در آستانه سال تحصیلی جدید در گفت و گو با پانا مطرح شد:
راهکارهای استقبال از شروع سال تحصیلی مجازی برای خانوادهها
تهران(پانا)- در حالیکه نه اولیا و نه دانشآموزان پیشبینی این حجم از تعطیلات و دورماندن از کلاس حضوری در مدرسه را نداشتند، سال تحصیلی جدید، همچنان به شیوه مجازی نزدیک میشود و بالطبع والدین آگاه میدانند برای داشتن فرزندانی موفق، ناگزیر از تقویت اشتیاق برای استقبال از سال تحصیلی جدید در دانشآموز خود هستند.
خانواده شاد، مدرسه شاد، شعاری است که نقش و اهمیت خانواده را در همراهی و حمایت دانشآموزان برای ورود به سال تحصیلی بیان میکند؛ در خصوص نقش حمایتی خانواده برای استقبال از سال تحصیلی جدید توسط والدین آگاه با دکتر مریم پناهیفر، مشاور کودک و نوجوان به گفتگو نشستیم و او ایدههای کاربردی برای استقبال از ماهمهر در فضای منزل را به پانا این چنین بیان کرد:«همیشه استقبال از مدرسه، با ایجاد محدودیت به زودخوابیدن و زود بیدار شدن برای فرزندان نیست؛ راههای عملی بسیاری برای ایجاد لبخند و حس خوب رضایت بچهها از حاضر شدن در کلاسهای مجازی و شروع روزهای مدرسه بصورت غیرحضوری وجود دارد. یکی از لازمههای ایجاد انگیزه در دانشآموزان، گفتگوی مثبت درباره خوبیهای شروع سال تحصیلی و مزیتهای آموزش مجازی است و فرزند محصل را بیشتر مشتاق، آماده و علاقمند برای استقبال از ماهمهر خواهد کرد.»
او افزود:« میتوان با خریدن وسایل جدید و حس کردن بوی تازگی دفتر و کتاب و برگزاری جشن شروع سال جدید تحصیلی در خانه و شاید با تزئین گوشهای از کلاس درس که در اتاقی از خانه برپا شده، همان جایی که فرزند قرار است بنشیند و بیاموزد، لذت شروع مدرسه را چند برابر کرد.»
این مشاور کودک و نوجوان والدین آگاه را مسبب ترییت فرزندانی موفق دانست و تصریح کرد:« والدین آگاه، خوب میدانند که سختیهای حضور در کلاس آنلاین و مدرسه مجازی برای دانشآموزان دغدغهها و چالشهای ویژه خود را دارد، پس با همراهی، همدلی و ایجاد امکانات ارتباطات مجازی برای فرزندان جهت دسترسی به کلاس آنلاین مانند میکروفن و دوربین برای ایجاد ارتباط صدا و تصویر، محیط مجازی را برای دانشآموز قابل تحملتر میکنند؛ همچنین ضروری است برای حضور در این کلاس، یک فضای دلچسب و همیشگی در نظر گرفته شود و به فرزند اجازه داده شود تا خودش تصمیم بگیرد که با چه نوع میزکار یا در کدام اتاق تمرکز و راحتی بیشتری برای درس خواندن دارد.»
پناهیفر همچنین مشکل و ضعف بزرگ آموزش مجازی را فقدان ارتباط حضوری و وقتگذرانی فرزندان با دوستان و همسالان در کنار هم دانست و گفت:«عدم ارتباط حضوری نوجوانان با همسالان خود در این دوران از ضعفهای اساسی آموزش مجازی است که لازم است با تدبیر اولیا در شناسایی و ایجاد فرصتهای جمعی، این ضعف کمرنگتر شود. میتوان با استقبال از وقتگذرانی فرزندان با دوستان و همسالان در خانه یا محیط باز یا استقبال از شرکت در دورهها و کلاسهای آموزشی که با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار میشود و همچنین ایجاد فضاهایی برای گفتگوی تصویری و صوتی فرزندان با دوستان همسال، تواناییهای زندگی جمعی در دنیای مجازی را در کودکان و نوجوانان تقویت کرد و در عین حال کمک کرد تا از جامعه دور نماند.
خبرنگار: سمیه نیکفکر
ارسال دیدگاه