بطحایی: آموزش‌وپرورش امکان استخدام خارج از ضوابط قانونی ندارد

تهران (پانا) - حسین الهامی نژاد: وزیر آموزش و پرورش که طی روزهای گذشته به استان خوزستان سفر کرده بود، در گفت‌و‌گو با پانا به تشریح اهداف، دستاوردها و حواشی این سفر، پرداخت. از جمله حواشی این سفر اعتراض جمعی از آموزگاران حق‌التدریسی آموزش‌وپرورش به وضع استخدامی خودشان بود که سید محمد بطحایی به آن‌ها توضیحاتی ارائه کرد.

کد مطلب: ۶۹۳۹۶۵
لینک کوتاه کپی شد

وزیر آموزش‌و‌پرورش، جمعه و شنبه گذشته به همراهی شماری از معاونان خود به استان خوزستان سفر کرده بود تا برخی از طرح‌های عمرانی، آموزشی، رفاهی و ورزشی در این استان را افتتاح کرده و از نزدیک وضعیت آموزش و پرورش را در آنجا رصد کند. در حاشیه این سفر، گروهی از آموزگان حق‌التدرسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی به وضعیت استخدامی خود معترض بودند و بطحایی در پاسخ، از آن‌ها خواست تا به مقررات محدود کننده موجود که برای وزارتخانه او الزام‌آور هستند، توجه کنند.

دلایل و اهداف سفر به استان خوزستان چه بود؟

اولین دلیل سفرم به خوزستان حضور در شورای آموزش و پرورش استان بود، بنا به اهمیت استان از نظر مشکلات پیچیده‌ای که در حوزه‌های مختلف آن وجود دارد، شورای آموزش و پرورش استان می‌تواند ظرفیت بسیار خوبی برای حل این مشکلات داشته باشد .

بنابراین لازم بود بنده و تعدادی از معاونان در این شورا شرکت کنیم تا با همفکری استاندار و اعضای شورا بتوانیم راهکارهایی برای حل مشکلات آموزشی بیابیم.

برای برنامه‌ریزی در این باره، رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور نیز پیشنهاد کرد در سفر به اهواز چند پروژه عمرانی آموزشی در اندیمشک و دزفول نیز که آماده بهره‌برداری شده‌اند افتتاح شوند و جلسه شورای آموزش و پرورش مناطق مرزی در منطقه آزاد اروند نیز برگزار شود.

دستاورد شما و همکارانتان از این سفر دو روزه چه بود؟ آیا به اهداف پیش‌بینی شده از این سفر دست یافتید؟

با وجود اینکه سفر دو روزه از شمال به جنوب استان خوزستان و برگزاری جلسات متعدد، بسیار سنگین است، گمان می‌کنم این سفر بسیار پرخیر و برکت بود. ما در دزفول و اندیمشک ضمن افتتاح چند پروژه، با خیران مدرسه‌ساز این دو شهر جلسات مفیدی داشتیم .

همچنین جلسه خوبی با همکاران خود اعم از شاغلان و بازنشستگان داشتیم و آن‌ها نکات و حرف‌های خوبی برای گفتن داشتند. در اهواز نیز برگزاری شورای آموزش و پرورش استان بسیار ثمربخش بود و در آن اعضای شورا و معاونان بنده مطالب خود را بیان کردند. نمایندگان مجلس نیز مشکلات آموزشی حوزه‌های مربوط خود را در میان گذاشتند و در پایان به جمع‌بندی خوبی رسیدیم .

یکی از درخواست‌هایی که در این شورا مطرح شد، تاسیس یک زائرسرا در مشهد بود تا فرهنگیان استان خوزستان نیز بتوانند مانند دیگر شهرها به مشهد سفر کنند. این طرح با مشارکت استان و از محل منابع غیردولتی و با کمک خیران آماده ساخت خواهد شد. ساخت یک پروژه رفاهی نیز در اهواز برنامه‌ریزی شده است که آن هم نیاز به مشارکت خیران و منابع غیردولتی خواهد داشت و به لطف خدا در 22 بهمن افتتاح خواهد شد. افزون بر این، چند پروژه ورزشی در این شهر وجود دارد که قرار است با مشارکت استانداری این طرح ها در سال آینده به بهره‌برداری برسد .

طرح‌هایی نیز مطرح شده است مانند تاسیس هفت هنرستان در مناطق محروم استان که سازمان نوسازی مدارس کشور بررسی خواهد کرد تا ا‌ن‌شالله در اولین فرصت در اولویت ساخت قرار گیرد .

نقاط ضعف و قوت استان خوزستان در بعد آموزشی چه بود؟

من پیش از این نیز بارها به این استان سفر کرده بودم اما در این سفر نکته‌ای که برای من نمود بسیاری داشت، همدلی و همگرایی مسئولان استان از نمایندگان مجلس گرفته تا استاندار و همکاران ما در آموزش و پرورش استان بود. این همگرایی و همدلی نقطه بسیار مثبتی است که در این استان وجود دارد و می‌تواند منشا خیر و برکت باشد. البته در کنار این همدلی، وجود منابع طبیعی در استان،‌ بیکاری زیاد و نرخ اشتغال پایین باعث تقاضاهای زیادی شده است که امیدوارم با رونق اقتصادی در این استان به برخی از این نیازها پاسخ داده شود .

در این سفر گهگاه شاهد اعتراضات معلمان حق التدریسی و نهضت سوادآموزی بودیم. به نظر شما ریشه این مشکلات و خواسته‌ها از کجاست؟

متاسفانه این اعتراضات در همه جای کشور وجود دارد اما فرق استان خوزستان با دیگر نقاط کشور این است که متاسفانه تعداد این افراد بسیار بیشتر از دیگر مناطق کشور است در نتیجه این اعتراضات نمود بیشتری پیدا می‌کند .

بخشی از این درخواست‌ها ناشی از این است که برخی از این افراد از قانون و ضابطه‌هایی که قوانین برای آموزش و پرورش وضع کرده است، اطلاع ندارند. در این خصوص ضابطه‌هایی وجود دارد که نمی گذارد ما خارج از آن در آموزش‌وپرورش استخدام داشته باشیم .

به طور مثال در قانون جذب حق‌التدریسی‌ها آمده است افرادی که تا قبل از سال 91 حق التدریسی بوده‌اند، اجازه استخدام دارند. عده‌ای در این سفر معترض بودند که ما از سال 93 حق‌التدریسی هستیم و چرا ما را به کار نمی‌گیرید. بنابراین بخشی از این اعتراضات مربوط به این است که معلمان حق‌التدریسی عزیز ما نمی دانند قانون و ضوابط آن دست وزارت آموزش‌و‌پرورش را برای استخدام خارج از چارچوب تعیین‌شده بسته است .

در همین قانون آمده است که آموزش‌وپرورش در صورت نیاز اجازه استخدام دارد. بنابراین در نقاطی که به هیچ وجه نیاز به معلمان حق‌التدریسی نداشتیم نمی‌توانیم حتی افراد واجدالشرایط را استخدام کنیم. البته همانطور که قول دادم بررسی لازم را انجام خواهیم داد تا از حضور افراد واجدالشرایط در جایی که به آن‌ها نیاز داریم، استفاده کنیم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار