معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تاکید کرد:
«سنجش» بهمنظور شناسایی دقیق نیازهای آموزشی و توانبخشی دانشآموزان انجام میشود
تهران (پانا) - معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به تشریح برنامههای این سازمان در زمینه سنجش و ارزیابی دانشآموزان با نیازهای ویژه پرداخت و بر اهمیت تخصصیشدن فرآیند سنجش و همکاری والدین و مربیان تأکید کرد.
محمد مصطفوی، معاون پیشگیری، تشخیص و توانبخشی و برنامهریزی و توسعه منابع سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، در مراسم افتتاحیه برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیشدبستان سال ۱۴۰۴-۱۴۰۳ به تشریح برنامههای سازمان در زمینه سنجش و ارزیابی دانشآموزان با نیازهای ویژه پرداخت.
وی به اهمیت تخصصیشدن فرآیند سنجش اشاره کرد و افزود: بچههایی که دارای معلولیت یا بیماریهای خاص هستند، بهصورت جداگانه ارزیابی خواهند شد و نوبتگیری برای این سنجشها انجام میشود.
مصطفوی گفت: این سنجشها بهمنظور شناسایی دقیق نیازهای آموزشی و توانبخشی دانشآموزان طراحی شدهاند و هدف اصلی آنها، فراهم کردن شرایط مناسب برای یادگیری و رشد این کودکان است.
وی افزود: پس از نوبتگیری، ارزیابیها با شرایط ویژه و تحت مراقبت خاص انجام خواهد شد. این فرآیند بهگونهای طراحی شده است که به دانشآموزان کمک کند تا در محیطی امن و حمایتی، تواناییهای خود را شناسایی و تقویت کنند.
معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور همچنین به اهمیت تربیت و آموزش مربیان مهد کودک و مدیران در این زمینه اشاره کرد و گفت: هماهنگیهای لازم برای اجرای این برنامهها انجام شده است. این آموزشها به مربیان کمک میکند تا با نیازهای خاص دانشآموزان آشنا شوند و بتوانند به بهترین شکل ممکن از آنها حمایت کنند.
مصطفوی در ادامه به نقش والدین در این فرآیند اشاره کرد و گفت: والدین باید در کنار فرزندان خود باشند و در نوبتگیری و حضور بهموقع در مراکز سنجش همکاری کنند. والدین میتوانند با مشارکت فعال خود در این فرآیند، به رشد و پیشرفت فرزندانشان کمک و نقش مهمی در موفقیت آنها ایفا کنند
وی گفت: هدف از این سنجشها، کمک به رشد و هدایت بهتر دانشآموزان است و این فرآیند به هیچ عنوان نباید بهعنوان برچسب یا انگ بر روی این کودکان تلقی شود. این سنجشها بهعنوان ابزاری برای شناسایی و تقویت استعدادها و تواناییهای ویژه کودکان طراحی شدهاند و باید بهگونهای اجرا شوند که به رشد و پیشرفت آنها کمک کنند.
معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: پروژههای ارزیابی تخصصی در حال اجراست و سازمان در تلاش است تا تمامی مراحل این سنجشها را به بهترین نحو ممکن به پایان برساند. با همکاری تمامی نهادها و خانوادهها، بتوانند به بهبود کیفیت آموزش و پرورش دانشآموزان با نیازهای ویژه کمک کنند و شرایطی فراهم آورند که این کودکان بتوانند به بهترین شکل ممکن از امکانات آموزشی بهرهمند شوند.
ارسال دیدگاه