مدیر دبستان فرهنگ دختران منطقه۱۳ شهر تهران:
کانون یاریگران زندگی، به بررسی خطرات تهدید کننده دانشآموزان در مدرسه و محله میپردازد
تهران(پانا)- کانون یاریگران زندگی که در مدارس در حال فعالیت است، با واکنش خوبی از سوی دانش آموزان، معلمان و والدین رو به رو شده است. مدیر دبستان فرهنگ دختران؛ منطقه ی ۱۳ شهر تهران از ویژگی های این کانون با خبرنگار دانش آموز پانا صحبت کرد.
![کانون یاریگران زندگی، به بررسی خطرات تهدید کننده دانشآموزان در مدرسه و محله میپردازد](https://cdn.pana.ir/thumbnail/MTJjMWQ47nRB/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHALZZx_FgfIUsAIKXaKdntA,,/MTJjMWQ47nRB.jpg)
فاطمه آرمان نیا؛ مدیر دبستان فرهنگ دختران، که رتبه برتر کانون یاریگران زندگی در سطح منطقه ۱۳ و رتبه اول کشوری در قسمت مستندسازی پروژه کوچک یاریگران را کسب کرده است، در گفت و گو با پانا گفت:« کانون یاریگران زندگی، برنامه ای با رویکرد جامعه محور است که بر پایه مشارکت دانش آموزان، مدارس، خانواده ها و ذینفعان محلی کوشش می کند تا با توجه به همیاری های دانش آموزی، تمامی فرایند پیشگیری، کنترل و کاهش اعتیاد، آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر را شناسایی و راهکارهایی را طراحی کند و پروژه های کوچک را به اجرا در آورد.»
آرمان نیا از دلایل کسب رتبه در سطح منطقه و کشور برای کانون یاریگران زندگی دبستان فرهنگ دختران، به مواردی مانند داشتن هدف، برنامه ریزی منسجم بر پایه اهداف و چشم اندازی بر اساس نقشه گام های طراحی شده، انتخاب اعضای کانون یاریگران مدرسه با توجه به علاقه و انگیزه آنها، به کارگیری اعضا جهت انجام امور پروژه ها، تقسیم کار، ارتباط و یکپارچگی و صمیمیت بین اعضا، اهمیت به ارزیابی فرایندی در مراحل اجرای پروژه، اشاره کرد.
وی همچنین در ادامه درباره فعالیت اعضای کانون توضیح داد:«اعضا بعد از پذیرش نقش های خود در کانون با تعیین اهداف و ترسیم نیمرخ آسیب ها و چالش ها و نقشه خطرپذیری مدرسه به گفتگو و تبادل نظر پرداخته و با ایده پردازی و تعیین راهکارها، پروژه های کوچک را طراحی کرده و با شرکت در بحث های انتقادی به تصمیم گیری نهایی رسیده و در پایان، پروژه را مستند و ارائه کردند.»
مدیر دبستان فرهنگ دختران منطقه ۱۳ در رابطه با چگونگی انتخاب پروژه های کوچک و بررسی آن ها گفت: انتخاب و بررسی پروژه ها و بحث و تبادل نظر میان اعضا، در جلسات گفتگوی مجازی انجام می شد. در این جلسات مسلما پروژه هایی مورد ارزیابی و بررسی قرار می گرفتند که اهداف و چشم اندازهای کانون را در بر داشتند. مراحل اجرای این پروژه ها با توجه به وضع موجود در جامعه و خطرات تهدید کننده دانش آموزان در مدرسه و محله، طراحی شده بودند. اعضای کانون تدوین چهارچوب پروژه را رعایت کرده و با اولویت بندی مسائل و مرور تجربیات خود و برگزاری جلسه ها، به بارش مغزی و ایده پردازی رسیده و با رسم درخت چالش ها و آسیب ها، راهکار های مناسب را ارائه دادند.»
فاطمه آرمان نیا در پایان در مورد استقبال دانش آموزان و اولیا از کانون یاریگران زندگی این چنین گفت:«با توجه به اینکه نتایج پروژه کوچک مدرسه فرهنگ دختران از طریق مستندسازی به اطلاع ذی نفعان رسانده شده بود، بنابراین استقبال دانش آموزان و اولیا امسال به این طرح نسبت به سال گذشته به مراتب بیشتر شده است.»
* خبرنگار دانش آموز پانا؛ مهسا عزتی
ارسال دیدگاه