پاک‌آیین در گفت‌وگو با پانا:

ایران در جهت رفع تحریم‌ها تلاش خواهد کرد؛ مذاکرات احیای برجام ترک نخواهد شد

دولت چهاردهم سیاست نگاه به شرق را در دو مفهوم جغرافیایی و سیاسی دنبال خواهد کرد

تهران(پانا) - کارشناس سیاست خارجی گفت در ارتباط با برجام کماکان مذاکره را ترک نخواهیم کرد. تلاش خواهیم کرد تحریم‌های یکجانبه را لغو کنیم و کشورهای اروپایی و آمریکا را وادار کنیم که تعهدات خودشان را انجام دهند.

کد مطلب: ۱۴۹۹۱۲۱
لینک کوتاه کپی شد
ایران در جهت رفع تحریم‌ها تلاش خواهد کرد؛ مذاکرات احیای  برجام ترک نخواهد شد

محسن پاک‌آئین، کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با پانا در خصوص راهبردهای دیپلماسی دولت چهاردهم، بیان کرد: «راهبردهای دیپلماسی دولت چهاردهم برگرفته از مصوبات شورای عالی امنیت ملی و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است. بر حمایت از محور همت و پشتیبانی از مردم فلسطین و مقابله و مخالفت با رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی در غزه، حمایت از محور مقاومت مبتنی در غرب آسیا است.»

وی افزود: «همچنین دولت چهاردهم سیاست نگاه به شرق را در دو مفهوم جغرافیایی و سیاسی دنبال خواهد کرد. مفهوم جغرافیایی به معنای کشورهایی که در حوزه شرق ایران قرار دارند، از دوستان ما هستند؛ روابط را با این کشورها پیش خواهیم برد.»

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان ادامه داد: «همچنین شرق به معنای کشورهایی که اگرچه حوزه شرق ایران نیستند اما با غرب مخالف هستند و به‌دنبال ایجاد چندجانبه‌گرایی هستند. این کشورها در آمریکای لاتین، اروپای شرقی، آفریقا و آسیا هستند که تنوع زیادی دارند. دولت می‌تواند با این کشورها ارتباط نزدیک داشته باشد.»

آقای رئیس‌جمهور اوایل آبان ماه در اجلاس بریکس شرکت خواهند کرد

وی اضافه کرد: «در حوزه چندجانبه نیز پیمان‌ها و ائتلاف‌‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مانند شانگهای و بریکس در اولویت هستند. به همین دلیل در اوایل آبان ماه آقای رئیس‌جمهور به اجلاس بریکس دعوت شده‌اند و شرکت خواهند کرد.»

پاک آیین در خصوص مذاکرات احیای برجام نیز گفت: «در ارتباط با برجام کماکان مذاکره را ترک نخواهیم کرد. تلاش خواهیم کرد تحریم‌های یکجانبه را لغو کنیم و کشورهای اروپایی و آمریکا را وادار کنیم که تعهدات خودشان را انجام دهند و به مصوبات برجام پایبند باشند. در عین حال در همین مسیر تعامل با کشورهای اروپایی بدون اعتماد به این کشورها صورت خواهد گرفت. چگونگی و ساز و کار در آینده مشخص خواهد شد.»

این تحلیلگر سیاست خارجی ضمن اشاره به حکم جدید علی باقری کنی برای عضویت در شورای راهبردی سیاست خارجی، اظهار کرد: «انتصاب آقای باقری به‌عنوان عضو شورای راهبردی روابط خارجی از سوی مقام معظم رهبری نشان دهنده آن است که رهبر انقلاب نیروهای ارزشمند را حفظ می‌کنند. آقای باقری در دوران معاونت سیاست خارجی در وزارت خارجه و سرپرستی وزارت خارجه نشان داد که به اصول و مبانی انقلابی پایبند هستند. در همین مسیر سعی می‌کند سیاست خارجی را پیش ببرد و در این حوزه امتحان خوبی را پس داد. باقری کنی به عنوان عضو شورای راهبردی نائل شده است که امیدواریم مسیر موفقیت‌های ایشان ادامه پیدا کند.»

خبرنگار : پارمیدا یاوری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار