تمدید مهلت ارسال آثار به جایزه ملی داستان و بازآفرینی

تهران (پانا) - فراخوان ارسال آثار به جایزه ملی داستان و بازآفرینی تمدید شد.

کد مطلب: ۱۴۹۹۵۱۲
لینک کوتاه کپی شد
تمدید مهلت ارسال آثار به جایزه ملی داستان و بازآفرینی

الهام زارع‌زاده گفت: ما در مسیر زیست روزمره خود قطعاً به «داستان» نیازمندیم. داستان در زندگی جوامع مختلف ریشه‌ای بسیار کهن دارد، حتی در روزگاری که بشریت زبان و خط نداشت زندگی او از داستان برخوردار بود. بعدها ‌به‌ مرور داستان‌های خود را در قالب کلمات و جمله‌ها جای داد و به دوران‌های جدیدتری وارد شد.

وی افزود: بازآفرینی به‌معنای روایت خلاق از هر متن اولیه است. در جایزه ملی داستان و بازآفرینی، امیدواریم که اهل قلم به دنیای متون گوناگون جدید یا قدیم رجوع کنند و بر مبنای آن یا هر اثر هنری دیگری به آفرینش داستان‌ دست بزنند.

دبیر اجرایی جایزه ملی داستان و بازآفرینی گفت: مخاطبان این جایزه ملی که اهل قلم و داستان‌نویسان حرفه‌ای تا نویسندگان نو پا را شامل می‌شود، می‌توانند در بخش‌های مختلف رمان، داستان کوتاه،‌ داستان کوتاه کوتاه،‌ طرح رمان و جستارنویسی داستانی آثار خود را از طریق وبسایت www.dastanvabazafarin.ir باتمدید مجدد این فراخوان تا ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۲ ارسال کنند.

این دانش‌آموخته ادبیات داستانی یادآور شد: هرکدام از این بخش‌ها مخاطبان خاص خود را دارد. هریک از این داستان‌ها در قالب رمان یا داستان کوتاه ممکن است عرصه‌ای برای خلق فیلم و سریال و مینی‌سریال یا نمایش‌نامه شوند.

وی گفت: داستان کوتاه کوتاه موضوع مهمی در ادبیات داستانی است که شاید در انواع شبکه‌های اجتماعی به‌نوعی بازتابش را بتوان دید. اکنون بسیاری از افراد بدون اینکه خودشان بدانند در فضای مجازی در حال خلق داستانک هستند که از شش کلمه تا یک پاراگراف را شامل می‌شود. نمونه‌های آن روایت‌هایی است که افراد در توییتر خلق می‌کنند. طرح رمان و جستارنویسی داستانی نیز شاید میان مبتدیان طرفدار بیشتری داشته باشد. طرح رمان برای کسانی خوب است که به یک منتور نیاز دارند تا رمان‌شان را به سرانجام برسانند. جستارنویسان داستانی غالباً از تجربۀ شخصی خود استفاده می‌کنند.

دبیر اجرایی اولین دورۀ جایزۀ ملی داستان و بازآفرینی افزود: در اولین دورۀ این جایزۀ ملی تفاوتی نمی‌کند که نویسندگان آثارشان را پیش‌تر به چاپ رسانده باشند یا خیر. آن‌چه اهمیت دارد، بازآفرینی است. درواقع، هر اثری که خالقش برای تولید آن از یک متن اولیه، چه مکتوب یا غیرمکتوب در عرصۀ تمدن و هنر، الهام بگیرد و ضرورتاً خلاقانه باشد، یعنی آفرینشگرش به خلاقیت دست بزند، از نگاه ما بازآفرینی محقق شده است. این متن اولیه می‌تواند اسطوره، افسانه، داستان، قطعه‌ای موسیقی، لالایی مادربزرگ‌ها، اثری معماری، فیلم سینمایی، مستندی از دفاع مقدس و... باشد.

زارع‌زاده گفت: در بخش رمان به سه نفر اول به‌ترتیب جایزه ۱۰۰، ۵۰ و ۳۰ میلیون تومانی هدیه می‌دهیم. در بخش داستان کوتاه ۵ جایزۀ ۱۰ میلیون تومانی در نظر گرفته‌ایم. ۲ جایزۀ ۵ میلیون تومانی هم به بخش داستان کوتاه کوتاه اختصاص داده‌ایم. در طرح رمان با حمایت از تولید اثر نیز به ۱۰ نفر جوایز ۳۰ میلیون تومانی خواهیم داد. ۲ جایزۀ ۱۰ میلیون تومانی هم برای بخش جستارنویسی داستانی تعریف کرده‌ایم.

وی به بخش ترویجی این جایزه ملی‌ اشاره کرد و افزود: ما همسو با همین هدف دو دسته نشست‌ علمی و داستانی‌ برگزار می‌کنیم. نشست‌های علمی در ۸ جلسه و در عمارت سعدی حوزه هنری اصفهان به‌طور حضوری برگزار خواهد شد. این نشست‌ها به‌طور آنلاین و از آپارات نیز قابل رؤیت است. در نشست‌های علمی تمام ابعاد و تعاریف جایزه ملی داستان و بازآفرینی برای هم‌وطنان تبیین می‌شوند. نشست‌های داستانی نیز در چند شهر ایران تا قبل از اختتامیه برپا خواهند شد که جزئیات آن از طریق شبکه‌های اجتماعی جایزه اطلاع‌رسانی می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار