مدیر آموزش و پرورش منطقه۴ شهر تهران:
آگاهسازی دانشآموزان در زمینه انتخاب رشته صحیح و هدایت تحصیلی مهمترین اولویت است
تهران (پانا) - مدیر آموزش و پرورش منطقه ۴ شهر تهران با بیان اینکه انتخاب، حق دانشآموز است، عنوان کرد همه افراد شامل پدر، مادر، معلم، مشاور و دیگر اعضای خانواده باید نقش کمککننده و آگاهیبخش و نه نقش تصمیمگیرنده را داشته باشند، بنابراین آگاهسازی دانشآموزان در فرآیند انتخاب صحیح رشته تحصیلی و هدایت تحصیلی مهم و اساسی است.
مدیر آموزش و پرورش منطقه ۴ همزمان با ایام برگزاری کنکور سراسری در زمینه اهمیت هدایت تحصیلی و انتخاب رشته تحصیلی علت علاقه زیاد دانش آموزان به رشته تجربی و نقش خانواده ها در گرایش به این رشته در گفتوگو با پانا گفت: «شاید یکی از دلایل استقبال از رشته علوم تجربی، تمایلی است که بین خانوادهها ایجاد شده و آنها بیشتر از دانشآموزان بر تحصیل فرزندانشان در این رشته اصرار دارند که این شیوه برای آینده شغلی دانشآموزان آسیب زاست که برای حل این مشکل باید آگاهی خانواده ها افزایش یابد تا از آسیب های روحی که در اکثر مواقع به دلیل عدم نتیجه مورد نظر در کنکور برای دانش آموزان ایجاد می شود، جلوگیری کنیم.»
زمانی نژاد یکی از مشکلاتی که در آینده به علت ازدحام دانشآموزان در گرایش به رشته علوم تجربی ایجاد میشود را در کنکور دانست و گفت: «اگر به آمار کنکور دقت کنیم متوجه بیشترین آمار ثبتنامیها در این رشته هستیم، این در حالیست که تعداد رشتههای کاربردی دانشگاهی در این رشته انگشت شمار و میزان ظرفیت برای کنکور و دانشگاهها محدود است.»
زمانی نژاد در مورد برنامه های این اداره به عنوان یکی از بزرگترین مناطق شهر تهران برای توزیع متوازن رشته های تحصیلی و انتخاب رشته صحیح گفت: «آموزش و پرورش منطقه ۴، ۱۰ هزار دانش آموز پایه نهم دارد که با همسویی معاونت پرورشی و کارشناسی مشاوره با معاونت آموزش متوسطه، همایشهایی با حضور خانوادهها تحت عنوان همایش انتخاب بیدار برگزار کرده است. همچنین در راستای توسعه و تقویت هنرستان ها، هنرستان تخصصی طراحی دوخت برای اولین بار در کشور ایجاد شده است. همه ما در تلاش هستیم هرگونه اقدامی در راستای تسهیل گری و هدایت گری دانش آموزان در زمینه انتخاب رشته صحیح و هدایت تحصیلی را فراهم کنیم.»
مدیر آموزش و پرورش منطقه۴ در مورد عامل موفقیت دانش آموزان در فرآیند انتخاب رشته گفت: «رشتهای خوب است که متناسب با استعداد و علاقه دانش آموزان باشد و در این مسیر با تاکید بر این مهم که انتخاب حق دانشآموز است، همه افراد شامل پدر، مادر، معلم، مشاور و دیگر اعضای خانواده باید نقش کمککننده و آگاهی بخش و نه نقش تصمیم گیرنده را داشته باشند. آگاهی سازی دانش آموزان در فرآیند انتخاب صحیح رشته تحصیلی مهم ترین نقش را دارد.»
وی تصریح کرد: «در شناخت خود، فرد باید استعدادها، رغبت، توانایی، شخصیت و ارزشهای خود را بشناسد و در دومین مرحله که شناخت محیط و نیازهای جامعه است باید ظرفیت هنرستانها و دبیرستانهای موجود، شاخهها، رشتهها، محدودیتها، امکانات و همچنین مشاغل آینده و آینده شغلی را در نظر گرفت.»
خبرنگار دانش آموز: ستایش بابایی
ارسال دیدگاه