مجاوری: محورهای استیضاح بطحایی از وزرای سابق آموزشوپرورش هم سوال شده است، نمایندگان ریشه مشکلات را بیابند
تهران (پانا) - مشاور وزیر آموزش و پرورش به وجود مشکلات مزمن در این وزارتخانه اشاره کرد و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست ریشه این مشکلات را یافته و برای حل آن با مهمترین دستگاه تربیت نیروی انسانی همکاری کنند.
به گزارش ایرنا، سیدمحمد بطحایی ۲۹ مرداد ۹۶ و با رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به ساختمان شهیدرجایی خیابان سپهبد قرنی راه یافت، او کار خود را با معلمی و دبیری در این وزارتخانه شروع کرد و سوابق مختلفی از معاونت دبیر کلی شورای عالی آموزش و پرورش و معاونت برنامهریزی و نظارت در دفتر ستادی و کارنامهای مطلوب از خدمات مختلف در این وزارتخانه دارد.
با وجود سوابق طولانی بطحایی در آموزش و پرورش و گذشت تنها یک سال از وزارت او، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نهم مرداد امسال با ۲۰ امضا سوالاتی را از او مطرح کرده و به هیات رئیسه اعلام کردند، هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز سوالات را به کمیسیون مربوطه یعنی کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع داد ولی سخنگوی این کمیسیون هفته جاری از قانع نشدن اعضا از پاسخهای بطحایی خبر داد.
براساس ماده ۲۲۳ آییننامه داخلی مجلس به دلیل قانع نشدن اعضای کمیسیون، سوالات با ۲۰ امضا تقدیم هیات رییسه و اعلام وصول شده است. به گفته عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی وزیر آموزش و پرورش موظف است در مدت ۱۰ روز در مجلس حضور یابد و به نمایندگان پاسخ دهد.
۱۶ سوال از بطحایی شامل علل کاهش اعتبارات آموزش و پرورش، کاهش اعتبارات نوسازی و بازسازی مدارس، تضعیف دانشگاه فرهنگیان با گرفتن نیروهای خدماتی، جعل مطالب در کتب درسی، ورود زودهنگام دانشگاه فرهنگیان به تبلیغات انتخاباتی، پایبندنبودن به برنامههای ارائه شده در روز رأی اعتماد، بیتوجهی به زبان محلی و سوء مدیریت در برخی مدارس است.
منصور مجاوری در این باره گفت: «سوال از وزرا اصل است و باید باشد، زیرا در غیر اینصورت موجب سهلانگاری در دستگاهها و بیتحرکی میشود.»
مشاور وزیر آموزش و پرورش درباره سوالات نمایندگان و قانع نشدن اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: «بسیاری از این سوالات به مشکلات ریشهدار و مزمنی در وزارت آموزش و پرورش برمیگردد که مسئولان وزارتخانه مسبب آن نبودهاند و سایر سازمانها در تعمیق و پدیدآوردن آن نقش داشتهاند.»
مدیرکل پیشین برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرروش ادامه داد: «وزارت آموزش و پرورش در ۵ سال گذشته به شدت گرفتار تامین منابع مالی و انسانی مورد نیاز، تولید محتوا، تامین تجهیزات هنرستانها، توجه به مدارس دورافتاده بوده است اما آیا سازمان های متولی به افزایش نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش توجه داشتهاند، در حالیکه ما سالانه ۶۰ هزار بازنشسته داریم و تنها مجوز استخدام ۲۵ هزار معلم به آموزش و پرورش داده شده است که به معنای کمبود دست کم ۳۵ هزار نفری نیروهای ماست و برای تامین این نیروها به همکاری سازمان امور استخدامی کشوری نیاز داریم.»
او به دوره کوتاهمدت خدمت وزرای آموزش و پرورش از سال ۹۵ به بعد اشاره کرد و افزود: «موضوع پرداخت مطالبات فرهنگیان همواره یکی از سوالات نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وزیران آموزش و پرورش است اما این امر به همکاری تنگاتنگ سازمانهای دیگر از جمله سازمان برنامه و بودجه بستگی دارد.»
مجاوری بر اجرای طرح رتبهبندی معلمان براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: «اجرای این طرح به بودجه نیاز دارد که باید در دولت تخصیص و مجلس تصویب شود، اما این امر صورت نمیگیرد و وزارت آموزش و پرورش مقصر شناخته میشود.»
مشاور وزیر آموزش و پرورش به نظام حقوق معلمان در کشور اشاره کرد و گفت: «چرا یک معلم با مدرک تحصیلی فوق لیسانس به اندازه کارمند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا دیگر دستگاهها با همان مدرک تحصیلی حقوق نمیگیرد، این قانون مصوب سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی کشور است.»
او ادامه داد: «از نمایندگان مجلس شورای اسلامی میخواهم ریشهیابی کنند چند درصد از عواملی که با سوالات آنها مرتبط است در زمان وزارت فعلی آموزش و پرورش روی داده است.»
مجاوری به بند ۳ ماده ۶۳ برنامه ششم توسعه کشور اشاره کرد و گفت: «براساس این بند ارتقای جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی و انسانی است و عهدهدار اجرای سیاستهای مصوب و هدایت و نظارت بر آن به عنوان امر حاکمیتی با توسعه همکاری دستگاههای اجرایی باشد، اما آیا منابع کافی را برای این کار در اختیار داشتهایم؟.»
سوالات استیضاح بطحایی تکراری است و از وزرای سابق آموزشوپرورش هم پرسیده شده است
او به سند تحول بنیادین و تصویب آن در ۶ سال قبل اشاره کرد و افزود: «این سند که نزدیک به ۲۰ سال روی آن در آموزش و پرورش کار کارشناسی شده در بند اول ماده ۶۳ برنامه ششم توسعه کشور به عنوان مبنای همه فعالیتهای آموزش و پرورش درنظر گرفته شده است و براساس این بند، سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی باید بالا باشد اما چرا بودجه این وزارتخانه به اندازه دیگر دستکاهها مانند وزارت علوم یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزایش نمییابد.»
مجاوری گفت: «در حالیکه برای وزارت آموزش و پرورش درخواست بودجه ۴۵ هزار میلیارد تومانی میشود این بودجه به تصویب نمیرسد و تنها ۲۹ هزار میلیارد تومان در سال مصوب میشود که به معنای مشکلات بیشتر است، سوال اینجاست آیا این مشکلات به دلیل عملکرد وزیر آموزش و پرورش پیش آمده است یا مشکلاتی مزمن و به دلیل همکاری نکردن سازمانهای مرتبط است؟.»
او افزود: «بعضی از سوالات که این دوره مطرح شده در دورههای قبل نیز از وزرای پیشین آموزش و پرورش مطرح شده بود در حالیکه این مشکلات مزمن است و مسئولان وزارت اموزش و پرورش را برای مواردی استیضیاح میکنند که او مسبب آن نیست.»
بسیاری از مفاد برنامه اعلامی بطحایی اجرایی شده است
مشاور وزیر آموزش و پرورش درباره میزبان عملیاتیکردن برنامههای بطحایی در روز رای اعتماد از مجلس گفت: «بحث آموزشهای مهارتی و استفاده از بانوان و جوانگرایی که در برنامههای وزیر بوده است، اجرا شده و برای نمونه مدیران ستادی یا مدیران کل استانها حداکثر ۱۵ سال سابقه دارند. همچنین امروز در وزارتخانه معاون وزیر از میان بانوان و مدیران کل نیز منصوب شدهاند.»
مجاوری به دیگر موارد این برنامهها نیز اشاره کرد و گفت: «بحث مهارتافزایی دانشآموزان، رتبهبندی معلمان و تدوین زیرنظامهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با جدیت دنبال شده است. امیدواریم در آستانه سال تحصیلی جدید، وزارت آموزش و پرورش به عنوان مهمترین دستگاه متولی تربیت نیروی انسانی در کشور با بلاتکلیفی روبهرو نشود و نمایندگان بیشتر به منشا مشکلات مزمن و ریشهای این وزارتخانه توجه کنند.»
ارسال دیدگاه