کارشناس امور هنرستان ها در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

تعیین رشته‌های هنرستانی متناسب با منافع دانش‌آموزان و نیاز کشور

تهران(پانا)-کارشناس امور هنرستان ها بیان کرد ایران باید با کمک وزارت خانه‌هایی از جمله وزارت امور خارجه نیاز سنجی کرده و رشته‌ها را در هنرستان‌ها مرتبط با منافع دانش‌آموزان و کشور تعیین کرد.

کد مطلب: ۱۴۴۲۳۵۷
لینک کوتاه کپی شد
تعیین رشته‌های هنرستانی  متناسب با منافع دانش‌آموزان و نیاز کشور

علیرضا عظیمیان، کارشناس امور هنرستان‌ها درباره هماهنگی رشته‌های هنرستان‌ها با محیط تشکیل آن‌ها، اظهار کرد: «اکثر هنرستان‌ها در کشورسعی می‌کنند با توجه به شرایط اقلیمی آن محل رشته‌ها را تشکیل دهند البته ممکن است گاهی اوقات غفلتی در این زمینه صورت گیرد که بسیار محدود است.»

وی ادامه داد: «این موضوع که زمینه رشته‌ها در هنرستان با محل برقراری آن‌ها هماهنگ باشد و دانش‌آموزان در آن محل با زمینه‌های رشته موجود آشنا باشند، بسیار موثر است. همچنین این موضوع در روند ادامه تحصیل و انتخاب شغل دانش‌آموزان در آینده بسیار حائز اهمیت است.»

عظیمیان در خصوص نوسازی تجهیزات فنی و آموزشی در هنرستان‌ها، بیان کرد: «این اقدام نیازمند یک گام ملی است. باید تفاهم‌نامه‌هایی در بدنه دولت شکل گیرد و وزارت فرهنگ و ارشاد با همکاری وزارت‌خانه‌های مرتبط، برنامه‌ای برای این فعالیت تنظیم کنند.»

ضرورت استانداردسازی دستگاه‌ها در هنرستان‌ها با توجه به نیاز روز

این کارشناس افزود: «دانش‌آموزان بعد از فارغ‌التحصیل‌شدن و اخذ مدرک جذب بازار شده و به صنعت خدمت می‌کنند. باید تفاهم‌نامه که از لحاظ بودجه و دیگر برنامه‌ها بررسی شده است، تنظیم شود تا با توجه به نیاز روز و پیشرفت تکنولوژی وسایل و دستگاه‌ها را استانداردسازی کنند.»

وی تاکید کرد: «باید بودجه برای این فعالیت‌ها به نحوی تنظیم شود که فشارمالی بر دوش آموزش و پرورش نباشد. همچنین فشار کمتری در مسیر هنرستان‌ها و نیرو کار قرار گیرد تا مسیرهای بهتر به روی دانش‌آموزان گشوده شود.»

الگوبرداری از کشور‌های پیشرو در امور مربوط به آموزش

عظیمیان ادامه داد: «وزارت صنایع و وزارت امور خارجه از جمله وزارت‌خانه‌‌هایی هستند که می‌توانند با همکاری آموزش و پرورش در راستا تنظیم این تفاهم‌نامه قدمی بردارند. ما باید برنامه آموزشی لازم در کشور را از کشورهایی که در زمینه آموزش پیشرو هستند، الگوبرداری کرده و از تجربه و امکانات مدارس خارجی استفاده کنند.»

این کارشناس تاکید کرد: «ایران باید با کمک وزارت خانه‌هایی از جمله وزارت امور خارجه نیاز سنجی کرده و رشته‌ها را در هنرستان‌ها مرتبط با منافع دانش‌آموزان و کشور قرار دهد.»

وی یادآور شد: «در گذشته برنامه تحت عنوان طرح کاد در مدارس وجود داشت که دانش‌آموزان یک روز در هفته وارد بازارهای کاری می‌شدند و علوم عملی را آموزش می‌دیدند. دستگاه‌ها با تعامل درست با وزارت آموزش و پرورش رشته‌ها را باز نگری کرده و کار اساسی در این زمینه انجام دهند.»

پیاده‌سازی رشته‌ها با توجه به تغییرات روز دنیا و بافت کشور

وی گفت: اکنون سیاست بر این مبنا است که دانش‌آموزان به سمت هنرستان‌ها و مهارت‌آموزی رفته و درآمد کسب کنند زیرا رشته‌های هنرستانی از لحاظ درآمد به مراتب بهتر از رشته های نظری است باید درهمه رشته‌ها بازنگری شود. با توجه به تغییرات روز دنیا و با توجه به بافت کشور رشته‌ها را پیاده کنند و راه‌های برون‌رفت از ایراد‌ها را پیدا کرده و در قالب طرحی روشن ارائه کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار