مشاور دبیرستان هیات امنایی ناحیه ۳ کرج در گفتوگو با پانا تاکید کرد:
نقش مدارس در کاهش استرس و اضطراب دانشآموزان
کرج (پانا) - مشاور دبیرستان هیات امنایی قلمچی ناحیه ۳ کرج عنوان کرد مدارس نقش بسیار مهمی در کاهش استرس و اضطراب دانشآموزان دارند.
فاطمه میریحیی، مشاور دبیرستان هیات امنایی قلمچی ناحیه ۳ کرج، درباره نقش مدارس در کاهش استرس و اضطراب دانش آموزان در گفتوگو با پانا گفت: «استرس یعنی مقابله با یک چالش، زمانی که شخصی استرس دارد یعنی در حال مبارزه با یک چالش در ذهنش است و می خواهد با آن مقابله کند. دلایل مختلفی برای استرس دانش آموزان با شروع سال تحصیلی وجود دارد از جمله تجربیات تلخی که از دوران تحصیل سالهای گذشته داشته اند، انتظارات نابجای والدین، عدم آگاهی و شناخت دانش آموزان نسبت به مدرسه جدید در صورت تغییر مقطع تحصیلی، عدم آگاهی و شناخت نسبت به دبیران و کادر آموزشی مدرسه و دوستان و همکلاسی های جدیدشان برخی از عواملی هستند که باعث ایجاد استرس و اضطراب در دانش آموزان می شود.»
وی درباره عواملی که باعث تشدید استرس و اضطراب در دانش آموزان می شود، عنوان کرد: «سطح توقعات والدین، دبیران و کادر آموزشی مدرسه، عدم تلاش و پشتکار دانش آموز، تغذیه نامناسب، کمبود خواب و کمبود استراحت از عوامل تاثیرگذار در تشدید استرس و اضطراب دانش آموزان هستند.»
در ادامه این مشاور درباره نقش والدین و دبیران در کاهش استرس و اضطراب دانش آموزان بیان کرد: «درک کردن و همراهی کردن دانش آموزان توسط والدین به خصوص مادران که نقش پررنگی در این زمینه دارند و می توانند شرایط مناسب و محیط امن را در خانه برای دانش آموزان مهیا کنند، توقعات بیجا و کمال گرایانه از دانش آموزان نداشته باشند. کار دبیران درس دادن در کلاس است و کار دانش آموز هم یاد گرفتن مطالب تدریس شده است. اگر دانش آموزی تلاش مستمری داشته باشد و به طور مرتب و منظم درس بخواند، قطعا در کلاس با چالش های کمتری مواجه می شود، ولی اگر دانش آموزی درس های تدریس شده را نخواند و آنها را روی هم انباشته کند و برای پایان ترم بگذارد، دچار استرس و اضطراب زیادی می شود. همچنین اگر دبیر در کلاس با دانش آموزان پرسش و پاسخ داشته باشد، بسیار در یادگیری شان مؤثر خواهد بود.»
مشاور دبیرستان هیات امنایی قلمچی درباره نقش مشاور و مدیر مدرسه در کاهش استرس و اضطراب دانش آموزان، عنوان کرد: «مشاور مدرسه نقش بسیار مهمی دارد و می تواند در هنگام بروز مشکل برای دانش آموز، تکنیک هایی را به وی یاد دهد که باعث بالا رفتن آرامش ذهن و کنترل استرس شود. مشاور می تواند همچنین روی روابط اجتماعی دانش آموز کار کند و به صورت ریشه ای علت استرس دانش آموز را بررسی و آن را درمان کند و اگر نتوانست استرس دانش آموز را درمان کند، وی را به درمانگر متخصص ارجاع می دهد تا مشکل دانش آموز حل شود. مدیر مدرسه نیز می تواند با آرام نگهداشتن شرایط مدرسه و فراهم کردن امکانات اولیه و لازم از قبیل کلاس های مناسب، نور مناسب کلاس ها، شرایط فیزیکی مدرسه، انتخاب دبیران خوب و همراه با دانش آموزان، به کنترل استرس و اضطراب دانش آموزان کمک کند.»
میریحیی، در پایان راهکارهایی برای کاهش استرس دانش آموزان با شروع سال تحصیلی جدید، عنوان کرد و گفت: «دانش آموزان باید از افکار و جو منفی دوری کنند، فیلم ها و صحنه های منفی را نبینند، پیام های ناامید کننده و منفی را نخوانند، به خواب و تغذیه شان توجه کنند، رژیم های خیلی سنگین نگیرند، خواب مناسبی بین ۶ تا ۸ ساعت در شبانه روز داشته باشند، فعالیت هایی را انجام دهند که باعث افزایش آرامششان شود مانند : ورزش های مختلف، پیاده روی، نواختن یک ساز، انجام دادن کارهای هنری مثل نقاشی و کارهای دستی.»
این مشاور دبیرستان درباره حضور نیافتن دانش آموزان در مدارس به دلیل بیماری کرونا که باعث تشدید استرس و اضطراب دانش آموزان شده بود، اظهار کرد: «تجربیاتی که طی ۳ سال گذشته در دوران کرونا بدست آوردم این است که خانواده هایی به دلیل بیماری های زمینه ای یا حساسیت هایی که نسبت به این بیماری داشتند، بیشتر دچار استرس و اضطراب شدند. در واقع از حضور یافتن در جمع دوستان و فضای بسته می ترسیدند که این امر باعث تشدید استرسشان می شد.»
دانش آموز خبرنگار: فاطمه زهرا علیزاده
ارسال دیدگاه