مشاور وزیر و رئیس قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی در گفت‌وگو با پانا اعلام کرد؛

«مدرسه» کانون پیشرفت محله‌‌های شهری و روستایی می‌شود

تهران (پانا) - مشاور وزیر و رئیس قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی از تبدیل مدرسه‌ها به کانون پیشرفت محله‌های شهری و روستایی در آینده نزدیک خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۰۷۳۳۴
لینک کوتاه کپی شد
«مدرسه» کانون پیشرفت محله‌‌های شهری و روستایی  می‌شود

حمیدرضا خان‌محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا اظهار کرد: «موضوع عدالت سابقه‌‌ای کهن دارد و از ابتدای خلقت تا به امروز این موضوع دچار چالش بوده است. از منظر دینی هم اگر به این مسئله نگاه کنیم می‌بینیم تمامی پیامبران برای برپایی عدالت آمده‌اند و حتی منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج) هم که انشالله به زودی خواهند آمد، به دنبال گسترش، نشر و دفاع از عدالت هستند. در آموزش و پرورش متاسفانه طی سال‌ها، نابرابری و فاصله‌هایی ایجاد شده که همراه با آن حقوقی هم از برخی مناطق و دانش‌آموزان تضییع شده است. برای ترمیم این موضوع یک سامانه، یک سیستم و یا یک سازمان نیاز است اما باید آگاه بود ایجاد سازمان برای رفع و ترمیم مسئله‌ای به این مهمی می‌تواند موجب بروز مشکلات شود، مشکلاتی مانند تامین نیروی انسانی، هزینه زیاد و ایجاد مباحثی که خود می‌تواند باعث کمرنگ شدن مسئله اصلی (یعنی همان عدالت) شود.»

وی ادامه داد: «با ایده مقام عالی وزارت آموزش و پرورش قرارگاهی که بتواند در رفع تبعیض‌ها و ترمیم ناعدالتی‌ها اثرگذار باشد،‌ تاسیس شد تا بین نهادهای داخل سازمان‌ها انسجام ایجاد کند. همچنین قرار است در این قرارگاه، ارتباط خیریه‌ها و کسانی که دلسوز هستند را برای رفع ناعدالتی تربیتی و آموزشی بیشتر کنیم. در نتیجه قرارگاه تنظیم‌گر و تسهیل‌گر است هرچند درنقاطی اگر لازم باشد خود قرارگاه برای رفع مشکل، آستین‌ بالا می‌زند. باید این نکته را متذکر شوم که اگر نگاه سازمانی به قرارگاه نداشته باشیم و آن را در سطح کلان کشور در نظر بگیریم، قاعدتا یکی از پروژه‌های مهم دولت سیزدهم در راستای عدالت‌محوری و مردمی‌سازی خواهد بود.»

رئیس قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی در ادامه با اشاره به این موضوع که مناطق دارای چالش در حوزه عدالت تربیتی و آموزشی باید نظام‌مسائل خود را در این حوزه استخراج کنند، گفت: «استخراج مسائل مهم موضوعی است که کمتر به آن اشاره شده است، متاسفانه شاهد بازنمایی و شکافتن موضوعات به صورت جدی نبوده‌ایم. اگر به صورت صحیح شاهد جمع‌آوری مشکلات و معضلات مهم در حوزه عدالت تربیتی و آموزشی باشیم، قطعا می‌توان بهتر به امور رسیدگی کرد.»

خان‌محمدی افزود: «ساختاری که ما در آن مشغول به فعالیت هستیم با مدیران منطقه‌ای جلسه تشکیل می‌دهد، قرارگاه‌های منطقه‌ای را راه‌اندازی می‌کند تا معضلات پیش‌رو و ناعدالتی‌‌های موجود به بهترین شیوه ممکن از بین برود. ما به فعالان تربیتی گفته‌ایم خودتان مسائل را پیدا کنید و ما نیز باقی مسائل را در سطوح بالاتر پیگیری می‌کنیم. با درست انجام شدن کارها این دو فعالیت در یک نقطه به هم می‌رسند، یعنی از پایین، مشکلات شناسایی می‌شوند و از بالا تصمیمات مدیریتی می‌آیند. در آن نقطه انشالله در پایان سال به فهم مشترک می‌رسیم.»

مشاور وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی در راستای موضوع «مدرسه‌، محور توسعه و تحول»که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است، انجام داده‌اید، اظهار داشت: «آیین‌نامه‌هایی که مبتنی بر استفاده از مدرسه فقط برای دانش‌آموز و آموزش است را مدنظر داریم؛ در واقع در حال ایجاد یک مسیر با بهره‌مندی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستیم. مجلس در این زمینه یک دستورالعمل دارد با عنوان "مدرسه کانون پیشرفت محله" که در مرحله تصویب است؛ در این زمینه دو تفاهمنامه خوب امضا شده است از جمله تفاهم‌نامه با وزارت کشور در راستای باز شدن درهای مدارس به روی مدیران پیشرفت محله تا اگر قرار است کلاسی برگزار شود درون مدرسه باشد. برای مثال شاهد تشکیل کلاس‌های مهارتی آموزش خانواده، کلاس‌های اندیشه‌ای، کلاس‌های ورزشی و... در مدرسه باشیم.»

وی در پایان گفت: «تفاهم‌نامه دوم با معاونت توسعه روستایی است که یکی از بندهای آن به این موضوع اشاره دارد که در روستاها کانون پیشرفت محله، مدرسه شود. چون مدرسه یک ظرفیت بزرگ فیزیکی دارد و نخبگان ما در آنجا هستند. برای مثال می‌خواهیم مهارت جوشکاری را توسط اولیای دانش‌آموزان در محله آموزش دهیم، همان اولیا می‌توانند با استفاده از ظرفیت مدرسه، کلاس‌های خود را راه‌اندازی کنند. خود همین موضوع باعث کمتر شدن هزینه‌ها، صرفه‌جویی در وقت و آموزش سودمند خواهد شد. البته تمامی این موارد همت بلند و کمک دستگاه‌های مختلف را می‌طلبد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار