مدیر آموزش و پرورش رودهن:
ضرورت برنامه و عزم مشارکتی برای اقناعسازی و فرهنگسازی حضوری بودن مدارس
رودهن (پانا) - مدیر آموزش و پرورش رودهن، هفته آغاز حضوری شدن مدارس را در سال ۱۴۰۱ هفتهای پرچالش برای آموزش و پرورش برشمرد که نیازمند یک برنامه و عزم مشارکتی برای اقناعسازی و فرهنگسازی برای حضوری بودن مدارس است و پیگیریهای جدی را میطلبد.
زهرا رستمی، مدیر آموزش و پرورش رودهن پیرامون ضرورت آموزش حضوری در گفتوگو با پانا بیان کرد: «با توجه به تمام برنامهریزیهایی که از سوم فروردین به صورت کشوری، استانی و منطقهای انجام شده است و مقرر شده که آموزشها صددرصد به صورت حضوری در مدارس پیگیری شود، بر همینمبنا مدیران ما در مدارس لازم است یک برنامه توجیهی و اقناعی برای دانشآموزان، معلمان و به ویژه اولیا در نظر بگیرند و قطعا در این برنامه توجیهی و اقناعسازی، داشتن نگرش عاطفی و حالت دلسوزانه به وضعیت درسی، آموزشی و اجتماعی، مورد نیاز است چون در قالب و چهارچوب بخشنامه مسلما برنامه شکست خواهد خورد.»
وی افزود: «بازگشاییهای قبلی مدارس، شکست خورد به دلیل اینکه پشتوانه قانونی نداشت، اما اینبار وقتی ستاد ملی کرونا اینمجوز را صادر کرده است، قانون مطرح میشود که قطعا در زمینه موفقیت بازگشایی مدارس بسیار این قانون میتواند تسهیلگر عمل کند. از تمام مدیران مدارس انتظار میرود این برنامهریزیهای کشوری را کامل پیگیری کنند و هیچگونه اعمال سلیقه و تغییر رویهای صورت نگیرد که قانون از مسیر هدف اصلی خود خارج نشود و نتیجه لازم کامل حاصل شود.»
رستمی ادامه داد: «در فرایند اقناعسازی و توجیه، لازم است روی ارتقای کیفیت یادگیری و یاددهی، جلوگیری از استمرار افت تحصیلی و تبعات جبرانناپذیر آموزش مجازی در آینده دانشآموزان از جمله عدم یادگیری مهارتهای اجتماعی، تاکید شود و فرهنگسازی به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد. علاوه بر ارسال کلیه کلیپهای اداره آموزش و پرورش منطقه در تمام گروههای مدارس، در زمینه این فرهنگسازی خود مدارس هم برنامهها و کلیپهایی را در قالب تولید محتوا، تدوین و در گروهها قرار دهند.»
وی تصریح کرد: «ما در کسوت آموزش و پرورش میدانیم که آموزش و پرورش چه ضررها و آسیبهایی را به دانشآموزان وارد میکند با وجود همه تلاشهای آموزش مجازی، اما تاخت و تاز این نوع آموزش در آسیب وارد کردن بسیار زیاد است، بنابراین ضرورت دارد به صورت اصولی، علمی و نگاهی دلسوزانه و نه در مقام یک مسئول بلکه در جایگاه یک پدر یا مادر، والدین را متوجه خطرات آموزش مجازی و صدمات آن به دانشآموزان که نسل فردای این کشور هستند، بکنیم.»
رستمی در بخشی از گفتگویش پیرامون فقر یادگیری گفت: «در گذشته و قبل از کرونا، فقر یادگیری برای دانشآموزانی مطرح میشد که وارد مدرسه نشدهاند و در آن حضور ندارند، اما امروزه با وجود آموزش مجازی، شاهد ترکتحصیل پنهان و عدم یادگیری پنهان هستیم، دانشآموز به صورت مجازی حضور خود در کلاس را اعلام میکند اما در واقعیت در کلاس حضور ندارد.»
وی خاطرنشان کرد: «این مساله به وضوح خود را در نمرات نوبت اول نشان داد که به شدت میانگین نگرانی دانشآموزان پایین آمد و سیر نزولی گرفت طوری که گویی دانشآموز فقط دنبال نمره قبولی است و ارتقا و کیفیتی را دنبال نمیکند، که این امر مسلما یکزنگ خطر آموزشی برای آینده سیستم آموزش و پرورش محسوب میشود.»
مدیر آموزش و پرورش رودهن بیان کرد: «در این فرصت کم باقیمانده از سال تحصیلی تمام تلاشها جهت ارتقای کیفی یادگیری دانشآموزان در مدارس از طریق برگزاری کلاسهای جبرانی، ترمیمی، فوقبرنامه و یا هر عنوانی که فقط هدف آن افزایش سطح آموزشی و یادگیری دانشآموزان باشد، باید صورت پذیرد و شوراهای مدارس با این مساله لازم است با حساسیت و مسئولیت برخورد کنند، ضمن اینکه بازدیدهای مستمر استانی، منطقهای و حتی بازدیدهایی بین مدارس در منطقه انجام خواهد شد و روند اجرایی بازگشایی مدارس کامل تحت رصد، خواهد بود تا اهداف آموزشی به مطلوبترین شکل ممکن فراهم شود.»
خبرنگار: زهره صفرزاده
ارسال دیدگاه