مدیرکل امور مشاوره آموزش و پرورش خبر داد
مرکز مداخله در فوریتهای روانی- اجتماعی دانشآموزان راهاندازی میشود
مسعود شکوهی: وجود آسیبهای اجتماعی در مدارس را انکار نمیکنیم
تهران (پانا) - «وجود آسیبهای اجتماعی در مدارس را انکار نمیکنیم، اما آمارها در این زمینه حکایت از نرمال و طبیعی بودن شرایط مدارس از نظر تربیتی دارد» این نظر مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش درباره وجود آسیبهای اجتماعی در مدارس است.
مسعود شکوهی درباره راهکارهای جدید آموزش و پرورش برای کاهش آسیبهای اجتماعی به خبرگزاری ایلنا گفت: ما سعی داریم، یک مرکز مداخله در فوریتهای روانی- اجتماعی دانشآموزان در سطح ادارات تمامی شهرستانها و مناطق کشور برای مواردی که نیازمند مداخله است، زیر نظر مشاوران متخصص در مراکز مشاوره منطقه تشکیل بدهیم. تلاش میکنیم و امیدواریم همزمانبا شروع سال تحصیلی ۹۸_۹۹ این طرح نیز رونمایی شود.
او ادامه داد: بناست که در هر منطقه تیمی تعریف شود تا به این مسائل بپردازد و در این حال برای پاسخگویی یک خط آنلاین نیز در حال راه اندازی است که البته در ابتدا باید زیرساختهای آن ایجاد شود. قرار است در شهریور ماه شروع به کار شود.
شکوهی درباره علت وجود آسیبهای نوپدید در مدارس و وظیفه کارکنان و مدیر در قبال آسیبهایی که در مدارس دانشآموزان را تهدید میکند، گفت: به هر حال مدارس یک آینه و انعکاسی از جامعه و خانواده هستند، در واقع مدارس ما فضای ایزوله و جدا از جامعه نیست. هر اتفاقی که در جامعه رخ میدهد به هر حال ممکن است بخشی از آن به صورت کم یا زیاد در مدرسه هم منعکس شود.
او بیان کرد: تدبیر و برنامه امسال آموزش و پرورش افزایش مدارس مجری طرح نماد است.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به دایر شدن «میز خدمت نماد» در تمام مراکز مشاوره استانها گفت: دستگاههای عضو طرح ملی نماد پای میز خدمت نماد حضور دارند. در هستههای مشاوره مناطق نیز بزودی میز خدمت منطقهای نماد دایر خواهد شد.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: دانشآموزان جزئی از همین اجتماع هستند؛ از این رو ورود برخی عوامل آسیب زای رفتاری در مدارس طبیعی است. بروز آسیبهایی که در جامعه ایجاد میشود، ممکن است با مرور زمان در مدرسه نیز پیش بیاید. الزاما عامل آسیبها در مدرسه نیست. درست است که دانشآموزان هم سن و سال در مدرسه از یکدیگر تاثیر میپذیرند، اما در مجموع این تاثیرات انعکاسی از اتفاقات بیرونی و در فضای جامعه است.
او در خصوص اینکه مدارس محیطی امن و قابل اطمینان هستند، گفت: ما وجود آسیبهای اجتماعی در مدارس را انکار نمیکنیم، اما آمارها در این زمینه حکایت از نرمال و طبیعی بودن شرایط مدارس از نظر تربیتی دارد. خوشبختانه مدارس ما با ضریب بالایی قابل اطمینان و امن هستند. ضمن اینکه این امر دلیل غفلت متولیان و برنامهریزان حوزه روانی و اجتماعی نخواهد بود و البته ما باید هوشیاری و آمادگی لازم را داشته باشیم و در این راستا عملکرد مدارس بطور مستمر مورد رصد قرار می دهیم.
شکوهی درباره اقدامات جدید در راستای کاهش آسیبهای اجتماعی گفت: برای شروع سال تحصیلی جدید بیش از ۲۰ برنامه در حوزه روانی، رفتاری و اجتماعی پیش بینی کرده ایم که بهزودی از آنها رونمایی میکنیم.
وی توضیح داد: برای رصد آسیبها و گزارشهای مربوط به دانشآموزان در سامانه نماد را در اختیار داریم که اگر هر موردی در این زمینه باشد سریع منعکس میشود و سپس برای پیگیری آن برنامهریزی میکنیم، نتایج پیگیریها را به جاهای مختلف برای رسیدگی ارجاع میدهیم، اما نمیتوان به مسائل و مشکلات آسیبهای اجتماعی نگاه انتزاعی داشت. قاعدتا باید همه عواملی که در این موضوع موثر هستند دیده شود.
مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در پایان اظهار کرد: تلاش و تمرکز ما این است که برای سال آینده روی توانمندسازی دانش آموزان، آگاهیبخشی خانوادهها و حتی همکارانمان برنامهریزی جدی کنیم.
ارسال دیدگاه