دبیر ستاد اجراییسازی سند تحول بنیادین وزارت آموزشوپرورش به پانا خبر داد:
تهیه نگاشت نهادی سند تحول بنیادین/ ۱۸ دستگاه در اجرای سند نقش دارند
تهران (پانا) - دبیر ستاد اجراییسازی سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش از تهیه نگاشت نهادی و نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین خبر داد.
علی پارسانیا در گفتوگو با پانا از تهیه نگاشت نهادی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خبر داد و اظهار کرد: «نگاشت نهادی به این معنا است که تحول در مدرسه نیازمند عزم ملی و تقسیم کار ملی است؛ یعنی از آنجایی که مدرسه نهاد ملی است، مجموعه دستگاههای کشور باید برای تحول در آموزش و پرورش ایفای نقش کنند.»
وی افزود: «برای انجام این کار باید نقش هر دستگاهی که به جریان تحول در آموزش و پرورش نزدیک است، تعریف شود و براساس آن نقش، ایفای مسئولیت کند. برای این کار در دولت سیزدهم ستادی بهعنوان ستاد هماهنگی و پشتیبانی از اجرای سند تحول بنیادین آموزش پرورش تشکیل شد و ریاست آن برعهده معاون اول رئیسجمهور و دبیری آن نیز برعهده وزیر آموزش پرورش است.»
پارسانیا با بیان اینکه مسئولیت این ستاد، تقسیم کار ملی برای اجرای سند تحول است، گفت: «اولین جلسه ستاد حدود سه ماه پیش تشکیل شد و در این جلسه ۸ پروژه ملی تصویب شد که نقش هر کدام از مجموعه دستگاههای کشور در این ۸ پروژه ملی مشخص میشود. یکی از این پروژههای ملی بهعنوان پروژه ملی مهارتآموزی است که به صورت ویژه در جلسه اول بحث شد و پیشنهادهای وزارت آموزش و پرورش نیز ارائه شده و در نهایت مجموعهای از مصوبات ذیل پروژه ملی مهارتآموزی انتخاب شد که اکنون در صف بررسی در هیئت دولت است.»
مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «باید این پروژه در هیئت دولت تصویب و بعد از آن اجرایی شود که بهعنوان پروژه اول از هشت پروژه ملی برای تقسیم کار ملی است و همچنین بهعنوان نگاشت نهادی برای اجرای سند تحول شناخته میشود.»
وی به اقدامات انجام شده در راستای اجرای سند تحول در تقسیم کار واحدها اشاره کرد و گفت: «اتفاق خوبی رخ داد و ما اکنون نقشه راه اجرای سند تحول را در اختیار داریم و انشاالله بهزودی در مرجع ذیصلاح تصویب شده و بهصورت رسمی در سراسر کشور ارائه خواهیم کرد که تنها منبع و مرجع اجرای سند تحول است؛ وظایف همه واحدهای درون وزارتخانه در اجرای سند تحول نیز به عنوان پروژههای تحولی مشخص شده است.»
پارسانیا بیان کرد: «شاخص هر کدام از پروژهها و زمان آغاز آن پروژه و مدت زمانی که طول میکشد تا به سرانجام برسد، مشخص شده است. همچنین سازوکار برنامهریزی سالانه آن واحد و ارزیابی واحدها در اجرای پروژههای سند تحول هم تعبیه شده و بعد از آن، شاهد اجرای سلیقهای سند تحول نخواهیم بود.»
مشاور وزیر آموزش و پرورش در پایان از وجود نقش جدی ۱۸ دستگاه در اجرای سند تحول بنیادین خبر داد و خاطرنشان کرد: «انشاالله نهادهای ناظر مانند شورای عالی آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی و... نیز با وجود این نقشه راه بر اجرای سند تحول بنیادین نظارت خواهند کرد.»
ارسال دیدگاه