معاون آموزش ابتدایی آموزشوپرورش: برنامه ارزشیابی کیفی ـ توصیفی آسیبشناسی میشود
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی آموزشوپرورش از تشکیل کارگروه تخصصی برای بررسی چالشهای پیشروی ارزشیابی کیفی ـ توصیفی دانشآموزان خبر داد.
رضوان حکیمزاده در گفتوگو با پانا، درباره چالشهای ارزشیابی کیفی ـ توصیفی اظهار کرد: یکی از برنامههای اصلی این معاونت در سال تحصیلی جاری، آسیبشناسی برنامه ارزشیابی کیفی ـ توصیفی است و برای اینکه این کار، علمی انجام شود، در گام اول مکاتباتی با دانشکدههای علوم تربیتی داشتیم و از آنها خواستیم نتایج پژوهشهایی که در این حوزه داشتهاند در اختیار ما بگذارند.
وی افزود: بیش از 140 پژوهش، شامل پایاننامههای ارشد و دکتری به دست ما رسید و روی آنها فراتحلیل انجام دادیم که نتیجه قریب به اتفاق آنها این بود که اجرای ارزشیابی کیفی ـ توصیفی به ایجاد فضای آرام و مطلوب در مدارس ابتدایی منجر شده است.
حکیمزاده اضافه کرد: آنچه در این پژوهشها درباره فراهم نبودن زیرساختهای اجرای موفق سیستم ارزشیابی کیفی ـ توصیفی احصا شد، تراکم نامناسب کلاسها، توانمند نبودن معلمان و توجیه نبودن اولیا در خصوص اهداف این برنامه بود.
تشکیل کارگروه تخصصی برای بررسی چالشهای ارزشیابی کیفی ـ توصیفی
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه کارگروه تخصصی برای بررسی چالشهای پیشروی ارزشیابی کیفی ـ توصیفی تشکیل شده است، گفت: براساس مصوبه 911 شورای عالی آموزش و پرورش، معاونت آموزش ابتدایی را موظف کرده است پایش عملکرد دانشآموزان را به روشی غیر از ارزشیابی کیفی ـ توصیفی انجام دهد.
اجرای خوشهای ارزیابی عملکردی مهارتهای دانشآموزان در اردیبهشت
وی تصریح کرد: با بررسی جوانب مختلف در شورای معاونان به این نتیجه رسیدیم با روشی غیر از ارزشیابی کیفی ـ توصیفی و به صورت ارزیابی عملکردی، مهارتهای اصلی دانشآموزان را در دو پایه سوم و ششم سنجش کنیم که کلیات این طرح تصویب و مرکز سنجش آموزش و پرورش نیز موظف به همکاری با معاونت آموزش ابتدایی شده است.
حکیمزاده خاطر نشان کرد: تلاش میکنیم اردیبهشت ماه سال آینده بر روی 10 درصد دانشآموزان به صورت خوشهای، این طرح را اجرا کنیم.
وی بیان کرد: اردیبهشتماه سال آینده نیز نشست تخصصی برای اشتراکگذاری و بررسی راهکارهای خروج از چالشهای ارزشیابی کیفی ـ توصیفی با حضور معلمان و صاحبنظران این حوزه برگزار خواهد شد.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزشوپرورش ادامه داد: در جلسه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش اعلام آمادگی کردیم که برای هماهنگ کردن ارزشیابی دوره ابتدایی و متوسطه اول، گامهایی را برداریم زیرا دانشآموزان پس از دوره ابتدایی در متوسطه اول با نوع جدیدی از ارزشیابی روبهرو میشوند و این مسئله آنها را دچار چالش میکند.
حکیمزاده عنوان کرد: ارزشیابی کیفی ـ توصیفی بیشتر از آنکه مختص یک دوره خاص باشد، مختص درسهای خاص است زیرا برخی دروس برای ارزشیابی نیازی به آزمون سخت ندارند اما برخی دروس در دوره پایین هم به ارزیابی دقیق نیاز دارند.
وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به ارزشیابی شایستگی محور که تکلیف سند تحول است، تلاش ما برای برطرف کردن چالشها و ایرادات ارزشیابی کیفی ـ توصیفی است.
ارسال دیدگاه