مشاور وزیر در اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش:
شنیدن حرف معلمان شرط لازم برای تحقق مدرسه خوب است
اصفهان (پانا) - مشاور وزیر در اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: یکی از کارهای لازم برای تحقق مدرسه خوب و تحقق اهداف سند تحول بنیادین، تعامل با معلمان، گفتوگو با معلمان و شنیدن حرف معلم است.
علی پارسانیا، مشاور وزیر در اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «هدف سند تحول بنیادین، تحول در نظام آموزشی است و در نهایت از همه اتفاقاتی که در تربیت معلم، اصلاح محتواها و برنامه درسی، فضا و تجهیزات میخواهد بیفتد، هدف این است که یک مدرسه خوب داشته باشیم. یک مدرسه مطلوب و مدرسه خوبی که در آن دانشآموزی تربیت کنیم که به لحاظ اعتقادی، دانشآموز معتقدی باشد و به لحاظ علمی، دانشآموزی باشد که علمدوست، حقیقتجو و پرسشگر باشد. به لحاظ اجتماعی - سیاسی، دانشآموزی باشد که احساس مسئولیت میکند نسبت به جامعهای که در آن دارد زندگی میکند. میتواند نقش خودش را در ساختن جامعه و ساختن این دنیای جدید پیدا کند و به لحاظ هنری از طبع هنری برخوردار باشد و به لحاظ بدنی، بدن سالمی داشته باشد و بتواند مراقبت بکند از خود و بدن خود را پرورش دهد.»
پارسانیا خاطرنشان کرد: «هدف سند تحول بنیادین این است که دانشآموز از ابعاد مختلف برای زندگی صحیح، درست، سالم و مسئولانه آماده شود. مجموعه راهکارهایی که سند تحول دارد در خدمت این اهداف است و همه اقداماتی که قرار است انجام شود در نهایت باید به تربیت چنین انسانی منجر شود.»
وی افزود: «همه اتفاقاتی که در نظام آموزشی بخواهد بیفتد ، در نهایت چه کسی رقم می زند ؟ معلم و دانش آموزان رقم می زنند بنابراین اولین اقدام این است که ما ظرفیت و فرصت گفت و گوی با معلم را فراهم بکنیم برای اینکه بدانیم چه مدرسه ای میخواهیم بسازیم؟ مدرسه خوب چه چیزی است ؟ مدرسه خوب چه ویژگی هایی دارد؟ برنامه های درسی چه ویژگی هایی دارد؟ اجرای برنامه های درسی چطور باید اتفاق بیفتد که آن مدرسه خوب ساخته شود .»
مشاور وزیر در اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در ادامه گفت:« ظرفیت هایی که در محیط مدرسه وجود دارد چطور باید شناسایی شود ، چگونه فعال شود ؟ خود دانش آموزان ، خانواده ها این ها هر کدام یک ظرفیت هستند ، مجموعه ی معلمان یک ظرفیت هستند . این مدرسه خوب اگر بخواهد ساخته شود ، چه کسی قرار است آن را بسازد ؟ در نهایت یک معلم و دانش آموز است ، آیا ما کاری کردیم برای اینکه بنشینیم با این معلم و این دانش آموز ، گفت و گو کنیم ، در مورد ویژگی های یک مدرسه خوب با آنها مباحثه داشته باشیم و به یک جمع بندی برسیم ، همه ما به یک نگاه مشترک برسیم ؟ نه ، ما در این زمینه کوتاهی کردیم ، غفلت کردیم و مقصر هستیم.»
پارسانیا در پایان تاکید کرد:«یکی از کار های لازم برای تحقق مدرسه خوب ، تحقق در اهداف سند تحول بنیادین تعامل با معلمان ، گفت و گوی با معلمان است ، شنیدن حرف معلم است .»
ارسال دیدگاه