مشاور وزیر در امور اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش:

سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی نقش بسزایی در تحولات آموزشی دارد

تهران (پانا) - مشاور وزیر در امور اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه به‌عنوان یکی از کانون‌های پیشرفت محله و ضرورت نقش‌آفرینی و کنشگری فعال در پاسخگویی به چالش‌ها است، نقش سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی را بسیار مهم در تحولات آموزشی عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۴۳۷۹۰۶
لینک کوتاه کپی شد
سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی نقش بسزایی در تحولات آموزشی دارد

علی پارسانیا، مشاور وزیر در امور اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در دومین جلسه برنامه ملی توانمندسازی مدیران مدارس استثنایی سراسر کشور که به‌صورت برخط برگزار شد ضمن تشریح ابعاد و مولفه ها و مختصات «مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» از سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی به‌عنوان یکی از سازمان‌های پیشرو در تحولات آموزشی یاد کرد.

پارسانیا در دومین جلسه برنامه ملی توانمندسازی مدیران مدارس استثنایی سراسر کشور ضمن اشاره به‌نظام راهبری و مدیریتی مدرسه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان مدرسه و برشمردن برخی از نقش‌های کلید موجود در این نظام همچون برنامه‌ریزی و سازماندهی، ظرفیت‌سازی و توسعه منابع، ارزیابی و مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی آن، ضرورت چرخش از مدیریت به رهبری در این عرصه را یادآوری و بر ضرورت فعال‌سازی ظرفیت‌های تمامی کنشگران اساسی مدرسه به‌ویژه مربیان و همیاران، دانش‌آموزان، جامعه محلی و خانواده در فرایندهای مدیریت و اداره امور مدرسه باتکیه‌ بر خرد جمعی و استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود در اسناد بالادستی مدرسه همچون سند تحول بنیادین و آیین‌نامه اجرایی مدارس و شوراهای تعیین شده در این آیین‌نامه تأکید کرد.

مشاور وزیر در امور اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش با تأکید بر مدرسه به‌عنوان یکی از کانون‌های پیشرفت محله و ضرورت نقش‌آفرینی و کنشگری فعال مدرسه در پاسخگویی به چالش‌ها و نیازهای محیط پیرامونی خود، چرخش از مدرسه به‌عنوان نهادی آموزشی به مدرسه به‌عنوان نهادی فرهنگی - اجتماعی که مورد تأکید سند تحول بنیادین می‌باشد را یادآوری کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه ظرفیت‌های موجود در برنامه‌های درسی و کتاب‌های درسی بر ضرورت نگاه همه ساحتی و تنوع‌بخشی به موقعیت‌های یادگیری و تربیتی متناسب با شرایط رشدی دانش‌آموزان به‌عنوان یکی دیگر از مشخصه‌های مدارس در مسیر تحول، خواستار توانمندسازی و تجهیز کنشگران مدرسه به‌ویژه مدیران و معلمان برای شناسایی یا خلق فرصت‌های آموزشی و تربیتی و کسب شایستگی‌های موردنظر توسط دانش‌آموزان از خلال تمامی موقعیت‌های ایجاد شده در درون و بیرون مدرسه شد.

پارسانیا در ادامه با اشاره به اهمیت محیط تربیتی مدرسه و ویژگی‌های فضای کالبدی و تجهیزات موردنیاز مدرسه از جو و فرهنگ مدرسه به‌عنوان یکی از عناصر کلیدی مدرسه یادکرد و بر ضرورت تمهید فضای معنوی مطلوب که رشددهنده فضایل انسانی و اخلاقی و هویت‌یابی مطلوب دانش‌آموزان است اشاره کرد.

دانش آموز خبرنگار: محمد مهدی کاظمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار