رئیس سازمان نهضت سواد آموزی: ایران با داشتن ۸۶ درصد با سوادی، ۳.۸درصد بالاتر از میانگین جهانی قرار دارد
رشد با سوادی در کشور نسبت به میانگین جهانی و برخی از کشور های پیشرو در زمینه توسعه، از وضعیت بهتری برخوردار است
تهران (پانا) - رئیس سازمان نهضت سواد آموزی به نرخ با سوادی جمعیت گروه سنی ۱۵ ساله و بالاتر در سال ۲۰۱۶ در جهان اشاره کرد که این رقم ۸۲.۲ اعلام شده و ایران با داشتن ۸۶ درصد با سوادی در این گروه سنی، ۳.۸درصد بالاتر از میانگین جهانی قرار دارد.
به گزارش مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی وزارت آموزش و پرورش، جلسه مشترک سازمان نهضت سوادآموزی با مرکز آمار ایران با حضور علی باقرزاده، معاون وزیر رئیس این سازمان، حجتالاسلام محسن قرائتی، نماینده ولی فقیه در سازمان نهضت سوادآموزی و رئیس مرکز آمار ایران برگزار شد. این جلسه برای انجام رایزنی توسعه و تکمیل اطلاعات پایگاه ثبتی سطح سواد کشور و تعیین وضعیت سواد گروههای خاص و اظهار نشده در این پایگاه تشکیل یافته بود.
باقرزاده در ایتدای جلسه ضمن ابراز مراتب خرسندی از همکاریهای بین سازمان نهضت سواد آموزی و مرکز آمار ایران گفت: «مرکز آمار ایران در سالهای اخیر همکاری و تعامل بسیار نزدیکی با سازمان نهضت سواد آموزی داشته و دارد.»
او افزود: «رشد با سوادی در کشور نسبت به میانگین جهانی و برخی از کشور های پیشرو در زمینه توسعه از وضعیت بهتری برخوردار است با توجه به اطلاعات و آمار درج شده در موسسه آمار یونسکو، نرخ با سوادی جمعیت گروه سنی ۱۵ ساله و بالاتر در سال ۲۰۱۶ در جهان ۸۲.۲ اعلام شده که ایران با داشتن ۸۶ درصد با سوادی در این گروه سنی، ۳.۸درصد بالاتر از میانگین جهانی قرار دارد.»
باقرزاده ادامه داد: «کشور جمهوری اسلامی ایران در نرخ با سوادی ۱۵ ساله و بالاتر و ۲۴-۱۵ ساله در مقایسه با کشور ترکیه، چین و برزیل بهعنوان کشورهای پیشرو در امر سواد آموزی از پیشرفت بهتری برخوردار است. به نحوی که کشور ترکیه در خلال سالهای ۱۹۷۶ تا ۲۰۱۴ در گروه سنی ۱۵ ساله و بالاتر ۳۳.۹ درصد رشد کرده در حالیکه این نرخ در باره ایران ۴۸.۲۹ درصد است. این برتری در گروه سنی مذکور در مقایسه با کشور های چین و برزیل نیز صادق است. همچنین در گروه سنی ۲۴-۱۵ سال ایران با رشد ۴۰.۵۵ درصدی در صدر جدول رتبهبندی رشد سواد در کشورهای چین با ۶.۳۵ درصد و ترکیه با ۱۹.۴۴ درصد و برزیل با ۷.۸۱ درصد رشد، قرار دارد.»
معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی محور بعدی سخنان خود را به رویکردهای جدید سواد آموزی کشور اختصاص داد و تاکید کرد: «در سالهای اخیر تغییرات رویکردی مهم در سازمان اتفاق افتاده که از جمله آنها اصلاح رویکرد سنتی سواد از خواندن و نوشتن صرف به سمت مفهوم سواد همراه مهارتآموزی و مهارتهای شهروندی، حرکت از سواد آموزی دولتی به غیر دولتی و برون سپاری است.»
پارسا، رئیس مرکز آمار ایران نیز ضمن ابراز مراتب خرسندی ازر تشکیل این جلسه گفت: «اکنون مرکز آمار ایران در مرحله گذار است. برنامهریزیهای لازم در خصوص حرکت از سمت خود اظهاری در سرشماریها به سمت اطلاعات ثبتی در این مرکز آغاز شده و در حال انجام است.»
او گفت: «برای بهبود وضعیت موجود و فراهم شدن زمینه سیاستگذاری صحیح، برنامهریزی و اجرای طرحهای توسعهای ضروری است حاکمیت بتواند پاسخ سه سوال مهم که، کجا، چکار را از اطلاعات موجود دریافت کند و این نمیشود مگر با اصلاح فرآیند و نحوه گرد آوری اطلاعات و آمار و حرکت به سوی اطلاعات ثبت شده در بخشهای مختلف دارند اطلاعات ثبتی در کشور.»
پارسا افزود: «مرکز آمار کشور آمادگی خود را برای گسترش همکاریها با سازمان نهضت سواد آموزی در چارچوب اصول و مقررات موجود آعلام میدارد.»
ارسال دیدگاه