دبیر گرافیک آموزش و پرورش رودهن:
آموزش مجازی دروس هنری، در هنرستانها، احساس را درگیر نمیکند
رودهن(پانا) - دبیر گرافیک هنرستان مبتکران آموزش و پرورش رودهن تاکید کرد آموزش مجازی دروس هنری، در هنرستانها، احساس فرد را درگیر نمیکند.
ناهید الوندی دبیر رشته گرافیک هنرستان مبتکران آموزش و پرورش رودهن در گفت و گو با پانا پیرامون شرایط حضوری و غیر حضوری مدارس گفت:« از اسفند سال ۱۳۹۸ که ایران و همه کشورها دچار شیوع همه گیری کرونا شدند، در کشور ما نیز آموزش و پروش دچار سیل تغییرات اساسی شد، به شکلی که معلمها و دانشآموزان را یکباره راهی فضای نامأنوس مجازی کرد که البته در آن دانش، آگاهی و مهارت چندانی هم نداشتیم.»
وی ادامه داد:«با مجازی شدن مدارس، در ابتدای امر با چالشهای زیادی روبه رو شدیم که سختی های بسیاری داشت، زیرا با شروع کار در فضای مجازی کار ما بیشتر و سختتر شده بود طوری که هم از لحاظ فیزیکی و هم از لحاظ روحی، روانی برای من معلم بسیار سخت و طاقتفرسا بود، آموزش و یادگیری و یاددهی وارد خانه شده بود و قطعا بر زندگی معلمان و دانشآموزان تاثیرات زیادی داشت.»
الوندی افزود:«خود من به عنوان دبیر یک درس عملی، ساعت های متمادی از طول روز و حتی شب را صرف تولید محتوای درسی با کیفیت و علاوه بر آن زمان زیادی صرف تفهیم و یاددهی و آموزش به هنرجویان می کردم. به اضافه آنکه باید پاسخگوی اجراها و تکالیف هم می بودم و قسمت سخت تمام اینها، آن بود که همگی در فضای مجازی اتفاق میافتاد، آزمون و خطاهای بسیار در اینراه در جریان بود و گریزی از آن در مسیر دانش و علمآموزی در این بستر جدید هم نبود، چرا که در قبال دانشآموزان مسئول بودیم.»
وی بیان کرد:« معلمی عشق و دلسوزی را با خود به همراه دارد. هم من و هر معلم دیگری در سختترین شرایط آموزشی هم که قرار گرفته باشند، دانشآموز و یادگیری او در الویت کاریشان قرار دارد و در این زمینه مسئولیتپذیری خاصی دارند. در زمان کرونا تولید محتواهای اصولی بسیار کار زمانبر و سختی برای تمام معلمان و دبیران بود، در صورتی که اگر آموزش حضوری بود این وقت را میشد روی آموزش نکات بیشتر و کیفیت آموزشها کرد.»
این دبیر گرافیک ضمن برشمردن تمام سختیهای آموزش مجازی، ویژگیهای مثبتی از این فضا را هم مطرح کرد و قابل بحث و بررسی برشمرد و تصریح کرد:«به نظر میرسد بهتر به عنوان مکمل آموزش از این به بعد مورد بررسی کارشناسان قرار گیرد، اما همچنان تاکید بر ضرورت آموزش حضوری است و هر زمان که مقرر میشد دانشآموزان مجوز حضور در مدرسه را دارند کاملا میشد تفاوت و افزایش کیفیت آموزش را در دانشآموزان مشاهده کرد، در ارتباط صرفا مجازی، رابطه نزدیکی بین دبیر و دانشآموز به وجود نمیآید و گاهی همان رابطه مجازی هم به دلیل مشکلات اینترنت و اختلالات پیش آمده، قطع و دستخوش تغییراتی میشد که بر روند آموزشی موثر، مخرب بود.»
الوندی ادامه داد:«من در کلاس قبل از آغاز تدریس موسیقی بیکلام پخش میکنم تا ضمن آشنایی دانشآموزان با موسیقی فاخر، روح و ذهنششان پذیرای آموزشهای هنری و مباحث شود، همچنین فیلمهایی از آثار هنری در کلاس پخش میکنم تا حس هنری در دانشآموزان تحریک و ترغیب شود، همین اقدامات به ظاهر ساده که فقط در آموزش حضوری میسر است و به راحتی میتوان تغییر روحی را در چهره دانشآموز دید، در کیفیت و کمیت موارد آموزشی بسیار موثر است و جز محدودیتهای فضای مجازی در بحثهای آموزشی هم مطرح است.»
وی خاطرنشان کرد:«دروس هنرستان مخصوصا دروس عملی در آموزش مجازی دچار آسیبهای جدی شدند و امیدواریم با رعایت پروتکلهای بهداشتی، روند بازگشایی مدارس ادامهدار و مستمر باشد که مدارس روال طبیعی خود را به طور کامل بازیابند و فرایند تعلیم و تربیت و رشد آموزشی دانشآموزان ارتقا یابد.»
دانشآموز خبرنگار: مهدیس هدایتی
ارسال دیدگاه