مشاور وزیر در امور اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش:
سازمان آموزش و پرورش استثنایی نقش بسزایی در تحولات آموزشی دارد
تهران (پانا) - مشاور وزیر در امور اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه بهعنوان یکی از کانونهای پیشرفت محله و ضرورت نقشآفرینی و کنشگری فعال در پاسخگویی به چالشها است، نقش سازمان آموزش و پرورش استثنایی را بسیار مهم در تحولات آموزشی عنوان کرد.
![سازمان آموزش و پرورش استثنایی نقش بسزایی در تحولات آموزشی دارد](https://cdn.pana.ir/thumbnail/MTVmMGQyoDda/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHaXQrGQHMCZEsAIKXaKdntA,,/MTVmMGQyoDda.jpg)
علی پارسانیا، مشاور وزیر در امور اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش در دومین جلسه برنامه ملی توانمندسازی مدیران مدارس استثنایی سراسر کشور که بهصورت برخط برگزار شد ضمن تشریح ابعاد و مولفه ها و مختصات «مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» از سازمان آموزشوپرورش استثنایی بهعنوان یکی از سازمانهای پیشرو در تحولات آموزشی یاد کرد.
پارسانیا در دومین جلسه برنامه ملی توانمندسازی مدیران مدارس استثنایی سراسر کشور ضمن اشاره بهنظام راهبری و مدیریتی مدرسه بهعنوان یکی از مهمترین ارکان مدرسه و برشمردن برخی از نقشهای کلید موجود در این نظام همچون برنامهریزی و سازماندهی، ظرفیتسازی و توسعه منابع، ارزیابی و مسئولیتپذیری و پاسخگویی آن، ضرورت چرخش از مدیریت به رهبری در این عرصه را یادآوری و بر ضرورت فعالسازی ظرفیتهای تمامی کنشگران اساسی مدرسه بهویژه مربیان و همیاران، دانشآموزان، جامعه محلی و خانواده در فرایندهای مدیریت و اداره امور مدرسه باتکیه بر خرد جمعی و استفاده از ظرفیتهای قانونی موجود در اسناد بالادستی مدرسه همچون سند تحول بنیادین و آییننامه اجرایی مدارس و شوراهای تعیین شده در این آییننامه تأکید کرد.
مشاور وزیر در امور اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش با تأکید بر مدرسه بهعنوان یکی از کانونهای پیشرفت محله و ضرورت نقشآفرینی و کنشگری فعال مدرسه در پاسخگویی به چالشها و نیازهای محیط پیرامونی خود، چرخش از مدرسه بهعنوان نهادی آموزشی به مدرسه بهعنوان نهادی فرهنگی - اجتماعی که مورد تأکید سند تحول بنیادین میباشد را یادآوری کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه ظرفیتهای موجود در برنامههای درسی و کتابهای درسی بر ضرورت نگاه همه ساحتی و تنوعبخشی به موقعیتهای یادگیری و تربیتی متناسب با شرایط رشدی دانشآموزان بهعنوان یکی دیگر از مشخصههای مدارس در مسیر تحول، خواستار توانمندسازی و تجهیز کنشگران مدرسه بهویژه مدیران و معلمان برای شناسایی یا خلق فرصتهای آموزشی و تربیتی و کسب شایستگیهای موردنظر توسط دانشآموزان از خلال تمامی موقعیتهای ایجاد شده در درون و بیرون مدرسه شد.
پارسانیا در ادامه با اشاره به اهمیت محیط تربیتی مدرسه و ویژگیهای فضای کالبدی و تجهیزات موردنیاز مدرسه از جو و فرهنگ مدرسه بهعنوان یکی از عناصر کلیدی مدرسه یادکرد و بر ضرورت تمهید فضای معنوی مطلوب که رشددهنده فضایل انسانی و اخلاقی و هویتیابی مطلوب دانشآموزان است اشاره کرد.
دانش آموز خبرنگار: محمد مهدی کاظمی
ارسال دیدگاه