مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی خبر داد:

غربالگری ۵ میلیون و ۶۰۰ دانش‌آموز در طرح نماد

تهران (پانا) - مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی درباره جزئیات برگزاری غربالگری توضیحاتی را ارائه داد.

کد مطلب: ۱۴۶۰۷۹۳
لینک کوتاه کپی شد
غربالگری ۵ میلیون و ۶۰۰ دانش‌آموز در طرح نماد

به گزارش روابط عمومی‌ معاونت پرورشی و فرهنگی، امیر تجلی‌نیا ‌در تماس تلفنی با شبکه آموزش، درباره غربالگری دانش‌آموزان با اشاره به برگزاری جلسه روز گذشته شورای سیاست‌گذاری نماد گفت: نماد یک سند ائتلافی است، ائتلافی از دستگاه‌های مختلف که درباره ارائه خدمات به دانش‌آموزان، کودکان و نوجوانان مسئولیت دارند.

تجلی‌نیا با بیان اینکه سند ائتلاف نماد با هدف مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان از سال ۹۴ امضا شده است افزود: این برنامه ۵ فرایند دارد؛ در بخش ارتقایی نماد ۸۰ درصد این طرح، حوزه پیشگیری است و برنامه ارتقایی، آموزش مهارت‌های خود‌مراقبتی به دانش‌آموزان است.

مدیرکل امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی گفت: فرایند دوم نماد، غربالگری است؛ کرونا آثار اجتماعی به جا گذاشت که مهم‌ترین اثر اجتماعی کرونا حمله به سلامت افراد بوده است. لذا اهمیت غربالگری بیشتر از سال‌های گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به تاکید‌ وزیر آموزش و پرورش بر وسعت بالای اجرای غربالگری گفت: حدود ۵ میلیون و ۶۰۰ دانش‌آموز از ۶ پایه هفتم، هشتم و دهم، در نیم‌سال اول غربال می‌شوند. در این بخش همکاران در حال مصاحبه تشخیصی هستند تا اگر نیاز بود دانش‌آموزان نیازمند مداخلات، مشاوره شوند.

وی اضافه کرد: در نیم‌سال دوم در پایه‌های اول، سوم و پنجم غربالگری صورت می‌گیرد. این امر نیز از چند روز گذشته آغاز شده است بعد از تعطیلات عید نوروز نیز غربالگری دوره ابتدایی با آزمون پیش‌بینی اختلالات یادگیری انجام می‌شود.

وی توضیح داد که نماد یک نخ تسبیح است، در این طرح دستگاه‌های مختلفی که درباره اطفال و نوجوانان مسئولیت دارند در کنار هم به دانش‌آموزان، خدمات ارائه می‌کنند. نماد بر دو حوزه تمرکز دارد؛ اختلالات روانشناختی و آسیب‌های اجتماعی که در هر دو حوزه ارزیابی انجام می‌شود؛ البته ۸۰ درصد نماد، پیشگیری است.

به گفته تجلی‌نیا طرح نماد، برای اولین بار در تمام مدارس و ۷۲۰ منطقه آموزشی کشور اتفاق می‌افتد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار