پاک آیین در گفت‌و‌گو با پانا:

انتخاب «ترامپ» یا «بایدن» برای ایران تفاوتی ندارد

هرکس که رئیس‌جمهور شود، مجری سیاست‌های کلان این کشور خواهد بود/ دولت باید برای لغو تحریم‌ها تلاش کند

تهران (پانا) - یک کارشناس سیاست خارجی گفت دولت باید برای لغو تحریم‌ها تلاش کند اما همه باید متوجه باشند که مشکل اصلی آمریکاست و با توجه به این نکته باید سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی تنظیم شود.

کد مطلب: ۱۴۸۸۷۵۶
لینک کوتاه کپی شد
انتخاب «ترامپ» یا «بایدن» برای ایران تفاوتی ندارد

محسن پاک‌آیین در گفت‌و‌گو با پانا درخصوص اظهار کرد: «اگرچه پیش‌بینی می‌شود که در انتخابات آمریکا شانس دونالد ترامپ بیشتر از جو بایدن است، اما برای جمهوری اسلامی ایران تفاوتی ندارد که کدام یک از این اشخاص به کاخ سفید بروند؛ چرا که سیاست خارجی آمریکا در جای دیگری تعیین می‌‌شود و هرکس که رئیس‌جمهور شود، مجری سیاست‌های کلان این کشور خواهد بود.»

وی افزود: «دونالد ترامپ از برجام خارج شد و عدم پایبندی خود به توافق هسته‌ای را نشان داد، همین وضعیت را جو بایدن نیز داشت؛ بایدن نیز به برجام بازنگشت و تحریم‌های ببشتری را علیه ایران اعمال کرد. بنابراین لازم است انتخابات و تحولات آمریکا رصد شود و ما فرصت‌ها و تهدیدها را بشناسیم اما در عین حال نباید تصور کنیم که وجود یکی از این دو نفر برای ما تفاوت دارد. هر دو یک سیاست را دنبال می‌کنند و به دنبال این هستند که از پیشرفت جمهوری اسلامی ایران جلوگیری کنند و از مخالفان ایران حمایت کنند، این سیاست‌های همیشگی آمریکاست.»

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان درخصوص مواضع آمریکا در برابر رژیم صهیونیستی نیز بیان کرد: «ترامپ و بایدن در حمایت از رژیم صهیونیستی هم نظر هستند و به دنبال این نیستتد که این غده سرطانی را از منطقه جراحی کنند.»

پاک آیین گفت: «جمهوری اسلامی ایران باید به دنبال این باشد که در مناطق مختلف دنیا ارتباطات خود را تقویت کند. چنانچه اروپاییان نیز علاقمند بودند که خصومت‌ها را کنار بگذارند، می‌توانند از دوستی مردم ایران بهره‌مند شوند اما در رابطه با آمریکا فعلا تا زمانی که خصومت‌ علیه ایران داشته باشد، از دوستی با مردم ایران محروم است.»

وی درباره اولویت‌هایی که دولت چهاردهم باید مدنظر قرار دهد، خاطرنشان کرد: «نباید فراموش کرد که این آمریکا بود که از برجام خارج شد و میز مذاکره را ترک کرد. ادامه مذاکرات در دستور کار بود اما بحث این است که آمریکا با عدم پایبندی به برجام از این توافق خارج شد و باید به مذاکرات بازگردد. لذا به نظر می‌رسد که نباید امیدوار بود دولت چهاردهم در این مسیر تحول ایجاد کند. دولت باید تمام تلاش خود برای لغو تحریم انجام دهد اما همه باید متوجه باشند که مشکل اصلی آمریکاست و با توجه به این نکته باید سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی تنظیم شود.»

خبرنگار : پارمیدا یاوری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار