نخستین کنگره سراسری شعر کُردی «هانا» در ایلام برگزار می شود

ایلام (پانا) _ مدیر حوزه هنری استان ایلام با بیان این خبر اظهار کرد: این کنگره سراسری با حضور شاعران برجسته‌ی کشور، روز دوشنبه ۱۷ و سه‌شنبه ۱۸ تیرماه سال جاری برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۹۲۶۷۲۱
لینک کوتاه کپی شد
نخستین کنگره سراسری شعر کُردی «هانا» در ایلام  برگزار می شود

«محمدعلی قاسمی» افزود: حوزه هنری ایلام از حدود 10 سال پیش تشکیل انجمن شعر کردی «هانا» درصدد شناساندن قابلیت‌های شعری به زبان کردی جنوبی بوده است که این قابلیت‌ها به مردم شناسانده و بیش از گذشته برای پژوهشگران و محققان و مردم بیان شود.

وی تصریح کرد: در این کنگره مهمانی و شاعران برجسته‌ای از استان‌های کردستان، کرمانشاه، شهرستان‌های اسلام‌آباد، بیجار و قروه و شاعران برجسته شعر کردی ایلام حضور دارند و محتوای شعرهای ارائه‌شده در این کنگره با مضامین متنوع است و درصدد هستیم که قابلیت شعر کردی جنوبی (فیلی) شناسانده شود.

وی، با اشاره به اینکه در این کنگره شعر سراسری حدود 36 نفر از شاعران برجسته کشور اشعار خود را به این زبان قرائت خواهند کرد، گفت: تقویت زبان کردی جنوبی و معرفی قابلیت‌های این نوع شعر کردی که تاکنون مغفول واقع‌شده از اهداف برگزاری این کنگره است، زبان کردی جنوبی شاخص‌ها و قابلیت‌های مهمی در شعر به‌ویژه در حوزه توسعه زبان کردی جنوبی دارد و اشعار برگزیده این کنگره به‌صورت مکتوب و فایل صوتی منتشر می‌شود.

قاسمی، تصریح کرد: هر ویژگی که شعر فارسی در زمینه معنایی و مفهومی دارد، شعر کردی جنوبی نیز دارد و امروزه قالب متنوع وارد این جریان شعری شده است، در قبل از انقلاب اسلامی، شعر کردی جنوبی بیشتر در قالب مثنوی شناخته‌شده بود اما امروز قالب‌های دوبیتی، رباعی، چهار پاره شعر آزاد و نیمایی نیز به قالب‌های شعر این زبان اضافه‌شده است.

مدیر حوزه هنری ایلام، گفت: پرداختن به این شاخص‌های این جریان شعری، بعد از انقلاب اسلامی، ابتدا به همت شاعران استان ایلام و سپس شاعران استان کرمانشاه نشان داد که شعر کردی جنوبی دارای ظرفیت بزرگ، تحرک و پویایی در قالب‌های مختلف شعری است.

وی، خاطرنشان کرد: قابلیت‌ها و شاخصه‌های این نوع زبانی شعری نشان داد که با توجه به گسترده لغات و دامنه معنایی عباراتی که دارد می‌تواند به‌عنوان یکی از زبانی‌های معیار شعری در خلق آثار فولکلوریک موثر و خالق آثار نابی در این حوزه باشد و همچنین در توسعه بار معنایی و توسعه لغات چندمعنایی گستره بزرگی دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار