رییس قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی در سی‌وششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش اعلام کرد؛

عدالت تربیتی و آموزشی تا ۳ سال آینده به نقطه مطلوبی می‌رسد

۱۰۰ هنرستان جوار کارخانه در سال جاری راه‌اندازی می‌شود

تهران (پانا) - مشاور وزیر آموزش و پرورش و رئیس قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی از راه‌اندازی ۱۰۰ هنرستان جوار کارخانه تا پایان سال جاری در سراسر کشور خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۰۳۴۳۰
لینک کوتاه کپی شد
عدالت تربیتی و آموزشی تا 3 سال آینده به نقطه مطلوبی می‌رسد

حمیدرضا خان محمدی در حاشیه سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این اجلاس یک رویداد بزرگ در مجموعه آموزش و پرورش است؛ چراکه همه مسئولان گردهم آمده‌اند تا اقدامات مهمی را در مهرماه و سال تحصیلی آتی رقم بزنند.

وی با اشاره به موضوع محوری و مهم عدالت آموزشی و تربیتی افزود: نرخ پوشش در دوره ابتدایی به ۹۸.۵ درصد رسیده و ایران جزو کشورهای برتر در این زمینه است اما در حوزه کیفیت دچار چالش‌هایی هستیم و بر همین اساس با شکل‌گیری قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی، نهادهای مختلف برای تحقق این عدالت در مناطق حاشیه‌ای، روستایی و مرزی، همراه ما خواهند بود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در قرارگاه عملیاتی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر گفت: این قرارگاه ناظر به حل مساله است؛ بنابراین توانستیم مساله استان‌ها را در حوزه نیروی انسانی به حداقل برسانیم. در همین باره، قرارگاه‌های استانی شکل گرفته است تا برشی را برای حل موضوعات و مسائل مرتبط با عدالت تربیتی و آموزشی مورد توجه قرار دهند.

خان‌محمدی ادامه داد: قرارگاه‌های منطقه‌ای ما در حال شکل‌گیری هستند تا بتوانند موفقیت بیشتری در تحقق اهداف این قرارگاه داشته باشند.

وی با اشاره به اهمیت بازگشت دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به چرخه تعلیم و تربیت، گفت: از ابزار تکنولوژیک برای شناسایی بازماندگان از تحصیل استفاده می‌کنیم.

مشاور ورزیر آموزش و پرورش افزود: همچنین مشکلات دانش‌آموزان را در یک سامانه احصا خواهیم کرد تا در راستای ارتقای کیفیت آموزش گام خواهیم برداریم.

خان محمدی درباره نحوه اجرای طرح توسعه محله گفت: به دلایل اقلیمی، با نرخ بالای مهاجرت مواجه هستیم و به همین دلیل مناطق حاشیه‌ای متعددی با حضور مهاجران شکل گرفت. بر همین اساس، ۲ هزار و ۲۰ محله حاشیه شهر شناسایی شده و قرار است در یک برنامه چندساله، مشکلات این مناطق در دسترسی به امکانات برابر آموزشی و تربیتی مرتفع شود.

وی ادامه داد: فضای آموزشی و تراکم بالای کلاس‌ها، تعداد قابل توجه دانش‌آموزان اتباع خارجی که البته در سال تحصیلی جدید آمار آنها بسیار افزایش می‌یابد و نیز آسیب‌های اجتماعی از جمله مهمترین چالش‌های ما محسوب می‌شود؛ در همین زمینه تفاهم نامه‌ای را با وزارت کشور منعقد کردیم تا فضاهای مدارس در اختیار قرار بگیرند و همچنین قرار است در حوزه آسیب‌های اجتماعی، با مشارکت معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش، مربیان مشاور به این مناطق اختصاص یابد.

رئیس قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی اضافه کرد: نکته‌ای که در سند تحول به آن اشاره صریح شده، این است که مدرسه کانون پیشرفت محله است؛ بنابراین قرار است در حاشیه شهرها مدارس همین نقش را ایفا کنند و انشالله ظرف ۳ سال آینده به نقطه مطلوبی در این باره خواهیم رسید.

خان محمدی اظهار کرد: یکی از چالش‌های ما در قرارگاه، مناطق حاشیه شهرها است و بر همین اساس، ۴۰۰ محله به عنوان محله هدف در استان‌های مرزی انتخاب شده است تا مسائل آنها بررسی و رسیدگی شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش درباره موضوع تحقق نصیب برابر آموزشی گفت: این موضوع در دوره ابتدایی تعریف می شود؛ ۲۰۰ مدرسه داریم که با یک دانش آموز برگزار می‌شود. در ابتدایی تنوع مدارس نداریم لذا نصیب برابر آموزشی در این مقطع در حال شکل‌گیری است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره پذیرفته‌شدگان در کنکور اظهار کرد: ۲۲.۵ درصد از قبولی‌های کنکور مربوط به مدارس غیردولتی و ۷۷.۵ درصد مربوط به مدارس استعدادهای درخشان و دولتی است که بسیاری از نمونه دولتی‌ها در مناطق کم‌برخوردار و اقصی نقاط کشور هستند.

خان محمدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در اصفهان ۳۲ مدرسه جوار کارخانه داریم که تجهیزات به‌روزی دارند و قرار است امسال در کل کشور ۱۰۰ هنرستان جوار کارخانه راه‌اندازی شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره موضوع نگهداشت نیروی انسانی بیان کرد: یکی از موضوعات چالش برانگیز ما نیروی انسانی است؛ در تلاش هستیم معلمان را برای مناطق مرزی استخدام کنیم و همچنین دانشگاه فرهنگیان برنامه‌هایی برای بومی‌گزینی در دست اجرا دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار