معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: 

ضرورت پایش مستمر دانش‌آموزان در قالب طرح «نماد»

دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها می‌توانند به خطوط مشاوره ۱۵۷۰ تماس بگیرند/ استان‌های برتر در اجرای طرح نماد تقدیر می‌شوند

تهران (پانا) - معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش ضمن تاکید بر اجرای مطلوب فرآیند غربالگری دانش‌آموزان در قالب نظام مراقب اجتماعی دانش‌آموزان (نماد) خواستار همکاری تمامی معلمان و حوزه‌های وزارت آموزش و پرورش در دستیابی به اهداف مهم این کار شد. 

کد مطلب: ۱۴۱۰۰۰۳
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت پایش مستمر دانش‌آموزان در قالب طرح «نماد»

‌اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه‌ رصد و و پایش آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان ‌در قالب طرح «نماد» انجام می‌شود، گفت: ۱۴ نهاد دولتی هماهنگ با هم به صورت مشترک در این طرح همکاری می‌کنند که پایه و اساس آن‌ها آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: در این برنامه مدیر مدرسه، خانواده، دانش‌آموزان و معلمان باید دانش‌آموزان را از نظر قرارگیری در معرض آسیب‌های اجتماعی غربالگری کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از سال گذشته تا الان در بیش از 6 هزار مدرسه شامل بیش از 1 میلیون دانش‌آموز، غربالگری آسیب‌های اجتماعی انجام شده است، افزود: هم‌اکنون می‌دانیم از این تعداد چند درصد دانش‌آموزان در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند و چه آسیب‌هایی دارند.

باقرزاده ‌گفت: وزارت کشور و آموزش و پرورش که متولیان اصلی مبارزه با آسیب‌ها هستند‌ باید دانش‌آموزان را از لحاظ آسیب‌های اجتماعی که در معرض آن قرار دارند بسنجند که در قالب طرح نماد برای بیش از یک میلیون دانش‌آموز این رصد انجام شده است.

وی درباره نحوه اجرا و مقابله با آسیب‌ها در قالب طرح نماد ادامه داد: بعد از مرحله رصد و پایش باید تشخیص دهیم که چه راهکاری برای هر سطح از آسیب‌ها بیندیشیم و چگونه به دانش‌آموزان آسیب دیده کمک کنیم و چگونه دانش‌آموزانی که از آسیب‌ها دورند را توانمند کنیم.

باقرزاده ‌به همه معلمان پیشنهاد کرد که حتما کمک‌های اولیه آسیب‌های اجتماعی را مطالعه کنند تا بتوانند در مواجهه با آسیب‌ها و خطرات احتمالی به دانش‌آموزان خود یاری رسانند. وی گفت: در این طرح بعد از پایش آمار برای موارد در معرض خطر آسیب‌ها، کلاس‌هایی برگزار می‌شود یا به خانواده‌هایشان اطلاع داده می‌شود تا به فرد آسیب‌دیده کمک شود نجات پیدا کند.‌

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش خبر داد: برنامه وزارت آموزش و پرورش برای اجرای این طرح برای حدود ۲۰ هزار مدرسه و ۶ میلیون دانش‌آموز است تا به خودشان و خانواده‌هایشان کمک کنیم.

باقرزاده افزود: معلمان در برابر دانش‌آموزانی که دچار آسیب شدند یا در معرض خطر هستند، اگر توانایی حل آن را نداشتند یا کمک‌های اولیه آسیب‌های اجتماعی را هم بلد نبودند، دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها را به خطوط مشاوره 1570 ارجاع دهند تا با فرد متخصصی صحبت کنند.

وی با بیان اینکه نگارش جدید سامانه جامع نماد انجام شده است، گفت: راه‌اندازی ربات نماد نیز در دستورکار است و به زودی از آن رونمایی می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد غربالگری دانش‌آموزان در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم به صورت سامانه‌ای و از طریق نظام مراقب اجتماعی دانش‌آموزان (نماد) انجام می‌شود. ‌پس از غربالگری و شناسایی دانش‌آموزان نیازمند دریافت خدمات، ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به آنان در مراکز مشاوره آموزش و پرورش صورت می‌گیرد.

باقرزاده با بیان اینکه اجرای مطلوب فرآیند غربالگری و همکاری تمامی حوزه‌های وزارت آموزش و پرورش در دستیابی به اهداف مهم این کار، ضرورتی غیر قابل انکار است؛ خبر داد که استان‌های برتر در اجرای این برنامه مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار