سند آمایش سرزمین مطرح شده است. در مطالعات پشتیبان سند ملی آمایش سرزمین برای نخستین بار در کشور یک مفهوم شبکه چند سطحی و چندمرکزی و چند عملکردی را وارد کردیم.»

قرار است 12 شهرمنطقه با مرکزیت تهران شکل بگیرد

رازپور با بیان اینکه باید بررسی کرد که این شبکه در نهایت چگونه منجر به عدالت اقتصادی خواهد شد، اظهار کرد: «در حوزه چند مرکزی شدن کشور، در حال حاضر تهران را به‌عنوان یک تک مرکزی در کل کشور متصور هستیم. مرکزی پرجمعیت، متراکم که انواع جمعیت‌ها در آن مستقر شده و جمعیتی حدود 14 میلیون نفری در منطقه کلان‌شهر تهران را در خود دارد و وزنه سنگینی از فعالیت جمعیت آنجا شکل‌گرفته‌اند.»

وی افزود: «در سند برای حل این مسئله موضوع چندمرکزی بودن را مطرح کرده‌ایم که در کنار شهر تهران، پیش‌بینی کرده‌ایم 12 شهرمنطقه در سطح یک شکل بگیرد و در همکاری با شهر تهران به‌عنوان پایتخت به خدمات‌رسانی در حوزه نفوذ خودشان بپردازند.»

رازپور اظهار کرد: « 12 شهری که تعریف شده عبارت‌اند از در حوزه شمال کشور شهر رشت و ساری را در نظر گرفته‌ایم تا در کنار تهران قرار بگیرد. در غرب کشور نیز تبریز، کرمانشاه و اهواز را داریم و در حوزه جنوب کشور، بندرعباس و چابهار و در حوزه شرق کشور مشهد و زاهدان را خواهیم داشت و در حوزه میانی کشور کرمان و شیراز را داریم.»

زمینه‌سازی برای نقش‌آفرینی مناطق مرزی در سطح بین‌المللی

رازپور با اشاره به بندی در سند آمایش سرزمین مبنی بر راهبردها و سیاست‌های سرزمین عنوان کرد: «شهر تهران مرکز مدیریت و نظارت و راهبری ارتباطات بین‌المللی سرزمین تعریف شده و شهرمنطقه های سطح یک نامبرده شده به‌عنوان همکار تهران در تعاملات بین‌المللی تعریف شده است. هدف از این ایده تغییر رویکرد نسبت به مناطق مرزی و زمینه‌سازی برای نقش‌آفرینی آن‌ها در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است.»

وی افزود: «با این طرح نقش مراکز استان‌های مرزی به‌عنوان مراکز راهبری، تسهیل و پشتیبانی تعاملات با کشورهای همسایه و حوزه نفوذ ژئوپلیتیک با تأکید بر مدیریت یکپارچه مبادی مرزی تقویت می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار