مدیر دبستان دخترانه ایلیایی۲ فردیس:

امتحانات مستمر، مسیری به‌سوی موفقیت امتحانات نهایی است

کرج (پانا)- مدیر دبستان ایلیایی ۲ ناحیه دو کرج گفت:امتحانات مستمر ابزاری مهم برای ارزیابی مداوم عملکرد دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی است که با هدف آمادگی برای امتحانات نهایی، شناسایی نقاط قوت و ضعف، کاهش اضطراب، افزایش مشارکت در یادگیری و ایجاد خودارزیابی در دانش‌آموزان می‌باشد.

کد مطلب: ۱۵۶۰۴۳۵
لینک کوتاه کپی شد
امتحانات مستمر، مسیری به‌سوی موفقیت امتحانات نهایی است

لیلا اسدالله زاده درگفت‌وگو با پانا عنوان کرد:« امتحان مستمر فرایندی است که در آن عملکرد دانش‌آموزان به‌طور مداوم و در طول فرایند یادگیری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این نوع ارزشیابی باعث می‌شود معلم به روند یادگیری دانش‌آموزان اشراف پیدا کند و درک بهتری از میزان پیشرفت آن‌ها به‌دست آورد.»

 وی افزود:«ارزشیابی مستمر اعتمادبه‌نفس دانش‌آموزان را تقویت می‌کند، چراکه با دریافت بازخوردهای مداوم از عملکرد خود، متوجه نقاط قوت و پیشرفت‌هایشان می‌شوند و انگیزه‌ی بیشتری برای ادامه‌ تلاش پیدا می‌کنند همچنین این ارزشیابی‌ها نه‌تنها معلمان را در بررسی اثربخشی شیوه‌های تدریس یاری می‌دهند، بلکه خانواده‌ها را نیز از وضعیت تحصیلی فرزندشان مطلع می‌سازند.»

وی بیان کرد:« ارزشیابی مستمر باعث می‌شود جنبه‌های مهم درس و اهداف آموزشی بهتر مورد توجه قرار بگیرد، چون صرفاً به نمره‌دادن محدود نمی‌شود. معلم می‌تواند با بررسی مداوم عملکرد دانش‌آموز، تشخیص دهد کدام اهداف آموزشی منتقل شده‌اند و چه بخش‌هایی نیاز به توجه بیشتر دارند. معلمان همچنین می‌توانند با استفاده از نتایج ارزشیابی مستمر، میزان تحقق اهداف آموزشی و کیفیت تدریس خود را بررسی و در صورت نیاز آن را اصلاح کنند.»

اسدالله زاده ادامه داد:« یکی از اهداف اصلی امتحانات مستمر، آماده‌سازی تدریجی دانش‌آموزان برای امتحانات پایان سال است. این امتحانات نقش تمرین مقدماتی را دارند و آمادگی علمی دانش‌آموزان را افزایش می‌دهند. همچنین باعث آشنایی بیشتر با فضای امتحان و نحوه‌ی ارزیابی می‌شوند.»

وی گفت: «شناسایی نقاط قوت و ضعف دانش‌آموزان از دیگر اهداف مهم ارزشیابی مستمر است. وقتی دانش‌آموز در طول سال با ارزیابی‌های مداوم روبه‌رو می‌شود، شناخت بهتری از توانایی‌های خود پیدا کرده و درجهت تقویت نقاط قوت و رفع ضعف‌هایش تلاش می‌کند. این موضوع از اهداف کلیدی ارزشیابی مستمر است.»

مدیر دبستان الیایی افزود: «بازخوردهایی که از دانش‌آموزان درباره‌ امتحانات مستمر دریافت شده، اغلب مثبت بوده است. این نوع ارزشیابی باعث می‌شود دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان از میزان یادگیری، نقاط قوت و ضعف و سطح پیشرفت آگاه شوند.»

وی اظهارداشت: «انواع مختلفی از ارزشیابی مستمر وجود دارد. از جمله پرسش‌های تدریجی، بررسی تکالیف درسی، فعالیت‌های عملی و کارهای خارج از کلاس. همچنین آزمون‌های کتبی که در طول سال توسط معلم برگزار می‌شوند. برای انجام این ارزشیابی‌ها، معلمان باید با یکدیگر تعامل و همفکری داشته باشند تا در طراحی سؤالات هماهنگی وجود داشته باشد و سطح یادگیری همه‌ دانش‌آموزان در نظر گرفته شود.»

اسداالله زاده اضافه کرد:«امتحانات مستمر موجب افزایش علاقه‌ دانش‌آموز به فعالیت‌های علمی و درسی می‌شود، زیرا دانش‌آموز پیشرفت خود را مشاهده کرده و در فرایند یادگیری مشارکت فعال‌تری دارد.»

وی در پایان بیان کرد: «ارزشیابی مستمر نقش مهمی در کاهش اضطراب امتحان دارد. بسیاری از دانش‌آموزان در ایام امتحانات با استرس مواجه‌اند. برای کاهش اضطراب، چند تکنیک مؤثر وجود دارد.اول، داشتن برنامه‌ریزی مطالعاتی منظم و دقیق است که باعث کاهش استرس می‌شود. دوم، تمرین تنفس عمیق که روزانه صبح و شب پنج بار انجام می‌شود. سوم، مواجهه تدریجی با موقعیت‌های استرس‌زا از طریق شبیه‌سازی شرایط امتحان در منزل مورد بعدی، مراقبه و تمرینات ذهن‌آگاهی است که ذهن را برای امتحان آماده می‌کند. همچنین استفاده از مشاوره و حمایت روان‌شناسی نقش مؤثری دارد. در نهایت، تصویرسازی مثبت باعث می‌شود دانش‌آموز خود را درحال موفقیت تصور کرده و اعتمادبه‌نفس بیشتری برای شرکت در امتحانات پیدا کند.»

 

خبرنگار : دانش‌آموز: ملینا صادقی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار