تاثیرات مخرب اضطراب و استرس برکاهش عملکرد درسی و تحصیلی دانش‌آموزان

کرج (پانا) - اضطراب و استرس، یکی از مشکلاتی است که درصد قابل توجهی از دانش‌آموزان با آن مواجه هستند و متاسفانه تاثیرات مخربی بر عملکرد دانش‌آموزان در مدرسه و حتی در خانه دارد که نتیجه این اضطراب و استرس باعث ناتوانی یادگیری، کاهش عملکرد درسی و تحصیلی دانش‌آموزان خواهد بود.

کد مطلب: ۱۳۶۰۵۴۲
لینک کوتاه کپی شد
تاثیرات مخرب اضطراب و استرس برکاهش عملکرد درسی و تحصیلی دانش‌آموزان

اضطراب و استرس به مرور زمان می تواند مشکلات جسمی برای دانش آموزان مضطرب به بار آورد. از آنجایی که این نوع اضطراب و استرس عمدی نیست و به صورت کاملا ناخودآگاه بروز می کند، صرفا دعوت کردن دانش آموز به آرامش داشتن تاثیری نخواهد داشت.

اما با تمرین هایی که دانش آموزان می توانند انجام دهند و همچنین همکاری و همراهی والدین و معلمان می توان این اضطراب و استرس را کنترل کرد. در این گزارش نکاتی را برای معلمان، والدین و دانش آموزان مضطرب بیان کرده ایم تا از این طریق دانش آموزان بتوانند با کمک معلم و والدینشان اضطراب و استرس خود را کنترل کنند..

توصیه هایی به والدین برای کاهش استرس و اضطراب دانش آموزان

هنگامی که هدف، کاهش اضطراب کودکان و دانش آموز باشد، بسیار مهم است همه افرادی که با او سر و کار دارند، دست به دست هم داده و با همکاری یکدیگر مشکل را برطرف کنند. قبل از هر چیز به خاطر داشته باشید که اضطراب و استرس فرزندتان به دلیل ضعف تربیتی شما نیست و با رعایت نکات زیر می توانید به او کمک کنید.

به احساسات فرزند خود توجه کنید

از فرزندتان درباره نگرانی هایش سوال کنید و به او اطمینان دهید که در کنارش هستید و با کمک هم اوضاع را بهتر می کنید. با فرزند مضطرب خود درباره راه های کاهش اضطراب و استرس که می توانند شامل ورزش، گوش دادن به موسیقی و غیره باشد صحبت کنید. دستاوردهای کوچک او را ستایش کنید و از کمال گرایی دست بردارید، اشتباهات یا عدم پیشرفت را مجازات نکنید. انعطاف پذیر باشید و انتظارات خود را در دوره های پرتنش تغییر دهید. به این معنی که اگر امروز فرزندتان در بالاترین حد اضطراب و استرس بود می توانید روال کار هر روزه را که شامل انجام تکالیف بعد از رسیدن به منزل می شود، تغییر دهید؛ او را به پارک برده و با او وقت بیشتری بگذرانید.

توصیه هایی به دانش آموزان برای کاهش اضطراب و استرس

مخاطب این قسمت از گزارش دقیقا دانش آموزانی هستند که اضطراب و استرس را در مدرسه، خانه یا هر موقعیت دیگری تجربه می کنند. اگر شما نیز جزو آن دسته از دانش آموزانی هستید که دائما مضطرب می شوند و این حالت، باعث بروز انواع مشکلات از جمله مشکلات خواب، مشکلات تمرکز، مشکلات تحصیلی و غیره در شما شده است می توانید با رعایت توصیه هایی که در ادامه بیان شده اند، از شدت اضطراب و استرس خود بکاهید و آرامش بیشتری داشته باشید.

کاهش اضطراب و استرس با صحبت کردن درباره آن

سعی کنید با دوست، معلم یا یکی از اعضای خانواده تان درباره نگرانی ها و استرس هایتان صحبت کنید. صحبت کردن درباره اضطراب و استرس به دو طریق به شما کمک می کند: اول این که صحبت کردن درباره نگرانی ها با یک فرد مطمئن باعث ایجاد حس آرامش می شود، دوم می توانید از طرف مقابلتان راهنمایی های مفیدی در زمینه کنترل استرس و اضطرابتان دریافت کنید.

اضطراب و استرس با محدود کردن مصرف برخی داروها

ممکن است اضطراب و استرستان ناشی از مصرف داروی خاصی باشد. پس مطمئن شوید که در دارویی که مصرف می کنید، کافئین وجود نداشته باشد زیرا کافئین زیاد می تواند ایجاد اضطراب و استرس کند. در صورتی که طبق تجویز پزشک دارویی مصرف می کنید که باعث استرس و اضطرابتان می شود، با پزشک صحبت کنید تا در صورت امکان داروی دیگری را جایگزین کند.

کاهش اضطراب و استرس با سبک زندگی سالم

یکی از مهم ترین نکات درباره راه های کاهش استرس و اضطراب، داشتن سلامت جسمی است. شما باید جسمتان را قوی کنید تا بتواند با اضطراب و استرس مقابله کند. بنابراین، سعی کنید سبک زندگی سالمی داشته باشید، خوب بخورید، به اندازه کافی بخوابید و از نظر جسمی تحرک داشته باشید.

کاهش اضطراب و استرس با برنامه ریزی دقیق و انجام تمرینات تنفسی

سعی کنید که برای تکالیف مدرسه و کارهای روزمره تان برنامه ریزی دقیق داشته باشید. به هم ریختگی کارها، به خودی خود، استرس زا است. برای این منظور می توانید فعالیت هایی که باید در طول یک روز انجام دهید به اجزاء کوچک تقسیم کنید و همگی آن ها را یادداشت کنید. همچنین تنفس صحیح یکی از راه های موثر در کاهش اضطراب و استرس است. علاوه بر این اگر تمرینات تنفسی را انجام دهید می توانید عملکرد ذهن و بدنتان را بهبود ببخشید. برای این منظور می توانید به چند روش عمل کنید.

نفس عمیق بکشید و به مدت 10 الی 15 ثانیه هوا را ریه هایتان نگه دارید و در این حین عضلات بدنتان را سفت کنید. سپس همزمان با اینکه به آرامی هوا را خارج می کنید، عضلات بدنتان را شل کنید.

تکنیک تنفسی بعدی که می تواند به شما کمک کند استرس و اضطرابتان را به خصوص در حضور دیگران کاهش دهید، تکنیک 8، 7، 4 نام دارد. نحوه انجام این تمرین به این شکل است که به مدت 4 ثانیه هوا را از طریق بینی تان وارد ریه می کنید، سپس 7 ثانیه نفستان را حبس می کنید. پس از آن به مدت 8 ثانیه هوا را از راه دهانتان خارج می کنید. نکته مهم در این تمرین حالت زبان است. در هنگام انجام بازدم، باید زبانتان را به پشت لثه دندان های بالایی تان بچسبانید و هوا را از اطراف زبان خارج کنید.

تمرین تنفسی سوم، ساده تر انجام می شود. به این شکل که باید به مدت سه دقیقه سوراخ بینی سمت راست را با انگشتتان نگه دارید و فقط از سوراخ بینی سمت چپ نفس بکشید. این عمل هم باعث پایین آمدن فشار خون می شود و هم به آرامشتان کمک می کند.

یکی از علت های اضطراب استرس دانش آموزان متوجه نشدن تکالیفی است که معلم از او انتظار دارد. از این رو اهمیت دارد که انتظاراتتان را واضح بیان کنید و مطمئن شوید که دانش آموز متوجه خواسته تان شده است.

علاوه بر این بهتر است تکالیف را به قطعات کوچکتر تقسیم کند، یک مشق شب زیاد به همراه آمادگی امتحان منجر به اضطراب و استرس بیشتر دانش آموز می شود.

تنظیم کلاس به منظور کاهش اضطراب و استرس دانش آموزان

موقعیت کلاس درس وصندلی دانش آموز مضطرب می تواند باعت تشدید اضطرب آن شود بنابراین بهتر است که صندلی داش آموز را جایی از کلاس قرار بگیرد که او احساس راحتی بیشتری داشته باشد به عنوان مثال نزدیک درب کلاس، کنار پنجره و...

ارائه های عاطفی برای کاهش اضطراب و استرس دانش آموز

حمایت های عاطفی برای دانش آموزانی که اضطراب و استرس دارند می تواند بسیار مفید باشد . برای این منظور می توانید به ذانش آموز اجازه دهید که یک وسیله آرامش بخش یا به عنوان مثال عکس خانوادگی خو را به همرا داشته باشد و یا به داش آموزی که اضطراب جدایی دارد اجازه دهید که در زمان های استراحت با والدینش دیدار داشته باشد.

اضطراب و استرس در دانش آموزان می تواند منجر به ایجاد مشکلات تحصیلی و حتی مشکلات جسمی و روانی پیچیده‌تری شود.

بنابراین لازم است که دانش آموز مضطرب با همکاری معلمان و والدین خود هرچه سریع تر برای برطرف کردن این مشکل اقدام کند. در صورتی که با رعایت نکات این توصیه هایی که در گزارش بیان شده اضطراب و استرس دانش آموزان کاهش نیافت حتما به یک مشاور یا روانشناس مراجعه کند.

دانش آموز خبرنگار: هلنا اسکندری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار