برگزاری نشست نقد و بررسی کتاب «سرآغاز شعر نو کردی و تحول فرم های آن»

به همت کتابخانه های عمومی دیواندره کردستان، نشست نقد و بررسی کتاب «سرآغاز شعر نو کردی و تحول فرم های آن» نوشته «انور معرفت» در این شهرستان برگزار شد.

کد مطلب: ۵۹۸۰۴۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا کردستان،اسماعیل عظمی شاعر و منتقد دیواندره ای از کردستان در این نشست که با حضور علاقمندان در کتابخانه عمومی شهید بهشتی دیواندره برگزار شد، اظهار داشت: کتاب سرآغاز شعر نو کردی و تحول فرم های آن قابل بررسی، ارزشمند و نیازمند توجه است

اسماعیل عظمی عنوان کرد: کتاب مذکور تنها کتابی است که به شکلی یک دست و مدون از تغیر و تحولات شعر نو کردی در کردستان ایران حکایت می کند و همچنین به شکلی تاریخی از پیدایش سبک های ادبی و شاعران این نوع شعر سخن می گوید.

وی ادامه داد: این امر در وهله اول مخاطب را از سردرگمی یادداشت های ژورنالیستی نسبت به این فضا خلاص می کند و نیز باعث درکی نظام مند و تاریخی از سیر تحولات ادبیات کوردی که خود نیاز جریان شناسی شعر است از چنین تحولاتی می شود.

عظمی عنوان کرد: اشاره ی مکرر نویسنده به منابع و کتب شعری چاپ شده حکایت از بعد تحقیقی کار دارد و همین موجب مرجع بودن کتاب نیز شده است.
این نویسنده دیواندره ای بیان کرد: انور معرفت از محققان برجسته و شناخته شده است که مقالات و یادداشتهای او در مجلات و هفته نامه ها و روزنامه های خوانندگان بسیاری دارد.

در ادامه این نشست منتقد و سردبیر بخش کردی هفته نامه سیروان با اشاره به اینکه کتاب مذکور بیشتر قابل دفاع است تا قابل نقد، اظهار داشت: کتاب سرآغاز شعر نو کردی و تحول فرم های آن که بیشتر از جریان نو شدن شعر در کردستان ایران سخن می گوید از چند جهت مختلف قابل بررسی و کند و کاو است.

کاوان محمدپور گفت: این کتاب بعد تاریخی چگونگی و روشهای نو شدن شعر کردی در کردستان ایران را در نظر گرفته و سپس به بررسی این جریان با برجسته کردن فضای ادبی اقدام می کند.

وی تصریح کرد: کتاب ( سرآغاز شعر نو کردی و تحول فرم های آن) به جریان های مختلف شعری کتاب را غنا می بخشد و اطمینان خوانندگان به آن را بالا می برد.
محمدپور در پایان اضافه کرد: نوشتن این کتاب به زبان فارسی نیز دارای اهمیت است چرا که غیر از خوانندگان کورد زبان خوانندگان فارس زبان نیز می توانند با مطالعه آن با وضعیت و جریان شعر نو کردی در کردستان ایران آشنا شوند.

در ادامه انور معرفت نویسنده کتاب نیز طی سخنان کوتاهی از انگیزه و چگونگی تالیف کتاب سخن گفت و به پرسش های حاضران نیز جواب دادند.
در پایان این مراسم از طرف کتابخانه عمومی دیواندره با اهدا جوایز و لوح تقدیر از انور معرفت نویسنده کتاب، اسماعیل عظیمی شاعر و منتقد، کاوان محمدپور منتقد و محمد سلیمی هنرمند داستان نویس قدردانی به عمل آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار