مدیرکل مشاوره و مددکاری معاونت اجتماعی ناجا: تمرکز بیش از حد بر آموزش در مدارس عامل آسیبهای اجتماعی متعدد در جامعه است
تهران (پانا)- مدیرکل مشاوره و مددکاری معاونت اجتماعی ناجا که به مناسبت هفته نیروی انتظامی و به دعوت مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش در استودیو الفبا حضور یافته بود، به تمرکز بیشازحد مدارس بر آموزش و عدم توجه به بحثهای پرورشی اشاره کرد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، علیرضا حمیدیفر گفت: «نیروی انتظامی و معاونت اجتماعی آن همکاری نزدیکی با وزارت آموزشوپرورش دارند و هدف اصلی نیروی انتظامی پیشگیری اجتماعی از آسیبهای اجتماعی است.»
او در ادامه افزود: «هرچه ارتباط نیروی انتظامی با آموزشوپرورش نزدیکتر باشد باعث کاهش بیشتر آسیبهای اجتماعی خواهد شد و در پروژه نماد که چندین وزارتخانه و نیروی انتظامی در آن همکاری خواهند کرد، این همکاریها بیشتر میشود و در این پروژه به موضوع پیشگیری از آسیبهای اجتماعی توجه جدی شده است.»
حمیدیفر به استفاده از دانشآموزان در طرح همیار پلیس اشاره کرد و گفت: «علاوه بر کنترل تخلفات رانندگی از سوی دانشآموزان، باید در حوزه آسیبهای اجتماعی از پتانسیل دانشآموزان استفاده کنیم و با استفاده از راهکارهای مختلف طوری عمل کنیم که رشد متناسب و متعارفی در خانوادههای دانشآموزان ازلحاظ پیشگیری از آسیبهای اجتماعی اتفاق بیفتد.»
مدیرکل مشاوره و مددکاری معاونت اجتماعی ناجا به سه ضلع اصلی دانشآموز، معلم و اولیا در سیستم تعلیم و تربیت اشاره کرد و افزود: «مثلث جرم، مجرم و محیط جرم در بحثهای پلیس وجود دارد و اگر محیط جرم کوچک شود این مثلث کوچک شده و با هماهنگی بیشتر استمرار جرائم کمتر خواهد شد.»
او ادامه داد: «برای کاهش آسیبهای اجتماعی و نزدیکی بیشتر با آموزشوپرورش، نیروی انتظامی هزینههای کاهش آسیبهای اجتماعی را تقبل میکند و از سوی دیگر سود کم شدن این آسیبها باعث کاهش هزینههای نیروی انتظامی خواهد شد و به نوعی هزینه صرف شده جبران خواهد شد.»
حمیدیفر افزود: «تکیه بر آموزش در مدارس زیاد است و به پرورش خیلی توجه نمیشود، استرس زیادی که به دلیل وجود رقابت آموزشی در مدارس وجود دارد باعث شده آسیبهای زیادی به جامعه وارد شود و همهساله با رتبههای برتری مواجه هستیم که دچار افسردگی شدهاند.»
او گفت: «آموزش میتواند ابعاد مثبت و منفی داشته باشد اما در پرورش فقط نتایج مثبت نهفته است و دانشی که همواره مفید است را ارائه میدهد و لازم است که پرورش در اولویت کارهای آموزشوپرورش قرار گیرد.»
مدیرکل مشاوره و مددکاری معاونت اجتماعی ناجا به نگاه مثبت دانشآموزان به پلیس اشاره کرد و گفت: «دانشآموزان امروزی بسیار باهوش و بااستعداد هستند و لازم است تا دانشآموزان در برابر هر چیزی که در فضای مجازی با آن مواجه میشوند یک علامت سؤال بگذارند و در نظر داشته باشند که در فضای مجازی هیچچیز پاک نمیشود و از این بابت باید در ارائه اطلاعات مراقبت کنند و در غیر این صورت در این فضا آسیب میبینند و سعی کنند از بازیهای مناسب کامپیوتری استفاده کنند و به پدر و مادرها تاکید کرد که زمانی فرزندان آنها به حرفهایشان گوش میکنند که خودشان به آن عمل کرده باشند و در غیر این صورت فرزندانشان به حرفهای آنان توجه نمیکنند.»
او افزود: «تأمین امنیت دانشآموزان تا درب مدرسه بر عهده پلیس است و نیروی انتظامی سعی میکند تا این محیط امن را در اختیار همگان بگذارد و اگر جایی مشکلی دیده شد حتماً از پلیس بخواهید ورود کند.»
حمیدیفر در توصیف مقام معلم در پیامی گفت: «معلم به عنوان تعلیمدهنده و رشد دهنده و کسی که زندگی خود را فدای دیگران میکند شناخته میشود و از خودش پلی برای رشد دیگران میسازد.»
ارسال دیدگاه